Asociația Green Revolution i-a premiat ieri pe câștigătorii Green Business Index, o competiție anuală care evaluează performanțele de mediu ale companiilor prezente pe piața românească. Dintre cele 260 de companii înscrise, peste 20 au obținut premii pentru acțiunile lor din domenii precum dezvoltare sustenabilă, utilizarea resurselor, impactul asupra mediului sau managementul deșeurilor.
DHL Express, Hochland, Danone, Grup Servicii Petroliere și JW Marriott sunt companiile cu cele mai bune performanțe în domeniul protejării mediului în anul 2014. Acestea, dar și alte companii românești au fost premiate aseară, în cadrul celei de-a cincea gale a competiției Green Business Index.
Organizată de Asociația Green Revolution și Norges Vel, GBI 2015 a evaluat performanțele a 260 de companii, pe baza unor indicatori inspirați din standarde internaționale precum ISO 14001, EMAS, GRI, US GBC, LEED, BREEAM și ISO 26000.
Indicatorii au permis evaluarea activităților din 7 domenii specifice protejării mediului, respectiv: dezvoltare sustenabilă, utilizarea resurselor, impactul asupra mediului, managementul deșeurilor, clădiri și spații verzi, achiziții verzi și transport sustenabil.
Tendințe și recomandări pentru companii
Cele mai remarcabile performanțe obținute de companiile participante la GBI 2015 s-au înregistrat în domeniul consumurilor de resurse și în cel al managementului deșeurilor.
În 2014, 34% dintre companii și-au redus consumul de apă cu până la 75% față de anul anterior, iar 51,7% au consumat mai puțină energie. Totuși, doar 36% dintre acestea își auditează în mod regulat utilizarea energiei.
În ceea ce privește cantitatea de emisii atmosferice generate, 40% au redus-o față de anul anterior, deși legislația în domeniu nu este foarte restrictivă și nici nu s-a schimbat. 45% și-au redus cantitățile nete de poluanți evacuați în mediul înconjurător prin intermediul apelor uzate, iar 37,5% nu folosesc deloc depozitarea finală pentru alte deșeuri decât cele menajere. De asemenea, 66% din companii nu folosesc substanțe periculoase ca materii prime și, prin urmare, nu au deșeuri periculoase.
O creștere spectaculoasă s-a înregistrat și în faza preproducției: 74,2% dintre companii au declarat că folosesc criterii de design ecologic pentru produsele lor.
Project Managerul GBI, Ninel Lazăr, a lăudat progresele realizate de companii și le-a recomandat să își îmbunătățească în continuare performanțele, mai ales în domenii care pot avea un mare impact financiar asupra activității lor:
Există însă domenii în care oportunitățile abundă și aș menționa câteva, ca imbold pentru anii viitori. Mă refer la clădirile verzi, unde peste 80% dintre companii nu au certificate nici o clădire după o schemă de certificare a clădirilor verzi, dar și la achiziții verzi; mă refer la promovarea sustenabilității pe lanțul de furnizori și parteneri, domeniu în care există un boom la nivel mondial, dar de care companiile din România nu sunt preocupate; și, în același timp, menționez și transportul sustenabil: extrem de puține companii din România își dau seama ce beneficii pot avea și ce economii pot face din optimizarea activităților de transport, atât din punctul de vedere al impactului asupra mediului, cât și din punctul de vedere al soluțiilor de business și al profitabilității.
Câștigătorii GBI 2015, pe domenii
Pe lângă cei 5 mari câștigători, care au obținut cele mai mari punctaje generale pe țară, organizatorii au mai premiat cele mai performante 3 companii din regiunea de sud și sud-est, dar și companiile cu cele mai bune performanțe pentru fiecare dintre cele 7 domenii de competiție.
Astfel, SC Grup Servicii Petroliere SA s-a situat pe primul loc în clasamentul regional, urmată de ElectroArgeș SA și Vancart SA.
La categoria „ dezvoltare sustenabilă” câștigătorul a fost Oțelinox SA. Directorul General, Euichul Park, a declarat că s-a străduit alături de experții companiei să facă „lucruri bune pentru mediu” și că eforturile vor continua și în viitor.
Locul I la categoria „utilizarea resurselor” a fost obținut de Preh România. Responsabilul cu protecția mediului din cadrul companiei, Marius Berechet, a mulțumit pentru premiul primit la împlinirea a 100 de ani de activitate a grupului și s-a declarat îngrijorat de noile reglementări în domeniu: „Cu noul 14001 va fi greu. Va fi foarte greu.”
Categoriile „impactul asupra mediului” și „transport sustenabil” au fost câștigate de KPMG România, care a mai obținut și 2 premii 2, pentru „managementul deșeurilor” și „dezvoltare sustenabilă”. Geta Diaconu, director Servicii Mediu și Sustenabilitate, a precizat pentru Green Report motivele pentru care își îmbunătățesc constant performanțele de sustenabilitate:
Noi dăm consultanță în acest domeniu și nu poți să dai consultanță fără să îți faci curat la tine în grădină. Avem o politică la nivel global, dar și una la nivel local, pentru care am avut întotdeauna susținerea managementului.
Pro Credit Bank SA a obținut cel mai mare punctaj la categoriile „managementul deșeurilor” și „achiziții verzi”. Gabriela Ciurea-Ercau, Şef birou energie verde, a precizat în cadrul galei că următorul pas în gestionarea deșeurilor ar fi evitarea producerii lor, iar achizițiile verzi ajută la îndeplinirea obiectivului:
Am reușit învingând de multe ori indolența sau lenea de a pune hârtia în coșul de reciclat. Poate ar fi bine să reducem consumul atât de mult încât la anul să putem spune toți cei care suntem aici că am aruncat doar o hârtie, un kilogram de fier sau un singur laptop, iar restul le-am folosit sau le-am reparat.
La categoria „clădiri și spații verzi”, câștigător a fost declarat Siemens, una dintre companiile care își desfășoară activitatea în complexul Green Court Bucharest, deținut de Skanska. Adriana Pușcașu, Manager Calitate, a declarat că asigurarea eficienței energetice este una dintre preocupările din „portofoliul verde” al companiei.
Conform organizatorilor, Green Business Index este singurul instrument din România prin care orice companie își poate evalua gratuit performanțele în managementul mediului. Este, totodată, un mecanism de monitorizare a inițiativelor verzi din mediul de afaceri și de formare în evaluarea și îmbunătățirea performanțelor de mediu.
Pentru completarea formularelor, reprezentanții companiilor au avut la dispoziție un ghid cu îndrumări practice, seminarii și prezentări ale proiectelor, tutoriale video și asistență permanentă din partea specialiștilor GBI.