În această selecție a știrilor de mediu, ministrul Mediului, Mircea Fechet, subliniază necesitatea exploatării zăcământului Neptun Deep pentru securitatea energetică a României. În paralel, construcția autostrăzii București-Alexandria aduce controverse legate de defrișări și impactul asupra unui sit arheologic. Alte subiecte includ reabilitarea barajelor, amenzi pentru depozitarea ilegală a deșeurilor și propunerile industriei auto pentru stimularea vehiculelor electrice. De asemenea, autoritățile au suspendat certificarea transportului de rumegătoare mici, iar platanii de pe Splaiul Unirii sunt amenințați din cauza tăierii rădăcinilor.
1. Ministrul Mediului, Mircea Fechet, a susținut că exploatarea zăcământului Neptun Deep este necesară pentru securitatea energetică a României și pentru a evita importurile de gaze din alte țări. El a subliniat că evaluarea impactului asupra mediului a fost realizată conform reglementărilor naționale și europene, anunță Agerpres.
2. Construcția autostrăzii București-Alexandria stârnește controverse, deoarece ar implica defrișarea a 28 de hectare de pădure în județe cu puține suprafețe împădurite, deși existau soluții alternative. De asemenea, situl arheologic de lângă Mihăilești este în pericol. Mai multe ONG-uri și localnici sunt pregătiți să conteste proiectul în instanță, anunță Economedia.
3. Cinci baraje din județele Bacău, Vrancea, Sălaj, Gorj și Bihor vor fi reabilitate și modernizate de urgență, printr-o finanțare de peste 184,1 milioane de lei, a anunțat ministrul Mediului, Mircea Fechet, miercuri, 29 ianuarie, scrie Economica.net.
4. Amenzi de 540.000 lei au fost aplicate în Bihor pentru depozitarea ilegală a deșeurilor, în urma supravegherii cu camere achiziționate de Consiliul Județean și utilizate de Poliție și Garda de Mediu. În total, au fost date 45 de sancțiuni, scrie Bihon.ro.
5. România nu dispune de mecanisme eficiente pentru descurajarea importului de mașini second-hand, care aglomerează și poluează marile orașe, afectând sănătatea populației. Industria auto a cerut măsuri concrete în acest sens, iar ONG-urile de mediu susțin că o taxare adecvată ar reduce numărul acestor vehicule și ar îmbunătăți calitatea aerului. Mai multe pe subiect în articolul de la Green Report.
6. Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) propune majorarea subvenției pentru achiziția de mașini electrice la 8.500 de euro în 2025, cu o reducere treptată până la eliminarea completă în 2030. De asemenea, asociația solicită excluderea vehiculelor diesel din programul Rabla Clasic, pentru a încuraja adoptarea mașinilor mai puțin poluante. Aceste măsuri sunt propuse pe fondul unei scăderi semnificative (aproape 40%) a vânzărilor de vehicule electrice în 2024, cauzată în principal de reducerea subvențiilor acordate prin programul Rabla., transmite HotNews.
7. Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor (ANSVSA) a suspendat certificarea pentru transportul rumegătoarelor mici vii destinate comerțului intracomunitar în Uniunea Europeană. Măsura a fost adoptată în urma suspiciunii că un transport de ovine vii, provenit dintr-un centru de colectare din Arad, ar fi introdus pesta micilor rumegătoare în Ungaria, transmite AgroInfo.
8. Platanii de pe Splaiul Unirii sunt amenințați, după ce rădăcinile lor au fost tăiate pe partea carosabilă pentru montarea bordurilor prefabricate. Acest lucru vine după ce, acum câțiva ani, rădăcinile lor fuseseră deja distruse pe latura Dâmboviței. Vezi ce spun peisagiștii în articolul de la Buletin de București.
#securitateenergetica #paduri #masinielectrice #programulrabla #poluare #neptundeep #deforestation #seconmdhandcars #gasexploitation #greennews #radarulverde #revistapresei #stiri