In prima luna de la debut, prin programul Rabla s-au vandut peste 7.000 de autoturisme, potrivit unor date partiale prezentate de Administratia Fondului de Mediu (AFM). Centralizarea de pana acum arata ca la mare cautare au fost masinile de productie autohtona, peste jumatate de solicitari fiind pentru Dacii si Daewoo. AFM si-a propus sa schimbe in acest an 40.000 de masini mai vechi de 12 ani, in schimbul unor prime in valoare de 3.000 de lei.
Presedintele Administratiei Fondului de Mediu, Mihai Totti, considera ca inceputul programului este promitator, fiind aproximativ 7.000 de solicitari in acest moment, inainte ca unii producatori si importatori sa-si prezinte datele. „Pana in prezent, din totalul de 107 producatori validati, 78 au depus cereri de tragere, conform programarii, solicitandu-se decontarea primelor pentru un numar de 7.080 unitati autoturisme, reprezentand 21.240.000 lei”, ne-au comunicat reprezentantii Administratiei Fondului de Mediu. Pe de alta parte, presedintele AFM sustine ca o parte dintre societatile participante la program au recunoscut ca estimarile privind vanzarea au fost supraevaluate si au cerut diminuarea numarului de autoturisme vandute in cadrul Rabla, in timp ce alte firme au solicitat suplimentari. „Cererile vor fi verificate, iar redistribuirea se va realiza in urma unor noi evaluari”, a spus Totti. Astfel, spre sfarsitul lunii, situatia privind numarul de masini incluse in program va fi modificata. Potrivit AFM, trei societati ar fi atins tintele impuse: producatorul roman de la Pitesti si doi distribuitori din Sibiu si Suceava. Datele partiale prezentate de administratie arata ca industria autohtona de masini ar fi vandut 4.200 de autoturisme (3.199 Dacia si 1.200 Daewoo). Costantin Stroe, vicepresedintele Automobile Dacia, ne-a declarat ca tinta impusa pentru prima etapa a programului Rabla a fost atinsa. „S-au vandut toate cele 3.199 de masini Logan incluse in program si avem cam tot atatea solicitari pe care nu le-am putut onora. Am cerut suplimentarea numarului de autoturisme vandute in cadrul programului”, ne-a precizat Stroe. Majoritatea marcilor incluse in program au fost promovate intens, distibuitorii oferind reduceri substantiale celor care-si dau masina veche la REMAT pentru un autoturism nou. Administratia Fondului de Mediu si-a propus schimbarea a 40.000 de masini vechi de peste 12 ani, pentru care va folosi fonduri de 40 de milioane de lei. Prima de casare a autoturismelor mai vechi de 20 de ani, in valoare de 3.000 lei, este virata din bugetul AFM direct operatorului economic de la care cetateanul va achizitiona noua masina. Cei care aplica la program trebuie sa obtina o nota de acceptare de la unul din producatorii autorizati de AFM, un certificat de distrugere a rablei, precum si o nota de radiere a acesteia. Programul Rabla functioneaza din 2005, anul trecut inregistrand cea mai mare rata de succes, 99,6%. Cele mai cautate marci au fost in 2007: Daewoo, Dacia, Renault, Porsche, Skoda si Fiat, in timp ce Toyota, Opel si Mazda n-au inregistrat cererile estimate de distribuitori.