Sunt cateva saptamani de cand compania Rosia Montana Gold Corporation a pornit o campanie publicitara agresiva. „Ce ai face cu 4 miliarde de dolari?”O campanie excelenta, deci cu atat mai suparatoare. Intrebarea, repetata obsesiv la TV, e urmata de raspunsurile unor „oameni sim pli” care vorbesc despre: scoli, gradinite, drumuri, pro tectia mediului, IMM-uri si asa mai departe.
Ideea e simpla, deci geniala. Opinia publica e atrasa intr-un joc de-a planurile. Vorbind despre ele, omul simplu ia ca buna infor matia ca banii (4 miliarde de dolari) chiar ar exista, desi suma e rezultata din calcule aberante. (In paranteza fie spus, Bogdan Naumovici, artizanul campaniei, a prins foarte bine contextul in care numerosi romani viseaza la marele pot de la Loto 6/49 si se gandesc ce-ar face ei cu ditamai averea, daca ar castiga.)
Strategia RMGC-Naumovici nu se opreste aici, ci vizeaza o lovitura inca si mai teribila. Mizand pe un instinct pavlovian, romanii, bombardati cu atatea planuri marete, vor incepe sa le trasnforme, mental, in deziderate puse in legatura cu reusita proiectului Rosia Montana. Proiect care, intr-o perioada in care, oricum, lumea e stresata de criza economica, n-ar mai insemna dezastru ecologic, ci speranta, Pana la urma, acesta e pariul lui Naumovici: sa produca un declic in opinia publica, sa schimbe un pic perceptia, sa obtina o oarecare favorabilitate. Sa fie si voci care sa spuna „de ce nu?”, printre cele care zic, aproape unanim, „in nici un caz!”.
Mai departe, e trea ba politicienilor. In noul context, acestia vor incepe sa spuna ca proiectul nu e chiar asa rau, ca banii aia virtuali sunt ca o gura de oxigen intr-o perioada grea si alte bla bla-uri. Unul dintre ei, Vasile Blaga (PDL), ministru al dezvoltarii, declara saptamana trecuta ca el, unul, sustine proiectul si ca situatia in ves titiei ar trebui dezbatuta, „foar te serios”, la nivelul guvernului. Nici o surpriza aici. De mocratii au fost mereu favorabili acestui proiect (asa se si explica ofensiva entuziasta a RMGC dupa instalarea guvernului Boc).
Partea cea mai amuzanta a heirupului de imagine am intalnit-o pe pagina web a companiei RMGC: un tip cu o casca pe cap (deci aflat la lucru), cu un lac in fundal, bea o cana cu apa. Sub fotografie, aflam de la Horea Avram, vicepre se dinte de Mediu RMGC (se poate presupune ca el e cel din poza), ca, gratie tehnologiei sigure folosite, „apa din iazul de decantare va fi atat de curata incat se va putea bea din ea”. Se spune ca o minciuna are sanse mai mari sa fie crezuta cu cat e mai gogonata. Dar asta e, totusi, prea gogonata!
O scurta si necesara aducere aminte: la Rosia Montana se va folosi o metoda bazata pe cianuri care presupune excavarea a patru munti si crearea unui iaz de decantare. Aceeasi metoda a fost folosita si la exploatarea Transgold (fosta Aurul) Baia Mare. Pentru cei care au uitat: in anul 2000, acolo a avut loc un dezastru ecologic de proportii, cand 100 de tone de substante otravitoare din iazul de decantare au fost deversate in raurile Somes, Lapus, Tisa si Dunare.
Oricat de bun ar fi Naumovici, ar fi bine ca, de data asta, sa nu-i mearga. Nu i-a iesit nici cu Cozmin Gusa. Deci, se poate.