Legislatorii UE au susținut ținta de reducere a emisiilor provenite de la mașini și dube cu 40% până în 2030, față de ținta de 30% propusă de Comisia Europeană.
Propunerea a fost aprobată în Parlamentul European cu 389 de voturi pentru, față de 239 de voturi împotrivă. De asemenea, legislatorii au propus o țintă de 20% pentru 2025, bazată pe nivelurile din 2021.
Reprezentanții industriei automobilistice au criticat decizia legislatorilor, avertizând că îndeplinirea țintei ar putea duce la pierderi semnificative de locuri de muncă.
„Parlamentul European stabilește ținte complet nerealiste. Ignoră fezabilitatea tehnică și economică. Țintele nu pot fi îndeplinite în acest interval de timp”, a declarat Bernhard Mattes, președinte al asociației germane a producătorilor de automobile VDA.
Noile reguli impuse de Uniunea Europeană pentru sectorul de transport sunt parte din eforturile de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră cu cel puțin 40% față de nivelurile din 1990, până în 2030.
„Dacă nu ne asigurăm că Europa este capabilă să producă mașini curate într-un interval rezonabil de timp, nu numai că vom rata țintele stabilite în Cadrul Acordului Paris, dar, de asemenea, industria auto va rămâne în urmă.”, a declarat Miriam Dalli, membru maltez al Parlamentului European, care a condus votul.
Votul de miercuri a desemnat poziția legislatorilor europeni în negocierile legate de țintele finale, care au loc împreună cu cele 28 de state membre ale Uniunii Europene.
Danemarca va interzice vânzarea mașinilor alimentate cu combustibili fosili până în 2030
Reprezentanții guvernului german și-au exprimat îngrijorarea în legătură cu pierderile de locuri de muncă din sectorul auto și au declarat că vor susține propunerea inițială a Comisiei Europene, reduceri de 15% până în 2025 și 30% până în 2030, comparat cu nivelurile din 2021.
Alte guverne din Uniunea Europeană, cum ar fi cel francez, doresc o țintă mai ambițioasă.
Legislatorii europeni au adăugat un amendament care prevede ca valorile declarate să fie verificate în raport cu testele de emisii realizate în condiții reale de drum.
De asemenea, ei propun introducerea unui sistem de credit pentru producătorii auto, pentru a încuraja producția vehiculelor electrice și aplicarea amenzilor pentru depășirea limitelor de CO2.