Proiect legislativ: persoanele fizice pot achiziționa o mașină second-hand, o dată la doi ani

Doi parlamentari PSD au inițiat un proiect de lege prin care vor să limiteze achizițiile de mașini second-hand pentru persoanele fizice. Acestea vor putea să cumpere autovehicule second-hand pentru folosință proprie doar o dată la doi ani. În plus, potrivit propunerii legislative, doar persoanele juridice vor putea să facă comerț cu mașini second-hand achiziționate din afara țării.

second-hand
Ambuteiaj în intersecția Bulevardului Dacia cu Calea Moșilor

Proiectul de lege a fost semnat de 40 de senatori și deputați PSD și un deputat PMP și a fost trimis în dezbatere la Senat.

Proiectul de modificare a legii, o posibilă rezolvare pentru creșterea înmatriculărilor de mașini second-hand

Inițiatorii proiectului legislativ pentru schimbarea legii nr. 227/2015 din Codul Fiscal motivează că prin această propunere legislativă vor să elimine mai multe probleme. Pe de-o parte, parlamentarii vor să rezolve „creșterea explozivă a numărului de mașini second-hand, care a condus la o îmbătrânire a parcului auto, cu mult peste media UE, la poluare fonică și de mediu”. În UE, ponderea autoturismelor noi în parcul auto este de 5,4%. În România, ponderea este de 1,7%.

„Conform statisticilor, în primele opt luni ale anului 2017, au fost înmatriculate 340.000 de autoturisme second-hand, iar 71% dintre ele au peste 10 ani vechime”, se arată în expunerea de motive a legii.

Numărul de mașini mai vechi de 10 ani, în creștere cu 111% în 2017

Potrivit aceleiași surse, asta înseamnă că, față de 2016, mașinile mai vechi de 10 ani au crescut cu 111% și au ajuns să aibă o pondere de 60% din totalul înmatriculărilor din 2017. În 2016, această pondere reprezenta 45%.

Pe de altă parte, vor să elimine activitățile comerciale nefiscalizate, făcute de persoane fizice, care revând mașini second-hand, din afara țării. Potrivit concluziilor inspectorilor ANAF, din expunerea de motive a legii, „activitățile comerciale în România cu autovehicule second-hand au fost derulate de persoane fizice fără achitarea TVA și a impozitului pe profit”.

Timbrul de mediu ar putea fi reintrodus

La creșterea înmatriculărilor de mașini second-hand a contribuit și eliminarea timbrului de mediu, în februarie 2017. Scoaterea acestei taxe a afectat bugetul Administrației Fondului pentru Mediu, instituția care gestionează proiectele pentru protecția mediului, așa cum sunt Rabla, Rabla plus și Casa Verde. Timbrul de mediu asigura 45% din bugetul instituției.

Cornel Brezuică, președintele Administrației Fondului pentru Mediu (AFM), declara că o nouă versiune timbrului pentru mediu ar putea fi reintrodusă până la finalul anului 2017.

Noua propunere prevede ca pentru timbrul de mediu să existe două moduri de taxare: o singură dată pe toată durata de viață a autovehiculului sau o plată anuală, de tipul unei taxe care să crească în funcție de norma de poluare a mașinii.

spot_img

Ultimele știri