Proprietarii de masini vor fi obligati sa solicite, in fiecare an, o verificare a emisiilor poluante pentru automobilele lor, a anuntat, astazi, ministrul Mediului si Padurilor, Laszlo Borbely.
In cadrul unui interviu difuzat de Radio Romania Actualitati, Borbely a precizat ca aceasta verificare este o initiativa a Ministerului Mediului, care urmeaza a fi reglementata printr-un act normativ.
Obligativitatea verificarii emisiilor de noxe ar putea intra in vigoare de la 1 ianurie 2012, prin introducerea, pentru fiecare masina, a unui nou document, de tip „carte verde”.
Daca se va constata ca o masina depaseste limita de noxe admisa, proprietarul ei va avea trei posibilitati: fie sa nu mai circule deloc cu acea masina, fie sa duca masina la un service, pentru remedierea problemelor tehnice, fie sa circule cu masina in starea in care se afla, dar cu plata unei taxe suplimentare.
Dar pentru evitarea tuturor acestor complicatii, care ar putea fi foarte frecvente la masinile vechi, Borbely a recomandat romanilor sa continue sa apeleze la programul Rabla: „Un voucher (in valoare de 3800 lei – n.n.) primesti pe masina ta veche, alte doua vouchere le poti cumpara de pe piata cu cate 1200 de lei. Mai pui 4000 de euro si iti cumperi o masina noua”, a explicat ministrul Mediului.
"O sa creasca spaga la service"
Am cerut si cateva opinii ale proprietarilor de masini, legate de ideea ministrului Borbely:
„Am avut un Matiz din 2005, tocmai l-am vandut. Pentru mediu, o idee ca a lui Borbely e o idee buna. Pentru oamenii care n-au bani, ideea e super-proasta” – (Adrian).
„Ministrul vrea sa avem numai masini noi. Taxe peste taxe. O sa se imbogateasca cei de la service si de la ITP” – (proprietar BMW).
„Eu am o masina noua si deocamdata nu-mi fac probleme. Nu stiu ce se va intampla mai incolo dar eu sunt de acord ca verificarea noxelor sa se faca mai des” – (posesor Volvo).
„Daca verificarea noxelor nu va costa foarte mult, e un lucu bun. Dar ar trebui sa se aplice mai ales masinilor mari de firma din oras, Rabelor, autobuzelor vechi, despre care nimeni nu spune nimic” – (posesor Renault).
„Am o parere proasta despre o asemenea idee, pentru ca eu am probleme cu noxele. Am un Citroen vechi de zece ani. N-am de gand sa vand masina pentru ca n-am bani sa cumpar alta. O sa creasca spaga la service pentru ITP. Acum un ITP costa, legal, intre 80 si 150 de lei, iar daca ai probleme cu masina, spaga e inca pe atat” – (Vlad).