CORESPONDENŢĂ | Cum a reușit Copenhaga să scoată traficul din oraș?

Copenhaga a reușit în ultimele decenii să fie recunoscut ca orașul (aproape) perfect pentru bicicliști. Prezentat chiar pe site-ul oficial al Primăriei drept Cel mai bun oraș pentru ciclism din lume”, am dorit să vedem care este secretul Copenhagăi pentru o asemenea dezvoltare a infrastructurii urbane.  

În prezent Copenhaga este recunoscută pentru tranziția sa de la un rai al mașinilor în anii ‘70 la un rai al bicicletelor în zilele noastre.  

Biciclete pentru închiriat, CopenhagaSursa foto: Adina Zoican pentru Green Report
Biciclete de închiriat, Copenhaga
Sursa foto: Adina Zoican pentru Green Report

Am dorit să vedem cum s-a simțit tranziția de la orașul mașinilor la cel al bicicletelor de la o persoană care s-a implicat activ în aceasta. Astfel, pentru acest articol, am discutat cu Thomas Krag, Directorul General al Federației Daneze de Ciclism între 1986-2000, perioada celor mai mari schimbări. 

Situația inițială

Imediat după Al Doilea Război Mondial, Copenhaga s-a dezvoltat ca un oraș al mașinilor. Astfel, anii 1950-1960 au fost anii investițiilor în infrastructura rutieră. 

„Atunci erau străzi care erau pline de mașini. Astăzi nu mai este cazul pentru că nu mai poți parcurge străzi întregi doar cu mașina. Ești restricționat în mișcare,” spune Thomas Krag.

Schimbarea a început să se producă în 1970, când locuitorii capitalei daneze au început să protesteze pentru ca biciclele să fie parte din viitorul orașului.  

O parte a accelerării acestei decizii a fost și Criza Petrolului din 1973. Din cauza lipsei de combustibil din acea perioadă, în Copenhaga era interzis să circuli cu mașina duminica. 

„Inginerii de drumuri obișnuiau să creadă că treaba lor este să aducă mai multe mașini în oraș, iar noi (Fundația Daneză de Ciclism) am venit și am spus contrariul,” povesteȘte Thomas Krag.

Politicile publice implementate

Conform datelor oferite de Ambasada daneză pentru ciclism, în perioada 2004-2017 diferite fundații și Guvernul Danez au investit 2 miliarde de coroane daneze pentru infrastructura pro-biciclete. Astfel, în aceste investiții au intrat biciclete, poduri pentru biciclete și parcări pentru acestea.   

Ca urmare a acestor investiții masive, în 2017, Copenhaga înregistra mai multe biciclete decât mașini. 

„Discuția a fost așa: dacă am putea elimina câteva locuri de parcare pentru a face loc unei piste pentru biciclete, ar fi în regulă? La noi a existat o majoritate care a spus da, este în regulă,” afirmă Thomas Krag, Director Executiv al Federației Daneze de Ciclism între 1986-2000, pentru Green Reporter. 

În 2011, Primăria Copenhagăi publica Strategia privind bicicletele – Good, Better, Best – pentru 2011-2025. Aceasta prevedea dezvoltarea infrastructurii și a activităților pentru încurajarea folosirii bicicletei de către cetățeni.  

Cum vedeau autoritățile locale această încurajare? Prin „autostrăzi” pentru biciclete, reducerea timpului petrecut zilnic pentru navetă, crearea confortului pentru condiții meteo nefavorabile precum zăpada sau ploaia, organizarea de evenimente dedicate bicicliștilor. 

Un pasaj subteran pentru oameni și biciclete pentru a permite trenului metropolitan să circule la suprafațăSursa: Adina Zoican pentru Green Report
Un pasaj subteran pentru oameni și biciclete pentru a permite trenului metropolitan să circule la suprafață
Sursa: Adina Zoican / Green Report

Trenurile sunt și ele adaptate la realitatea Copenhagăi. Acestea dispun de zone de depozitare dedicate bicicletelor, iar oamenii sunt încurajați să le utilizeze. 

„În anii 1980, nu era posibil să transporți o bicicletă în vreun tren. Dar am insistat și am insistat, iar astăzi poți să îți iei bicicleta în orice tren din Danemarca.” 

Situația în prezent

În prezent, Federația de Ciclism Daneză, în conformitate cu standardele europene, încurajează firmele să colaboreze pentru un oraș cu mai puține mașini utilizate. Astfel, acestea pot primi certificare CEF 2030 pentru locuri de muncă prietenoase cu bicicletele.  

Copiii sunt și ei încurajați să învețe să meargă pe biciclete. Federația de Ciclism Daneză oferă kit-uri specializate care pot fi folosite de educatori, profesori sau alte cadre specializate în educația copiiilor.

„Astăzi, oamenii care folosesc biciclete sunt considerați oameni obișnuiți. Înainte nu era așa,” ne-a spus Krag. A fost nevoie de o schimbare totală de mentalitate care a necesitat ca generații întregi să fie educate pentru utilizarea bicicletelor. 

Biciclete parcate la ieșirea din Gara Nordhavn, CopenhagaSursa: Adina Zoican pentru Green Report
Biciclete parcate la ieșirea din Gara Nordhavn, Copenhaga Sursa: Adina Zoican pentru Green Report

Copenhaga nu a devenit peste noapte unul dintre orașele bicicletelor. A fost nevoie de generații întregi, bani investiți în proiecte majore și schimbări de mentalități.

Este important de menționat că mașinile încă există în Copenhaga, doar că sunt folosite pentru distanțe lungi. 

În final, de ce pedalează danezii zilnic? Pentru că orașul a fost transformat ca să fie mai ușor, mai rapid și mai sigur pentru bicicliști. 

 
spot_img

Newsletter-ul de mediu

Ultimele știri