Poluarea pe Dunare, in presa de astazi

Gazeta de Sud: Petrol pe Dunare

Un vapor din Ucraina a poluat Dunarea, de pe impingatorul ancorat in rada lacului de acumulare deversandu-se mai multe sute de kilograme de ulei ars si petrol.

Autoritatile judetului Mehedinti au fost instiintate de cetatenii municipiului Orsova ca pe Dunare, in dreptul Golfului Gratca, se observa pete de petrol pe suprafata apei.

La fata locului au sosit imediat reprezentantii tuturor institutiilor cu atributii privind gestionarea fenomenului de poluare, care au constatat existenta unei dare de petrol late de sase metri si lungi de aproape un kilometru.

Prefectul judetului Mehedinti, Sevastian Bazoi, a dispus formarea unei echipe mixte de specialisti din cadrul Inspectoratului pentru Situatii de Urgenta Drobeta, Garzii de Mediu si Agentiei pentru Protectia Mediului.

"In urma cercetarii la fata locului, s-a confirmat existenta unor irizatii de petrol pe suprafata apei, dispuse de-a lungul malului, pe o latime de cinci-sase metri, intre kilometrii fluviali 955,8 – 956,2. Din primele verificari a rezultat faptul ca irizatiile de petrol provin din santina unui impingator ucrainean care a stationat in zona de ancorare in cursul noptii, in dreptul kilometrului fluvial 956, in amonte de Orsova", a declarat prefectul de Mehedinti, Sevastian Bazoi.

Despre incident a fost instiintata si SGA Caras-Severin, in a carei jurisdictie se afla zona respectiva. Specialistii au intervenit pentru inlaturarea irizatiilor de petrol cu materiale biodegradabile. Nava sub pavilion ucrainean a fost data in consemn la autoritatile portuare din aval de Drobeta Turnu Severin.

Pentru mai multe informatii viziteaza Gazeta de Sud

Editie Speciala, Mehedinti: Deversari de petrol la Gratca

In cursul diminetii de sambata, mai multi cetateni din Orsova au telefonat la ISU Drobeta, pentru a anunta ca, in dreptul Golfului Gratca, se observa pete de petrol pe suprafata apei. Imediat, la fata locului au sosit reprezentantii tuturor institutiilor cu atributii privind gestionarea fenomenului de poluare.

Poluarea Dunarii, in dreptul Orsovei, a mobilizat tot ceea ce inseamna personal de interventie. Prefectul Sevastian Bazoi a dispus formarea unei echipe mixte de specialisti din cadrul SGA Mehedinti, ISU Drobeta, garda de mediu agentia pentru protectia mediului. Impreuna cu membrii comitetului local pentru situatii de urgenta de la nivelul Primariei Orsova, s-au facut cercetari la fata locului, confirmandu-se existenta unor irizatii de petrol pe suprafata apei, dispuse de-a lungul malului, pe o latime de cinci – sase metri, intre kilometrii fluviali 955,8 – 956,2.

Impingatorul ucrainean a stationat acolo

Din primele verificari a rezultat ca irizatiile de petrol proveneau din santina unui impingator ucrainean, ce a stationat in zona de ancorare in cursul noptii de 26 spre 27 octombrie, in dreptul kilometrului fluvial 956, in amonte de Orsova. Directorul SGA Mehedinti, Ion Sandu, ne-a declarat ca a fost instiintata si SGA Caras-Severin, in a carei jurisdictie se afla zona respectiva. Salariatii de la SGA Caras-Severin au imprastiat materiale biodegradabile pentru inlaturarea irizatiilor de petrol pana la orele serii.

Zeci de accidente ecologice

Cazul poluarii de la Orsova nu este singular. De-a lungul anilor, autoritatile s-au confruntat cu zeci de astfel de situatii, insa niciodata nu au putut trage la raspundere pe cineva. Cele mai multe cazuri de poluare s-au inregistrat in aval de barajul de la Portile de Fier II. Chiar daca in momentul de fata, garda de mediu are competenta sa controleze navele atunci cand sunt semnalate poluari accidentale in apele transfrontaliere, in fapt, lucrurile stau cu totul altfel. In general, vasele deverseaza in Dunare, pe timpul noptii, apele menajere, cele provenite din santina sau din spalarea tancurilor de la bord, hidrocarburile ori amestecurile de hidrocarburi, produsele chimice. Dimineata, cand sunt sesizate substante pe suprafata apei, de cele mai multe ori este prea tarziu, intrucat navele vinovate sunt deja prea departe de locul faptei.

Decat sa plateasca taxa, mai bine polueaza mediul

Pentru ca garda de mediu sa opreasca un vas pentru control, trebuie sa aiba indicii foarte clare asupra vinovatiei acestuia, deoarece, daca este vorba despre o nava sub pavilion strain, risca sa implice statul roman intr-un conflict diplomatic. Frecventele accidente ecologice au si o explicatie foarte simpla. Compania Nationala Administratia Porturilor Dunarii Fluviale SA (CNAPDF) percepe tarife pentru serviciile prestate, astfel ca acestea prefera sa faca curatenie fara sa plateasca nimic. De exemplu, un vas, atunci cand acosteaza in port, trebuie sa plateasca CNAPDF doi euro/sac pentru preluarea deseurilor menajere sau 15 euro/mc pentru serviciul de preluare si separare a amestecurilor de apa cu hidrocarburi, iar daca aceste servicii sunt solicitate sambata sau duminica, se aplica o majorare de 25 la suta a tarifului.

CE a aprobat limitele maxime ale poluarii admise

Comisia Europeana a aprobat pentru Romania o cota de 75,9 milioane tone de dioxid de carbon pentru acest an si pentru perioada 2008 – 2012, mai putin cu 20,7 la suta fata de propunerea initiala. Propunerea initiala privind Romania a fost pentru o cota de 95,7 milioane tone de dioxid de carbon, cifra alocata in prezent fiind de 79,3 la suta din cea initiala. Comparativ, Ungaria are o cota de 26,9 milioane tone de dioxid de carbon pentru acest an si pentru perioada 2008 – 2012, de la 30,7 milioane de tone, cat a fost propunerea initiala, reducerea fiind de 12,4 la suta. Cea mai mare cota o are Germania, avand si cea mai puternica industrie din Europa si din UE. Astfel, cota Germaniei este 453,1 milioane tone, de la 482 milioane tone, cat a fost propunerea initiala, reducerea fiind de doar sase la suta. Germaniei i s-a permis sa majoreze la 22 la suta cota anuala, de la 12 la suta, conform protocolului de la Kyoto.

Pentru mai multe informatii viziteaza Editie Speciala

24DeOre Cotidianul de Vest: Petrol pe Dunare

MEHEDINTI. Un vapor din Ucraina a poluat Dunarea in Mehedinti. De pe impingatorul ancorat in rada lacului de acumulare, s-au deversat mai multe sute de kilograme de ulei ars si petrol. Autoritatile judetului Mehedinti au fost instiintate de cetatenii municipiului Orsova. Curentii Dunarii au imprastiat o dara de petrol, lata de 6 metri si lunga de aproape un kilometru. La fata locului, au sosit imediat reprezentantii tuturor institutiilor cu atributii privind gestionarea fenomenului de poluare. Prefectul judetului Mehedinti, Sevastian Bazoi, a dispus formarea unei echipe mixte de specialisti din cadrul Inspectoratului pentru Situatii de Urgenta Drobeta, Garda de Mediu si Agentia pentru Protectia Mediului.

"In urma cercetarii la fata locului, s-a confirmat existenta unor irizatii de petrol pe suprafata apei, dispuse de-a lungul malului pe o latime de 5-6 metri, intre kilometrii fluviali 955,8 – 956,2. Din verificari a rezultat ca irizatiile provin din santina unui impingator ucrainean, care a stationat in zona de ancorare in cursul noptii, in dreptul kilometrului fluvial 956, in amonte de Orsova", a declarat prefectul de Mehedinti. A fost instiintata si SGA Caras-Severin, in a carei jurisdictie se afla zona respectiva. Specialistii au intervenit pentru inlaturarea irizatiilor de petrol cu materiale biodegradabile. Nava sub pavilion ucrainean a fost data in consemn la autoritatile portuare din aval de Drobeta Turnu Severin.

Pentru mai multe informatii viziteaza 24DeOre Cotidianul de Vest

spot_img

Newsletter-ul de mediu

Ultimele știri