Prezent la COP21, antreprenorul francez Nicolas Chabanne susține că putem salva planeta, mâncând urât. Acesta se referă la consumul de alimente imperfecte din punct de vedere estetic, refuzate de retaileri și de consumatori, deși au aceleași calități nutriționale ca cele care trec testul perfecțiunii.
Deși aveau interdicție să protesteze pe străzile Parisului, activiștii și-au pus la bătaie creativitatea și au venit cu revendicări care mai de care mai originale.
Printre lozincile cu cea mai mare priză la public, jurnaliștii de la New York Times au remarcat-o pe cea a antreprenorului francez Nicolas Chabanne. Acesta îi încurajează pe participanții la summit-ul ONU „să salveze planeta, mâncând urât”. Îndemnul lui se referă la consumul de fructe, legume și alte produse alimentare imperfecte din punct de vedere estetic, declarate „non-conforme”.
Se pare că mare parte din risipa alimentară este cauzată de refuzul retailerilor de a accepta și de reticența consumatorilor de a cumpăra produse care nu arată deloc bine, dar au aceleași calități nutriționale ca alimentele care au trecut testul. Dacă le-am mânca, am salva, din estimările lui Chabanne, 210 milioane de tone de alimente și am evita generarea unui miliard de tone de emisii.
Nicolas Chabanne colaborează cu peste 800 de fermieri și producători agricoli, de la care preia la prețuri mai mici fructe și legume pe care înainte aceștia nici măcar nu le culegeau și apoi le comercializează prin intermediul unei platforme. De curând, a încheiat un parteneriat cu Carrefour, care a acceptat să vândă o parte din producție, la prețuri mai mici.
Retailerul a anunțat recent că va crea o marcă proprie pentru revalorificarea alimentelor non-conforme. Se va numi „Tous AntiGaspi” și va permite comercializarea unor alimente rezultate din greșeli de producție, care ar fi în mod normal trimise la groapa de gunoi. În plus, va dona unei asociații umanitare un cent pentru fiecare produs din gamă cumpărat.
Vânzarea legumelor urâte, deja un trend
Carrefour nu este singurul retailer care a sesizat oportunitatea oferită de comercializarea alimentelor urâte la prețuri reduse. Intermarche, un alt retailer francez, a desfășurat o amplă campanie care i-a mărit traficul în supermarketuri cu 24%. Cu o strategie de marketing inteligentă și cu prețuri mai mici cu 30%, a reușit să vânda 1,2 tone de legume și fructe urâte, încă din primele 2 zile.
Inițiative similare există și în alte țări ale lumii. În Portugalia, Isabel Soares vinde „fructe urâte oamenilor frumoși”, Jordan Figueiredo încearcă valorificarea fructelor și legumelor urâte în California, iar în San Francisco start-up-ul Imperfect Produce vinde fructe și legume „non-conforme cosmetic”. Toate aceste afaceri au succes datorită prețului redus la care propun produsele.