Green Business Index (GBI) masoara an de an sustenabilitatea achizitiilor in companiile din Romania. Desi achizitiile verzi aduc economii considerabile si oportunitati de investitii, fara know-how ele raman pe lista de asteptare, fiind considerate prea scumpe. Pentru a rezolva aceasta problema, GBI 2012 va ajuta companiile sa valorifice beneficiile achizitiilor verzi, printr-o serie de ghiduri de bune practici personalizate.
Achizitiile verzi cresc profitul
Un studiu recent al Ecovadis, INSEAD si PricewaterhouseCoopersa demonstrat ca acele companii care fac achizitii verzi beneficiaza rapid de reducerea riscurilor si de potentiale cresteri ale profitului. De asemenea, exista si oportunitati suplimentare care pot fi fructificate in cazul unei colaborari mai stranse intre departamentul de aprovizionare si cele de marketing, respectiv cercetare-dezvoltare.
Pe de alta parte, inca din 2009 raportul “Achizitiile verzi si sustenabile: Factori si abordari”, realizat de Brainnet, a evidentiat corelatia dintre achizitiile verzi si cresterea profitului. Astfel, incorporarea criteriilor ecologice si sociale in caietele de sarcini mai degraba produce bani, decat sa majoreze costurile. In consecinta, acele companii care aplica in mod constant un program de achizitii verzi au in final un profit peste media capitalului investit initial.
In Romania, Green Business Index 2011 a sondat deschiderea companiilor fata de achizitiile verzi, demonstrand ca beneficiile generate de acestea sunt corect percepute: reducerea impactului asupra mediului pe parcursul intregului ciclu de viata al produselor/serviciilor cumparate de companie;
reducerea costurilor pe termen lung; miminizarea risipei de resurse.
Piedici si lipsa de transparenta pe piata romaneasca
Desi companiile din Romania sunt receptive la includerea achizitiilor verzi in strategia de dezvoltare sustenabila, acestea intampina obstacole majore in practica. Prin intermediul chestionarului de evaluare, GBI 2011 a analizat problemele de pe piata romaneasca de achizitii verzi, politica si practica companiilor in domeniu, precum si tipul de produse prietenoase cu mediul achizitionate in 2010 si 2009.
Astfel, rezultatele GBI 2011 au aratat ca piata romaneasca de achizitii verzi se confrunta cu urmatoarele piedici: criteriile ecologice nu sunt incluse in caietele de sarcini pentru achizitiile publice; sectorul privat preferapretul cel mai scazut la cererile de oferta/livrari si stocurile de produse verzi sunt foarte scazute.
Cu toate acestea, majoritatea companiilor au afirmat ca au facut achizitii verzi in anul de raportare 2011, dar numai 50% au dezvoltat si o politica interna de achizitii pe criterii ecologice, respectivul document programatic fiind public doar pentru 11% dintre companiile respondente.
Computerele, in topul achizitiilor verzi in 2011
Conform statisticilor GBI 2011, politica achizitiilor verzi in cadrul companiilor respondente s-a axat prioritar pe produse cu eticheta ecologica europeana, clauze contractuale verzi (anexa de protectia mediului pentru fiecare contract de prestari servicii), scheme de buy-back pentru produsele proprii si cerintele imediate ale pietei.
Cel mai bine reprezentate au fost echipamentele IT cu un consum minim de energie, investitiile in acest sens fiind de la 500 pana la 45.000 euro si acoperind intre 5 si 100% din necesarul total.
Pe locul doi au fost lampile de iluminat cu un consum redus, investitii cu valori cuprinse intre 200 si 10.000 euro, acoperind intre 2 si 100% din necesar.
Pentru sporirea eficientei energetice a cladirilor, companiile participante la GBI 2011 au facut investitii de pana la 10.000 euro, necesarul acoperit fiind in majoritatea cazurilor nespecificat.
Vehiculelor cu emisii scazute, de exemplu cele echipate cu Euro 5, le-au fost dedicate investitii de 12.000-700.000 euro, acoperind 5,95-60% din necesar.
Lipsa instruirii, bariera pentru sustenabilitate
In 2007, un studiu OECD a demonstrat ca principala problema la implementarea programelor de achizitii verzi este generata de lipsa de cunostinte specializate a directorilor de achizitii. Anul trecut, “Barometrul achizitiilor sustenabile” proiectat de Scoala Superioara de Administrare a Afacerilor (HEC) din Franta in colaborare cu Ecovadis a recomandat trei directii esentiale pentru implementarea reusita a unui program de achizitii verzi: constientizarea angajatilor referitoare la beneficiile achizitiilor verzi; instruirea personalului implicat in achizitii; recunoasterea publica a eforturilor angajatilor care tin cont de sustenabilitate in deciziile de achizitii
In multe cazuri, decizia de cumparare este in favoarea pretului cel mai mic, care nu reflecta insa costurile pe intregul ciclu de viata al produselor. Devine in acest fel imperativa informarea temeinica a conducerii si angajatilor din departamentele de aprovizionare astfel incat sa ia decizii documentate.
Fiecare produs are un impact asupra sanatatii oamenilor si mediului, din momentul proiectarii lui si pana la managementul lui ca deseu, dar cuantificarea respectivului impact este o adevarata provocare.
Estimarea costurilor totale nu este insa la indemana departamentelor de aprovizionare si achizitii intrucat calculele presupun cunoasterea aprofundata a caracteristicilor produselor achizitionate, eficientei in exploatare si ulterior a gestionarii deseurilor.
Asadar, pentru furnizori, este prioritara educarea personalului responsabil de marketing si vanzari pentru a stimula cererea de produse, servicii si lucrari verzi. Pe de alta parte, pentru clienti este absolut necesara instruirea celor din departamentele de aprovizionare, pentru cele mai bune oferte in materie de achizitii verzi.
”Departamentele de achizitii servesc drept punte intre furnizor si client pentru a incorpora sustenabilitatea si responsabilitatea sociala in deciziile de cumparare”, dupa cum afirma David Mayer, expert in sustenabilitate si presedinte al companiei de consultanta Value Stream Performance din San Francisco.
GBI, sursa de know-how in achizitii verzi
In Romania, companiile au deschidere in privinta adoptarii unui model de business sustenabil doar la nivel declarativ, insa in practica majoritatea reclama costurile ridicate si lipsa stimulentelor fiscale, conform concluziilor Raportului Green Business Index 2011. Totusi, Green Business Index poate contribui major la schimbarea atitudinii agentilor economici. Astfel, editia 2012 a proiectului de evaluare a responsabilitatii fata de mediu va oferi asistenta pentru companiile din Romania si va ajuta la formarea personalului acestora.
Intr-o prima etapa, expertii GBI vor evalua gratuit companiile, pe baza unor standarde internationale de performanta de mediu. Ulterior, eficienta politicii de achizitii verzi si gradul de implementare a acesteia vor fi masurate pentru fiecare companie in parte, iar rezultatele vor fi insumate intr-o analiza SWOT. Analiza personalizata va lua in calcul si dimensiunea economica a firmei, cifra de afaceri si numarul de angajati.
In a doua etapa, expertii GBI vor elabora o serie de recomandari pliate dupa necesitatile fiecarei companii analizate. Astfel, Green Business Index va pune la dispozitia celor interesati o gama de ghiduri, cursuri si coduri de bune practici, care vor ajuta la incorporarea sustenabilitatii in politicile si procedurile interne de achizitii.