Peste 67.000 de mașini vechi și poluante au fost înmatriculate în luna februarie, odată cu eliminarea Taxei de Mediu, potrivit datelor Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile din România (APIA). Numărul de înmatriculări reprezintă 22% din automobilele secound hand înmatriculate în 2016.
În ceea ce privește autoturismele rulate (în marea lor majoritate nefiscalizate), în luna ianuarie 2017 au fost înmatriculate 7.708 unități (cu 62% mai puține decât în 2017), acesta fiind cel mai mic volum din ultimii ani. Aceasta situație se datorează însă unei distorsiuni a segmentului de autovehicule rulate din import, produsă de eliminarea de la 1 februarie a Timbrului de Mediu, volumele urmând să „explodeze” în lunile următoare”, se arată într-o analiză a APIA.
Reprezentanții APIA subliniază faptul că deși anul 2017 a debutat promițător, cu un volum de vânzări în luna ianuarie semnificativ superior celui din aceași lună a anului trecut (+12,6%), eliminarea taxării autovehiculelor vechi și poluante, la care se adaugă evaziunea fiscală din comerțul cu autovehicule rulate, poate pune presiune pe rezultatele din lunile următoare.
În ceea ce privește autoturismele “verzi“ (electrice și hibride), ponderea acestora continuă să crescă, înregistrând în această primă lună a lui 2017 o pondere de 1,9% din total piață.
Chiar dacă volumele sunt foarte mici, creșterile sunt importante (cele electrice +140%, iar cele hibride +197%) si arată faptul că există un potențial important de creștere al acetei categorii de autoturisme ce merită stimulat, așa cum se procedează și în multe alte state europene”, spun reprezentanții APIA.
Impozite mai mari pentru mașinile vechi
La sfârșitul lunii ianuarie 2017, APIA a propus ca Timbrul de Mediu să fie înlocuit de un cumul de taxe, printre care și un impozit care să varieze în funcție de vechimea automobilului.
Există deja de ceva vreme pe agenda APIA o inițiativă care presupune, în egală măsură, legiferarea intrării în țară a vehiculelor și, de asemenea, a posesiei. Asta înseamnă o taxare la înmatriculare și, în același timp, un impozit care să catalizeze interesul consumatorului pentru mașinile mai noi, mai puțin poluante. Asta este propunerea pe care o veți regăsi în mai toate statele din Europa, unde parcul auto național are niște indicatori civilizați. Propunerea cuprinde, practic, un impozit mai mic pentru mașinile noi și un impozit mai mare pentru mașinile vechi. APIA recomandă, deci, nu de acum, ci de câțiva ani, folosirea unui sistem cumulativ de taxe care să legifereze în egală măsură intrarea vehiculelor în țară și, totodată, posesia lor”, a declarat, joi, într-o conferință de presă, Cristian Milea, membru în Consiliul director al APIA.
Timbrul de Mediu a intrat în vigoare pe 15 martie 2013, după de Guvernul a adoptat OUG 9/2013.
Față de legea anterioară, suma de plată a scăzut cu 60% pentru Euro 2, cu 80% pentru Euro 1 si cu 90% pentru non-euro. Au fost scutite de la plată mașinile electrice, mașinile hibrid, mașinile care intră în competiții sportive, cât și mașinile cu titlu gratuit sau primite moștenire.