Patrula de Reciclare se recomandă ca o echipă națională de profesori, copii și tineri voluntari care promovează colectarea selectivă a deșeurilor de echipamente electrice și electronice (DEEE) ca gest responsabil față de mediul înconjurător și față de comunitate.
În cei 7 ani de la lansare, în program au fost implicați în jur de 100.000 de elevi și profesori care au informat împreună peste 4.500.000 de români și au contribuit la colectarea responsabilă a 2,5 milioane de kilograme de DEEE.
În anul școlar 2017-2018, sunt în jur de 900 de echipe din 350 de localități (reședințe de județ, orașe, comune, sate), din care 40% sunt din mediul rural. O echipă are în jur de 20 de membri, iar aceștia pot fi la grădiniță, școală sau liceu.
„Elementul cheie în programul ăsta sunt profesorii coordonatori. Ei sunt cei care și-au luat responsabilitatea organizării și coordonării echipei lor. Ei iau inițiativa, își organizează voluntarii, își fac planificarea de activități”, spune Ada Lungu, Editor PR Patrula de Reciclare.
Printre activitățile pe care le desfășoară Patrulele de Reciclare din toată țara se numără: colectarea deșeurilor electrice în școală, ateliere de creație (postere, mascote, fotografii, expoziții etc.), evenimente în școală (ecoparty, prezentări de mascote, piese de teatru, prezentări, jocuri), activități de informare în comunitate (distribuire de fluturași, marșuri, participare la evenimente publice stradale, mers din casă în casă), anchete și sondaje în comunitate referitoare la gestionarea deșeurilor, explorări în natură (merg să găsească locuri unde se depun deșeuri, să identifice dacă există deșeuri electrice printre ele etc.), vizite la centre de colectare, jocuri (WEEEscape Room, Vânătoarea de deșeuri).
[youtube https://www.youtube.com/watch?v=jOHnEv2Hkdg]
Iar când toți elevii iau vacanță, Patrulele de Reciclare își continuă activitatea: colectează deșeuri electrice de la persoane juridice, informează cetățenii cu privire la importanța colectării DEEE-urilor sau duc mai departe mesajul lor în tabere și excursii.
O evaluare de la finalul ediției 2016-2017 a arătat că profesorii consideră că elevii au devenit mai conștienți de consecințele acțiunilor lor asupra mediului, au practicat experiența voluntariatului, și-au dezvoltat abilitățile de lucru în echipă, și–au dezvoltat creativitatea și capacitatea de a negocia și de a convinge. Ceea ce au mai observat profesorii este că elevii din unele Patrule din mediul rural sunt mândri că ei sunt „pionierii” colectării în satul și în comuna lor, unde înainte nu s-a vorbit niciodată de asta.
„Sunt și copii cu dizabilități (avem mai multe Centre Școlare pentru Educație Incluzivă în program) sau copiii marginalizați care, datorită faptului că au avut performanțe în Patrula de Reciclare, s-au integrat mult mai bine în colectiv. În unele cazuri profesorii ne-au spus chiar că faptul de a participa la program a evitat abandonul școlar sau i-a readus în școală”, a mai spus Ada Lungu.
[youtube https://www.youtube.com/watch?v=EL9gxrTwmKs]
Articolul face parte din episodul 3 al serialului „Ora de ecologie”. Citește aici despre alte 9 proiecte care mișcă rotițe în sistemul public de învățământ și care duc mesajul de responsabilitate față de mediu la copii.