Asigurarea de bicicletă a fost lansată în premieră în România, anul trecut în septembrie, de către compania austriacă de asigurări Grawe, și a fost percepută inițial ca un Casco pentru biciclete. Crearea și lansarea acestui produs au fost motivate de existența unei probleme serioase în ceea ce privește furtul bicicletelor, dar și de dorința bicicliștilor de a se putea bucura în liniște și siguranță de pasiunea lor. Însă din momentul lansării și până în prezent, din datele celor doi brokeri de asigurări care intermediază acest produs, Otto Broker și Allbike, au fost încheiate doar 130 de polițe. Cifra este aproape inexistentă dacă luăm în considerare faptul că doar în 2013, potrivit ultimelor date publicate de Confederația Industriei Europene de Biciclete, în România s-au vândut peste 361.000 de biciclete.
„Inițal piața a reacționat foarte bine, dar din cauza lansării relativ târzii de la finalul lunii august 2014 aceasta s-a mai temperat. Consider că este nevoie urgent de o campanie de informare. Chiar dacă aceste servicii financiare se pot găsi și în magazinele de biciclete clienții nu sunt deloc informați”, a declarat, pentru Green Report, Bogdan Crăciun, managing partner Allbike.
Problema lipsei informațiilor care ajung la posesorii de biciclete a fost semnalată și de reprezentanții Otto Broker, care și-au stabilit ca obiectiv elaborarea unui mesaj mai intens care să fie transmis către publicul țintă cu privire la beneficiile asigurării de biciclete. „Recent am început să colaborăm și cu magazinele de biciclete, care au înțeles plus valoarea pe care o aduce acest produs și o parte din ei ne vor susține activitatea de informare a publicului. În acest caz, de referință este magazinul Giant, care va vinde biciclete cu asigurare inclusă în preț”, a declarat, pentru Green Report, Florentina Popescu, specialist marketing Otto Broker.
Suma maximă asigurată este de 7.000 de lei
Confor datelor furnizate, nu există o sumă minimă de asigurare, iar suma maximă asigurată este de 7.000 lei pentru biciclete noi și de 4.500 lei pentru biciclete cu o vechime între 1 și 6 ani. Suma asigurată se stabilește în funcție de valoarea de achiziție a bicicletei noi, la care se aplică o scală de uzură pentru biciclete mai vechi de 2 ani. În caz de furt, clientul va primi 80% din suma asigurată, bani care îi oferă șansa de a cumpăra, cu un efort minim, o nouă bicicletă.
„Am încercat să facem acest produs să fie cât se poate de accesibil și de ușor de folosit, atât atunci când se încheie polița, cât și atunci când clientul trebuie safie despăgubit. Practic, această asigurare oferă clientului posibilitatea să fie din nou pe două roți în 2-3 săptămâni și cu un efort financiar minim”, a adăugat specialistul Otto Broker. Potrivit lui Bogdan Crăciun, prima minimă anuală plătită de către asigurat este echivalentul a 20 de euro, iar polițele de asigurare sunt încheiate pe un an.
Ce anume acoperă asigurarea pentru biciclete?
Polița de asigurare acoperă atât furtul bicicletei, al părților componente montate fix cât și deposedarea utilizatorului acesteia prin tâlhărie. De asemenea, bicicleta este asigurată chiar și atunci când este într-un garaj, o boxă sau pe scara blocului. Tot ce trebuie să faci ca să beneficiezi de protecția asigurării de furt este să respecți condiția minimă de siguranță cerută de poliță: antifurtul trebuie să cuprindă roata din spate, cadrul și un obiect fix. Un astfel de sistem antifurt pleacă de la aproximativ 35-40 lei, dar de regulă bicicliștii care au investit mai mult de 1.500-2.000 de lei în bicicletă plătesc și până la 80-100 de lei pentru un astfel de sistem.
Dăuna este acoperită și atunci când bicicleta se afla pe un suport de mașină încuiat și care a fost desfăcut prin forțarea și spargerea încuietorii sau tăierea ori distrugerea brațului de prindere. „Dacă pleci la munte cu bicicleta și lași bicicleta în garajul încuiat al pensiunii sau într-o cameră din hotel care este încuiată ești în continuare asigurat cu condiția să fi legat roata din spate de cadru, iar hoțul să fi intrat prin efracție în încăperea în care se afla bicicleta”, a adăugat Florentina Popescu.
Despăgubirea se acordă în cel mult 14 zile
Procedura de despăgubire în sine este foarte simplă, iar documentația de asemenea. Astfel, furtul trebuie obligatoriu raportat la poliție, la secția pe raza căreia s-a produs incidentul. Documentele de la poliție și documentele care atestă valoarea de nou a bicicletei (facturi, print screenuri cu ofertele luate în calcul la emiterea poliței pentru stabilirea unei valori de nou, oferte la data daunei pentru modele comparabile etc), împreună cu cererea de despăgubire și procesul verbal de la poliție trebuie depuse la brokerul de asigurări sau la firma de asigurare. Suma asigurată îi este acordată clientului conform cu condițiile de asigurare în cel mult 14 zile calendaristice, dacă bicicleta nu este găsită în această perioadă.
De reținut este faptul că pentru ca cererea de despăgubire să fie valabilă, la momentul furtului bicicleta trebuie să fie legată cu un sistem antifurt care să prindă roata din spate, cadrul și un obiect fix, care nu poate fi demontat cu ușurință și de pe care sistemul antifurt nu poate fi luat fără să fie tăiat.
„Prin interacțiunea cu publicul și printr-un studiu de piață ne propunem să descoperim care sunt cele mai active zone în ceea ce privește furtul de biciclete în București, astfel încât să putem să tragem semnale de alarmă legate de acest fenomen și să determinăm autoritățile să ia măsuri. Ne propunem să fim un catalizator al acțiunilor pe care autoritățile și comunitățile de bicicliști le inițiază și care au ca ținta principală protecția sporită a bicicletelor în cazul furtului”, a mai spus Florentina Popescu.
Potrivit statisticilor, în București media anuală de furturi de biciclete este de 600 de bucăți.
Citește și:
Primul anti-furt inteligent românesc pentru biciclete
VIDEO Prima bicicletă inteligentă care te avertizează de pericolele din trafic