În era schimbărilor rapide a cerințelor de sustenabilitate și odată cu adoptarea Strategiei Naționale privind Economia Circulară, companiile românești sunt pe cale să își reinventeze modelul de afaceri pentru a ține pasul cu ultimele modificări legislative la nivel European.
Din dorința de a oferi un material util companiilor care trec prin procesul de tranziție sau care doresc să înceapă această tranziție, Stratos și Eco Synergy, împreună cu ARAM, în calitate de knowledge partner, prin intermediul companiei de cercetare de piață MEDNET Marketing Research Center au realizat un studiu centrat pe aflarea statusului actual în ceea ce privește aplicarea de către companiile românești, în activitatea proprie, a principiilor de circularitate și provocările întâmpinate.
Analiza a urmărit gradul de pregătire al companiilor din România în tranziția către o economie circulară, concentrându-se pe aspecte precum legislația, comportamentul consumatorilor, acțiuni ale companiilor și principiile de proiectare ecologică.
Cercetarea de piață a dezvăluit perspective interesante asupra stadiului actual al economiei circulare în România: 54,2% dintre companiile românești au o strategie de aplicare a principiilor economiei circulare pentru propriile ambalaje puse pe piață; peste o treime dintre firmele chestionate (35,3%) recunosc că se angajează în practici circulare ca răspuns la cerințele legale, cu scopul de a evita potențiale penalități și costuri suplimentare, iar un procent semnificativ (27,7%) încă nu are ca preocupare majoră, în cadrul companiei, tranziția către un model de economie circular), scoțând la iveală atât provocări, cât și oportunități excepționale pentru actorii de pe piață.
Metodologia a implicat un sondaj cantitativ online și unul calitativ, telefonic, realizate din noiembrie până în decembrie 2023, pe un eșantion de 120 de companii, care au condus la concluzii privind nivelul de conștientizare și implementare a practicilor economiei circulare în rândul companiilor, impactul perceput de acestea, provocările și strategiile utilizate pentru ambalaje sustenabile și reducerea deșeurilor. Chestionarul a fost realizat pe companii din domenii precum: retail, alimente, băuturi, cosmetice și detergenți, producție de ambalaje și altele.
“Reglementările privind ambalajele – de la proiectarea acestora, până la gestionarea deșeurilor de ambalaje – au căpătat avânt la nivelul întregii Uniuni Europene, cu un accent tot mai pronunțat pe circularitatea materialelor utilizate și reducerea impactului asupra mediului”, a declarat Alin Vișan, președintele Asociației Române pentru Ambalaje și Mediu (ARAM).
”Există un mare potențial în România în domeniul ambalajelor, atât în zona de design cât și în zona de colectare separată a deșeurilor de ambalaje, reciclare și utilizarea materiei prime secundare în noi produse. Totodată sunt provocări care trebuie cunoscute și abordate sistematic pe toate palierele: economic, legislativ, educațional. Fiecare are rolul său și trebuie să îl joace, așa cum reiese și din această analiză, în care 64% dintre respondenți au menționat că responsabilitatea de a informa și educa consumatorul în sensul adoptării unui comportament de reducere, reutilizare, colectare separată, reciclare a deșeurilor aparține: autorităților, mediului privat dar și academic. Este interesant însă, de văzut în această analiză, faptul că cele mai multe companii intervievate văd mai multe beneficii pe termen scurt și mediu asociate folosirii materiei prime reciclate/secundare în producția de ambalaje, decât provocări. Acest lucru este încurajator”, a declarat Luminița Roșca, director general Stratos și Eco Synergy.
Stratos este o companie de consultanță și servicii de mediu, cu o experiență de peste 10 ani pe piața din România.
“De-a lungul timpului, am realizat numeroase studii inovatoare, un exemplu recent fiind studiul privind pregătirea companiilor românești pentru economia circulară în domeniul ambalajelor, realizat în colaborare cu Stratos, Eco Synergy și ARAM. Abordarea acestui nou domeniu a fost ca o aventură pe un teritoriu neexplorat, dar și o provocare pe care am îmbrățișat-o cu entuziasm și angajament. Informațiile descoperite ne-au ajutat să aprofundăm înțelegerea peisajului de afaceri din România și să identificăm strategiile, inițiativele și inovațiile care orientează companiile către un viitor sustenabil. Rezultatele au fost atât inspiraționale, cât și informative. Acest proiect nu a fost o simplă sarcină, ci oportunitatea de a contribui la o mișcare esențială în economie”, a declarat Lăcrămioara Laura Pascal, director general Mednet.
ECO SYNERGY este o organizație care implementează răspunderea extinsă a producătorilor în domeniul ambalajelor și deșeurilor de ambalaje, cu acoperire națională.
Asociația Română pentru Ambalaje și Mediu (ARAM) este o asociație independentă, non-profit, a producătorilor și importatorilor de ambalaje și produse ambalate, înființată în 2001. Asociația are ca scop identificarea, evaluarea, analiza, promovarea și susținerea implementării în România a unor politici și strategii de mediu corecte și echilibrate în privința impactului asupra economiei și asupra mediului înconjurător a sistemelor de gestionare a deșeurilor de ambalaje.
MEDNET MARKETING Research Center este o companie românească cu experiență de 22 de ani în realizarea studiilor de piață. În aria sa de expertiză se numără domenii precum retailul, serviciile medicale, asigurările, sectorul farmaceutic și FMCG.