PODCAST | Alice Nichita: „Sustenabilitatea e un maraton, nu e un sprint”

Sustenabilitatea nu este o modă trecătoare, ci un angajament pe termen lung care cere perseverență, investiții și echilibru între responsabilitate și profitabilitate. Este ceea ce susține Alice Nichita, Corporate Affairs & Sustainability Director la Coca-Cola HBC România, invitată la Green Report Podcast, unde a discutat deschis despre provocările și lecțiile învățate din tranziția spre un model de business mai verde.

Sustenabilitatea, și-o zic de multe ori, e un maraton, nu e un sprint. L-am început de mult și îl continuăm”,

spune Alice Nichita, subliniind investițiile în acest domeniu nu aduc beneficii imediate, dar sunt vitale pe termen lung. 

Greenwashing vs. angajamente reale

Reprezentanta Coca-Cola HBC România a atras atenția o companie nu trebuie comunice doar promisiuni, ci arate fapte. Într-o piață unde consumatorii sunt tot mai sceptici, transparența devine esențială.

Pentru mine a fost clar de la început: atâta vreme cât comunicăm ce am făcut și nu comunicăm comitment-uri sau promisiuni, câtă vreme comunicăm fact-based și cu rezultate, suntem într-o zonă safe.”

Ea a avertizat și asupra riscului de a nu comunica deloc, din teamă de a fi acuzat de greenwashing – un fenomen numit recent „greenhushing”.

În viziunea sa, reglementările trebuie fie un punct de plecare, nu o limită superioară:

Legislația ar trebui fie minimul pe care (…)  reușești să-l atingi. O companie care este și lider, și un jucător important pe piață își asumă responsabilitatea de a fi și un model.”

Alice Nichita respinge ideea sustenabilitatea ar fi un cost fără randament. Dimpotrivă, este o investiție în viabilitatea business-ului:

Sustenabilitatea trebuie meargă mână în mână cu profitabilitatea. Sunt doi indici la aceeași bursă. Investitorii întreabă despre sustenabilitate pentru arată cât de pregătit e business-ul pentru viitor.”

Un exemplu concret: trecerea întregului portofoliu Coca-Cola HBC la PET 100% reciclat (rPET) în decembrie 2023.

Am reușit facem tranziția pentru întreg portofoliu în 100% ARPET… Producția este făcută cu energie verde 100% și are o amprentă de carbon cu 80% mai mică față de PET-ul virgin.”

Ambalaje sustenabile: investiție strategică

Unul dintre cele mai concrete proiecte implementate de Coca-Cola HBC este tranziția întregului portofoliu de băuturi la ambalaje din PET 100% reciclat (rPET), realizată în decembrie 2023.

Noi la Coca-Cola HBC am reușit facem tranziția pentru întreg portofoliu în 100% ARPET sau PET reciclat în decembrie 2023. Ca urmare a unei investiții verzi într-o fabrică de decontaminare a fulgiilor de PET în fulgi și în rășină de ARPET, apoi producem în fabrica de la Ploiești preformele pentru toate buteliile de PET pentru tot portofoliul nostru din piață”, a explicat reprezentanta companiei.

Această investiție, începută încă din 2018–2019, a fost considerată inițial o „tichie de mărgăritar”. Adică o inițiativă prea ambițioasă pentru contextul economic și social incert de la acea vreme.

A fost o investiție extrem de importantă pentru noi, în perioada de pandemie, când toată lumea spunea  că e tichie de mărgăritar, pentru că în momentulul acela lumea în jurul nostru avea cu totul alte nevoi și preocupări”, 

și-a reamintit Nichita.

Totuși, proiectul a fost finalizat, cu testări în 2021–2022 și lansare comercială în 2023, odată cu intrarea în vigoare a sistemului de garanție-returnare (SGR). Inițiativa reduce semnificativ cantitatea de plastic virgin pusă pe piață și are o amprentă de carbon cu până la 80% mai mică, fiind alimentată 100% din surse de energie verde. 

Pe lângă investiții industriale, compania susține și inițiative comunitare, cum este „Boardul de sustenabilitate” de la Ploiești. Astfel își propune implicarea directă a comunităților în identificarea și soluționarea problemelor locale de mediu și educație.

Vrem dăm un rol activ comunității beneficiare, adică nu doar fie un beneficiar pasiv, ci fie implicat activ în acel proiect.”

Proiectul fabricii de reciclare de la Ploiești a fost susținut inclusiv printr-un ajutor de stat, fiind o premieră pentru Coca-Cola HBC la nivel de grup. A fost, spune Alice Nichita, „un pariu” asumat într-un moment dificil, dar necesar pentru a dovedi angajamentul față de sustenabilitatea companiei:

„LA Coca-Cola HBC e primul ajutor de stat pe care îl luăm în vreo țară și am vrut facem asta pentru a dovedi un interes real și direct al nostru este investim în zona de sustenabilitate și se poate.”

Investiția s-a concentrat pe tehnologii inovatoare, care au necesitat certificări și adaptări locale, dar care au permis companiei închidă bucla reciclării în România: de la fulgii de PET colectați, la producția propriu-zisă de ambalaje noi din materiale 100% reciclate, realizate în întregime cu energie verde.

În fața ecoscepticilor, Alice Nichita a ținut să reamintească și principiile sustenabilității. Poate consumatorii nu vor alege o companie pentru sustenabilitate, dar o vor sacționa dacă nu ține cont de principiile acesteia. 

CITEȘTE ȘI:

Podcast Green Report – Supra turismul, satul și localitățile fantomă

spot_img

Newsletter-ul de mediu

Ultimele știri