Un studiu nou, publicat în Nature Communications, arată că dronele de mici dimensiuni ar putea fi mai bune la livrarea coletelor, ținând cont de impactul asupra mediului, decât camioanele. Cercetările arată că dronele care transportă colete cu o greutate mai mică de 500 de grame au amprenta de carbon mai mică decât camioanele diesel sau chiar și cele electrice.
Progresele în tehnologie au făcut posibil ca dronele să parcurgă distanțe mai mari, să aibă un sistem îmbunătățit de stocare al energiei în baterii. În plus, costurile bateriilor s-au redus, iar dronele pot fi manevrate și automat, fără să mai fie nevoie de un operator uman.
Toate acestea au dus ca mari companii, precum Amazon, Google, UPS și DHL să înceapă programe pilot în care să testeze livrarea coletelor cu ajutorul dronelor. În cele mai multe dintre aceste programe, bateriile dronelor cedau după numai 10-15 minute, limitând astfel zona de livrare la patru kilometri.
Noul studiu a analizat impactul asupra mediului a două tipuri de drone: unele mici, cu patru elice, capabile să transporte pachete de 500 de grame și unele mari, cu opt elice, care pot duce colete de până la 8,1 kilograme.
Autorii studiului au calculat amprenta de carbon a patru tipuri de transportatori de colete: drone mici, mari, camioane diesel și camioane electrice. Concluziile arată că oricare dintre cele două tipuri de drone sunt mai eficiente decât camioanele electrice, deși acestea din urmă nu transportă un singur pachet, așa cum fac dronele. Însă, dintre cele două tipuri de drone, cele mici sunt de preferat, grație consumului mai mic de electricitate necesar la fabricarea acestora.
„Pentru a maximiza beneficiile climatice, firmele ar trebui să se concentreze pe drone mai mici și pe autovehicule electrice, în timp ce factorii de decizie politică ar trebui să aibă în vedere eficiența energetică în clădiri”, a declarat Costas Sampras, directorul Center for Engineering and Resilience for Climate Adaptation de la Universitatea Carnegie Mellon.
La începutul lui decembrie 2016, Amazon a făcut prima livrare comercială cu dronă. Zborul a durat 13 minute, ducând produsul de la un depozit din apropiere, pe o distanță de 3 kilometri, până la ușa unui client.
În februarie 2018, compania de curierat UPS a anunțat că a testat o dronă care se lansează de pe plafonul unui furgon de coletărie, livrează autonom un colet spre o adresă de reședință și revine la vehicul în timp ce curierul continuă traseul pentru a face o altă livrare.