Autoritățile publice din întreaga lume încep să vadă că orașele lor pot fi mai curate, mai sănătoase și, mai degrabă, mai bune, dacă oamenii și nu mașinile sunt prioritatea.
În multe orașe ale lumii nu este ceva neobișnuit să vezi străzile blocate de mașini, dar dacă primăriile reproiectează drumurile și construiesc piste de biciclete, trotuare mai largi, curând marea de parcări este înlocuită cu spații publice de relaxare.
Unele orașe au mers și mai departe și au restricționat accesul vehiculelor în centru sau au interzis mașinile cele mai poluante. Pentru majoritatea orașelor, motivul principal al schimbării este poluarea aerului, care acum ucide mai mulți oameni decât fumatul.
Este, de asemenea, o modalitate pentru orașe de a-și atinge obiectivele legate de schimbările climatice și de a face față faptului că nu există suficient spațiu pe străzile orașului pentru ca toți locuitorii să stea în mașina proprie, mai ales pe măsură ce acestea devin din ce în ce mai aglomerate. Iată câteva orașe care se transformă cel mai rapid.
OSLO
În centrul orașului Oslo, fostele locuri de parcare de pe stradă au fost transformate în benzi de biciclete, bănci și parcuri minuscule. La începutul acestui an, orașul a finalizat un proces de eliminare a 700 de locuri de parcare ca o modalitate de a stimula oamenii să nu conducă în zonă, adăugând câteva stații de încărcare pentru mașinile electrice și mai multe locuri de parcare pentru șoferii cu handicap.
În același timp, Oslo îmbunătățește tranzitul public și facilitează mersul pe bicicletă. Obiectivul: reducerea poluării în timp ce se utilizează mai bine spațiul public limitat.
„Orașele, cum ar fi Oslo, au fost construite pentru autoturisme timp de câteva decenii și este timpul să le schimbăm”, a declarat Hanne Marcussen, viceprimarul pentru dezvoltarea urbană din Oslo, într-un e-mail. „Cred că este important să ne gândim cu toții la ce fel de orașe vrem să trăim. Sunt sigur că atunci când își imaginează orașul ideal, nu ar fi un vis de aer poluat, mașini blocate în trafic nesfârșit sau străzi umplute cu mașini parcate.
BUENOS AIRES
Pe un bulevard masiv din Buenos Aires, care avea 20 de benzi de circulație, centrul drumului este acum dedicat autobuzelor. Când orașul a făcut schimbarea cu câțiva ani în urmă, timpul petrecut în trafic a scăzut dramatic. De asemenea, circa 100 de străzi au devenit pe deplin pietonale.
De atunci, orașul a continuat să adauge noi zone pietonale în alte cartiere și încearcă să mențină oamenii în siguranță pe toate străzile sale. La intersecții ocupate, vopselele și plantații ajută la remodelarea străzii pentru a o face mai sigură pentru pietoni, folosind același tip de urbanism tactic care a fost de asemenea folosit în orașe ca Boston pentru a testa rapid noile schimbări.
„Este destul de ieftin și poate fi desfășurat rapid, astfel încât publicul poate decide dacă îmbunătățește de fapt străzile”, spune Luc Nadal, directorul tehnic al dezvoltării urbane la Institutul pentru Politica de Transport și Dezvoltare. „De obicei, oamenii o adoptă pe deplin. Afacerile locale descoperă că traficul pietonal crește și că afacerea lor se îmbunătățește și, în cele din urmă, pot fi implementate facilități permanente „.
LONDRA
Pe măsură ce Londra crește pe parcursul următoarelor decenii, un număr suplimentar de 100.000 de persoane vor trebui să ajungă la „Square Mile” în inima orașului, iar zona va adăuga încă 3.000 de locuitori. Dacă toți acei oameni ar conduce mașini, traficul s-ar bloca permanent. Pentru a face față problemei populației în creștere și poluării aerului pe care o are deja – orașul propune un nou plan care ar face în cele din urmă jumătate din străzi să fie complet fără autovehicule.
Orașul dorește, de asemenea, să construiască benzi de biciclete protejate pe majoritatea străzilor principale. Acolo unde sunt permise mașinile, planul propune o limită de viteză de 15 de mile pe oră. Este ultimul dintr-o serie lungă de pași pentru a reduce traficul. În 2003, orașul a introdus o taxă de congestionare, o taxă pe care șoferii o plătesc dacă intră în centrul Londrei în timpul orelor de vârf. În 2010, orașul a început să deschidă primele „cicluri superioare” pe rute aglomerate. Din 1999, volumul de mașini a scăzut cu aproximativ un sfert. Orașul va finaliza noua sa strategie de transport în această primăvară.
SEUL
În primul an după ce orașul Seoul a terminat conversia unei pasarele de autostradă într-o cale pietonală de tip High Line în 2017, 10 milioane de persoane au folosit noul drum. Astfel, afacerile din zonă s-au îmbunătățit, vânzările crescând cu 42%. Acum, orașul intenționează să adauge noi zone pietonale.
Unele benzi de circulație pe străzile principale vor fi transformate în benzi de biciclete și pe benzi de autobuz dedicate. Orașul începe, de asemenea, să pună în circulație autobuze electrice și intenționează să aibă 3.000 de astfel de vehicule până în 2025.
Un sistem de rating pentru autoturisme este conceput pentru a păstra vehiculele cele mai poluante în afara centrului orașului, iar până în 2020 vor fi permise numai automobilele electrice.
MADRID
Dacă nu se întâmplă să locuiți în centrul Madridului, există șanse mari să nu mai conduceți acolo. În noiembrie 2018, orașul a început să împună unele restricții în centrul orașului pentru a încerca să abordeze problemele legate de poluarea aerului și trafic.
Mașinile vechi poluante sunt interzise, dar automobilele electrice pot utiliza în continuare străzile. Există excepții: locuitorii cartierului și persoanele cu handicap pot conduce în continuare automobile mai poluante, iar vehiculele de urgență pot accesa în continuare zona.
Taxiurile care rulează cu gaz sau cu motorină pot conduce în continuare în zonă dacă sunt relativ noi. Dar când legile au început să se aplice, traficul a scăzut rapid cu 32%. Zona cu emisii scăzute este proiectată pentru a fi „un plămân pentru oraș din inima Madridului”, explică orașul pe site-ul său. Inspirat de succes, la sfârșitul anului 2018, guvernul spaniol a propus interzicerea oricărei mașini care nu are emisii zero în centrul orașelor mari din întreaga țară.
BEIJING
Pentru a combate congestionarea traficului și reducerea poluării, Beijingul a închis 23 de străzi principale mașinilor nerezidente, spune Nelson Peng, asociat și director al practicii China la firma de planificare urbană Calthorpe Associates.
În cazul în care șoferii sunt autorizați, sunt restricționați pe baza plăcuțelor de înmatriculare: dacă plăcuța de înmatriculare se termină cu un anumit număr, nu li se va permite să conducă într-o anumită zi în fiecare săptămână.
Orașul oferă, de asemenea, stimulente financiare mici pentru persoanele care aleg să nu conducă o zi suplimentară. Și pentru că există o loterie pentru a obține plăcuțele de înmatriculare, în primul rând, majoritatea oamenilor care doresc mașini nu le pot obține. Alte orașe chineze au și restricții asupra momentului și locului în care pot conduce oamenii. Într-un nou district din Xiong’An, planificatorii au interzis autoturismele private și permit accesul numai celor autonome care rulează pe energie curată. Vizitatorii centrului civic al zonei își părăsesc în prezent mașinile într-o parcare și iau un autobuz spre centru, unde companiile testează mașini autonome.
„Dacă China poate schimba cu succes industria [auto] la vehicule autonome, curate, îmi pot imagina restricții permanente ale unor mașini vechi în zone mari în viitorul apropiat”, spune Peng.
PARIS
În 2017, o autostradă aglomerată lângă râul Sena a devenit un drum pietonal fără autoturisme și parc. Este o lucrare continuă a orașului pentru a reduce poluarea prin reducerea traficului.
Orașul restricționează, de asemenea, ca mașinile mai vechi și mai poluante să intre în oraș în zilele lucrătoare. Până în 2024, nu vor fi permise automobile diesel, iar până în 2030 vor fi interzise autovehiculele cu gaz.
Intersecțiile sunt reproiectate pentru a da oamenilor prioritate față de autoturisme, iar benzile de biciclete și opțiunile de transport public sunt în creștere.
„Am fost acolo doar câteva săptămâni în urmă și este destul de impresionant ceea ce fac”, spune Timothy Papandreou, fondatorul companiei Emerging Transport Advisors, o firmă de consultanță care lucrează cu orașele. „Uitați-vă la hoardele de oameni care merg pe jos sau călătoresc cu bicicleta sau iau un scuter pe malurile râului și numărăți repede numărul de oameni – nu ai cum să poți muta acest număr de oameni dacă ar fi toți în mașinile lor individuale .“
CHENNAI
Până de curând, cumpărăturile pe șoseaua Thyagaraya din Chennai, India, înseamnau navigarea prin mulțimi de mașini și ricșe auto. Dar strada se transformă acum într-o piață pietonală, care va fi finalizată în următoarele câteva luni.
Înainte de a construi noua plajă, orașul a efectuat două încercări pentru a bloca traficul și pentru a oferi oamenilor experiența unui cartier de pietoni fără autovehicule – ceva obișnuit în alte părți ale lumii, dar o nouă idee la Chennai. În apropiere, orașul a lansat recent un nou sistem de partajare a bicicletelor.
Chennai, ca și alte orașe din India, se luptă cu poluarea aerului, în parte provenită din transport. În 2017, guvernul indian a declarat că dorește ca toate autoturismele noi să fie electrice până în 2030. Deși mai târziu a redus acest obiectiv, a angajat recent 1.4 miliarde de dolari în stimulente noi pentru a ajuta la lansarea vânzărilor de mașini electrice și hibride.