Micile imbunatatiri pot transforma scolile in mari exemple de cladiri sustenabile

Lumina electrica pe baza de senzori, ventilarea pasiva, termoizolarea si pubelele de colectare selectiva sunt cateva dintre imbunatatirile relativ simplu de implementat in scoli pentru a le transforma in cladiri sustenabile, model si pentru restul cladirilor publice, sustin specialistii.

Aceste imbunatatiri ar trebui sa inceapa cu reabilitarea termica a scolilor, astfel incat consumul de energie sa scada, considera conf. univ. dr. ing. Catalin Lungu, vicepresedinte al Asociatiei Inginerilor de Instalatii din Romania si profesor in cadrul Universitatii Tehnice de Constructii.

Experienta la catedra l-a invatat insa pe Catalin Lungu ca nu numai cladirile in care invata tinerii romani trebuie sa fie eficiente, ci si sistemul de invatamant, care ar trebui sa le ofere elevilor ore de ecologie. Una dintre problemele care stau in calea planurilor de imbunatatire a eficientei energetice a scolilor este finantarea redusa, sustine acesta.

“In acest moment, in Romania nu poate fi vorba de scoli sustenabile. Banii sunt foarte putini. Anul trecut au fost alocati doar 300 milioane de lei prin Casa Verde, o suma prea mica pentru cladirile publice din tara”, a declarat Lungu pentru Green Report.

El a realizat o scala a sustenabilitatii scolilor, pornind de la un nivel “satisfacator”, in care s-ar incadra o scoala nereabilitata termic, dar cu un consum mai mic de resurse, pana la nivelul “foarte bine”. O scoala model din acest punct de vedere ar trebui sa fie termoizolata, sa aiba un mecanism de iluminat cu senzori pentru a reduce consumul de energie, cazane din categoria energetica A+, ferestre cu grad ridicat de termoizolare, becuri economice si spatii pentru colectarea selectiva a deseurilor.

Reabilitarea termica a scolilor se misca incet

In Bucuresti exista peste 700 de cladiri care gazduiesc unitati de invatamant, insa numai 19% dintre acestea au fost construite dupa 1977. In acest moment, 102 scoli din capitala participa la un proiect finantat de Banca europeana de Investitii, prin care vor fi reabilitate structural. Astfel, scolile vor avea un risc seismic mai scazut, insa aceasta reabilitare nu va avea rezultate si in ce priveste consumul de resurse.

Majoritatea proiectelor cu caracter ecologic care se desfasoara in scoli sunt initiate de organizatii non-guvenamentale sau de companii, dar se bucura de sustinerea Primariilor si a Inspectoratelor Scolare. O astfel de orgnizatie este Greenitiative, care s-a dedicat educatiei elevilor in spirit ecologic. 15 scoli din Bucuresti au participat la proiectul “Terra, singura noastra casa”, in cadrul caruia au propus solutii pentru transformarea locurilor in care invata in cladiri sustenabile.

Radu este elev al Colegiului National “Matei Basarab” si a participat la prezentarile si workshopurile organizate de Greenitiative la el in liceu. Alaturi de colegii sai, Radu a propus o serie de schimbari care nu necesita un foarte mare efort, dar care pot reduce consumul si impactul liceului asupra mediului.

“Am propus ca in laboratoare sa se stinga calculatoarele dupa fiecare ora, astfel incat sa nu mai ramana aprinse cand nu le foloseste nimeni. Am mai propus sa se produca apa calda doar ziua, iar vara si primavara sa fie mai putina. De asemenea, la usi ar putea fi puse resorturi, astfel incat sa se inchida imediat, sa fie pusi senzori care sa tina lumina aprinsa numai cand este cineva in zona si sa avem cosuri de colectare selectiva a deseurilor”, a explicat Radu Baloiu.

Chiar daca asociatia Greenitiative a incercat sa implementeze un sistem de colectare selectiva a deseurilor in scoli, s-a lovit de refuzul firmelor de salubritate, care fie nu au vrut sa preia deseurile colectate, fie le-au preluat la gramada.

“Elevii vor sa colecteze selectiv, insa cand vad ca gunoaiele sunt preluate la gramada se descurajeaza”, a explicat Felicia Ienculescu-Popovici, presedintele Greenitiative.
In viziunea ei, o scoala sustenabila ar trebui sa presupuna si educatia pentru sustenabilitate, carora tinerilor le lipseste in acest moment.

Cel putin un optional de ecologie in fiecare scoala

Daca va fi aprobat proiectul Legii Educatiei, orele de ecologie isi vor putea gasi mai usor loc in orarul elevilor, sustine reprezentantul Inspectoratului Scolar al Municipiului Bucuresti, Marian Banu.

“Odata cu aprobarea legii, nimic nu ii va opri pe directori sa dedice 25% din programa scolara orelor de protectia mediului. Acestea sunt foarte importante si ar trebui introduse inca din ciclul primar. Vom transmote directorilor sa introduca cel putin un optional de ecologie in fiecare scoala”, a declarat Marian Banu.

Asociatia Greenitiative, alaturi de Universitatea Ecologica din Bucuresti, de Comisia Auditorilor Energetici, Primaria Municipiului Bucuresti si Consiliul Roman pentru Cladiri Verzi au marcat finalul Saptamanii Europene a Energiei Sustenabile (22-26 martie) prin conferinta “Scolile ca viitoare modele de cladiri publice sustenabile”. In cadrul evenimentului, elevi din liceele implicate in proiectul “Terra, sngura noastra casa” si-au prezentat ideile pe care le-au gasit pentru a-si transforma scolile in locuri mai prietenoase cu mediul.

Text de Carmen Albisteanu
Foto: Greenitiative

spot_img

Newsletter-ul de mediu

Ultimele știri