Comisia Europeană subestimează impactul unei dezvoltări prea rapide a industriei mașinilor electrice asupra locurilor de muncă în UE, potrivit unui raport publicat, marţi, de FTI Consulting.
Această critică adusă uneia din măsurile principale din Pachetul pentru Mobilitate Curată vine cu câteva zile înaintea unui vot important în cadrul comisiei de mediu din Parlamentul European cu privire la acest pachet legislativ. La începutul lunii noiembrie 2017, executivul european propus impunerea unei reduceri cu 30% în medie a emisiilor de CO2 ale autoturismelor particulare până în 2030.
În cadrul propunerii sale privind obiectivele post-2020 privind emisiile de CO2, Comisia Europeană a publicat o „evaluare a impactului” pentru a identifica potențialele implicații ale acestor obiective asupra industriei automobilelor din UE.
„Comisia recunoaşte că vehiculele electrice au nevoie de mai puţină mână de lucru decât vehiculele echipate cu un motor cu combustie internă însă studiul FTI arată că CE subestimează impactul negativ al ţintelor sale privind limitarea emisiilor de CO2”, afirmă Asociaţia Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) într-un comunicat de presă.
Un proiect de raport al Comisiei de Mediu din Parlamentul European, care va fi votat săptămâna următoare, avansează obiective mult mai ambiţioase: o reducere de 50% a emisiilor de CO2 până în 2030, precum şi obiective ambiţioase în materie de producţie de vehicule cu emisii reduse.
Raportul Comisiei de Mediu este un preambul al poziţiei Parlamentului, care cel mai probabil va fi votată în luna octombrie.
Potrivit raportului, care a reunit rezultatele diferitelor studii recente, trecerea în grabă la vehiculele complet electrice va avea un impact profund asupra forței de muncă. Acest lucru se datorează faptului că producția și întreținerea vehiculelor electrice cu baterii este mai puțin intensivă decât cele convenționale, având în vedere complexitatea lor mecanică mai scăzută și numărul mai mic de componente.
Vânzările de mașini electrice au crescut cu 40% în prima jumătate a anului în Europa
Pot exista implicații grave pentru întregul lanț de aprovizionare din industria auto, afectând în mod disproporționat furnizorii de componente, potrivit unui studiu al băncii elveţiene UBS, citat în raportul FTI.
„Într-adevăr, furnizorii de automobile din Europa ar trebui să producă cu aproximativ 38% mai puține componente pentru mașinile electrice, în comparație cu o pierdere de aproximativ 17% pentru producătorii de automobile. Studiul evidențiază faptul că mulți dintre acești furnizori din UE sunt IMM-uri, care probabil vor lupta mai mult pentru a face tranziția într-un interval scurt de timp decât producătorii de mașini”, se mai arată în comunicatul ACEA.
ACEA subliniază că industria auto este responsabilă pentru mai mult de 11% din locurile de muncă din industria manufacturieră în UE. Însă în 14 regiuni din UE, concentrate în Cehia, Germania, Italia, Slovacia, Ungaria, România, Suedia şi Marea Britanie, sectorul auto reprezintă chiar mai mult de 20% din locurile de muncă din industria manufacturieră. UN avans forţat spre automobilele electrice vor afecta în mod disproporţionat locurile de muncă în aceste regiuni, se arată în raportul FTI.
„Producătorii auto doresc să facă tranziţia spre vehiculele cu emisii zero. Cu toate acestea, întregul lanţ de producţie european va trebui să se transforme într-un ritm care este sustenabil, care să protejeze mediul şi viabilitatea pe termen lung a sectorului” a declarat secretarul general de la ACEA, Erik Jonnaert.