Ikea testează în această perioadă creșterea în sistem hidroponic de salată, în containere de lângă un magazin din Germania, pe care o va folosi în restaurant. Dacă funcționează, idea va fi aplicată în toate magazinele din rețea.
Containere dotate cu sisteme hidroponice de înaltă tehnologie sunt amplasate lângă magazinul din Kaarst, în vestul Germaniei. Ikea a anunțat la sfârșitul anului trecut că va testa cultivarea de salată prin acest tip de agricultură, iar la începutul lunii aprilie a anunțat primele rezultate ale experimentului.
În 30 de metri pătrați, patru rafturi cresc 3.600 de plante în același timp, iar acestea sunt hrănite cu nutrienți din compost, care provine inclusiv din resturile alimentare de la restaurant. Salata și ierburile aromatice sunt crescute fără sol și fără pesticide, dar cu ajutorul LED-urilor alimentate de energie regenerabilă. Această metodă folosește cu 90% mai puțină apă și jumătate din suprafața de teren necesară unei astfel de culturi, prin agricultura convențională. Pe parcursul unui an, un singur container poate produce cinci tone de salată.
„Condiţiile în care este cultivată salata asigură un produs calitativ atât din punct de vedere al gustului, cât şi al dezvoltării necesare, cărora li se adaugă şi avantajul reprezentat de sustenabilitatea oferită de lipsa transportului”, a declarat Catarina Englund, manager de inovare pentru Ingka Group, companie ce deţine majoritatea magazinelor Ikea, potrivit Reuters.
Salata este gata de recoltat după cinci săptămâni și, pentru că este crescută foarte aproape de restaurant, nu există costuri cu transportul sau emisii de gaze. În plus, producția poate fi mărită sau micșorată în funcție de cererea consumatorilor și astfel este evitată risipa alimentară.
„Peste 25% din emisiile de dioxid de carbon la nivel global provin din alimente. Ca parte din provocarea Ikea de a găsi soluții noi, inovative și sustenabile pentru producția alimentelor, testăm acest model circular pentru cultura de salată”, declara în decembrie Jonas Carlehed, manager de sustenabilitate la Ikea Suedia.
Proiectul va fi implementat și în două magazine din Suedia, planul pe termen lung fiind ca toate magazinele Ikea să poată produce singure salată, ierburi aromatice și alte verdețuri.
Vânzările de produse alimentare IKEA, în special date de produse precum hot dogs sau chiftele suedeze, reprezintă aproximativ 5% din cifra de afaceri a companiei, de 35 de miliarde de euro.