- Guvernul României pregătește schimbări legislative pentru sistemul de comercializare a certificatelor de carbon, cu reguli noi aplicabile din 2026, pentru reducerea emisiilor și sprijinirea tranziției verzi.
- Certificatele de carbon permit firmelor să emită o tonă de CO2, fiind tranzacționate pe piață; alocările gratuite vor fi reduse progresiv cu 4,3%-4,4% anual până în 2030.
- Sectorul aviatic va trece complet la licitații pentru certificate din 2026, iar transportul maritim și cel rutier, împreună cu clădirile, vor fi incluse în schema ETS.
- Fondul de modernizare va sprijini investițiile în energie regenerabilă, eficiența energetică și captarea CO2, iar alocările gratuite tranzitorii vor fi disponibile până în 2030.
- Veniturile din licitații vor finanța proiecte verzi, cum ar fi transporturile sustenabile, eficientizarea locuințelor și sprijinirea gospodăriilor vulnerabile.
Guvernul României se pregătește să aprobe o serie de modificări legislative care vor schimba modul în care funcționează sistemul de comercializare a certificatelor de carbon. Noile reguli, care vor intra în vigoare începând cu 2026, au rolul de a reduce emisiile de gaze cu efect de seră și de a sprijini tranziția către o economie mai sustenabilă.
Aceste măsuri, parte a unui efort european amplu, aduc schimbări semnificative pentru sectoare-cheie ale economiei, precum transportul aerian, maritim, rutier, sectorul clădirilor și energia.
Ce sunt mai exact certificatele de carbon?
În esență, aceste certificate sunt instrumente financiare care permit firmelor să emită o anumită cantitate de gaze cu efect de seră, în funcție de numărul de certificate pe care le dețin. Acestea pot fi tranzacționate pe piețele internaționale, oferind o metodă flexibilă prin care se reglează poluarea la nivelul întregii economii.
Un certificat de carbon reprezintă permisiunea de a emite o tonă de dioxid de carbon sau echivalentul său în alte gaze cu efect de seră. Aceste certificate sunt alocate fie prin licitații, fie sunt date gratuit, în funcție de sectorul de activitate. În Uniunea Europeană, aceste certificate sunt parte a sistemului ETS (Emissions Trading System), un mecanism care limitează cantitatea totală de emisii și permite companiilor să-și cumpere sau să-și vândă drepturile în funcție de necesități.
ETS (Emissions Trading Scheme) funcționează astfel: autoritățile stabilesc un plafon global de emisii de carbon, iar fiecare companie care produce emisii de gaze cu efect de seră trebuie să dețină suficiente certificate pentru a acoperi cantitatea de emisii generată. Dacă o companie reduce emisiile, poate vinde certificatele neutilizate. Dacă emite mai mult decât permite plafonul, va trebui să cumpere certificate suplimentare de pe piața liberă.
Pe scurt, dacă o companie reușește să-și reducă emisiile sub nivelul permis, poate vinde surplusul altor companii care depășesc limitele. Sistemul este gândit astfel încât, în timp, plafonul total de emisii să scadă, iar costurile să încurajeze firmele să adopte tehnologii mai prietenoase cu mediul.
Acest sistem are scopul de a încuraja companiile să reducă emisiile prin tehnologie curată, oferindu-le și stimulente financiare pentru a face acest lucru. Piața certificatelor de carbon este una globală, iar prețul unui certificat poate varia în funcție de cerere și ofertă. În prezent, prețul unui certificat de carbon în cadrul schemei ETS UE variază între 70 și 100 de euro pe tonă de CO2, iar în viitor se preconizează că acest preț va crește, pe măsură ce obiectivele de reducere a emisiilor devin mai ambițioase.
Reducerea alocărilor gratuite și extinderea schemei ETS
În cadrul noii reglementări, Guvernul României va aplica reduceri progresive pentru alocările gratuite de certificate de carbon. În perioada 2024-2027, alocările gratuite vor scădea cu 4,3% anual, iar între 2028-2030, acest procent va crește la 4,4%.
Aceste reduceri sunt gândite pentru a încuraja companiile să investească în tehnologii mai eficiente și mai puțin poluante, astfel încât să ajungă treptat la o dependență mai mică de certificatele gratuite.
Mai mult, începând cu 2026, sectorul aviatic va trece printr-o schimbare majoră: certificatele de carbon pentru acest sector vor fi alocate exclusiv prin licitație. Deocamdată, operatorii aerieni care emit mai puțin de 10.000 de tone CO2 pe an vor fi exceptați, dar aceștia vor trebui să cumpere certificate pe piața liberă. Această schimbare face parte dintr-o tendință globală de a face industria aviației mai responsabilă din punct de vedere ecologic, întrucât avioanele sunt unele dintre cei mai mari poluatori ai planetei.
Schimbările nu se opresc aici. Începând din 2026, schema ETS va fi extinsă pentru a include și transportul maritim. Astfel, operatorii din acest sector vor trebui să monitorizeze emisiile și să achiziționeze certificate pentru fiecare tonă de CO2 emisă. În plus, un nou sistem ETS separat va fi creat pentru transportul rutier și clădiri, două domenii care contribuie semnificativ la emisiile totale de gaze cu efect de seră.
În plus, pentru a sprijini tranziția energetică și a reduce emisiile, Guvernul a stabilit un Fond de modernizare destinat în special sectorului energetic. Acest fond va sprijini investițiile în surse de energie regenerabilă și tehnologii care permit captarea și stocarea CO2, în scopul reducerii emisiilor din sectorul energetic. Acest fond este o componentă esențială a tranziției către o economie verde, iar România se va alinia astfel la obiectivele europene de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră, care vizează o scădere de 55% până în 2030 comparativ cu nivelurile din 1990.
Pentru a ajuta sectorul energetic să facă tranziția spre surse mai curate, alocările gratuite vor fi posibile în mod tranzitoriu, dar numai până în 2030 și cu condiția ca fondurile obținute să fie investite în modernizare. Acest sprijin este opțional și destinat în special regiunilor dependente de combustibili fosili. În paralel, Fondul de Modernizare, finanțat din licitațiile ETS, va sprijini proiecte care promovează energia regenerabilă, eficiența energetică și captarea carbonului.
Totodată, Guvernul României va introduce un nou sistem ETS pentru sectorul transporturilor rutiere și pentru clădiri, domenii care reprezintă o mare parte din emisiile de CO2 ale țării. Acesta va fi un sistem separat față de cel pentru industrie și va fi implementat gradual, începând cu anii următori, având în vedere impactul major pe care aceste sectoare îl au asupra mediului. Noua schemă va include atât măsuri pentru reducerea emisiilor din transportul rutier, cât și pentru creșterea eficienței energetice în clădiri, un alt sector important pentru reducerea consumului de energie și emisiile de carbon.
Cum vor fi utilizate veniturile din licitații?
Un alt aspect important al modificărilor legislative se referă la utilizarea veniturilor obținute din licitațiile de certificate. Aceste fonduri vor fi direcționate spre proiecte care sprijină tranziția către o economie verde, inclusiv în sectorul transportului rutier și al clădirilor. De exemplu, o parte din aceste venituri vor fi folosite pentru a sprijini gospodăriile vulnerabile în fața creșterii costurilor cu energia, prin programe de eficiență energetică și de izolare termică a locuințelor. În plus, o altă parte din fonduri va fi alocată dezvoltării infrastructurii de transport sustenabil, inclusiv pentru promovarea autobuzelor electrice și a trenurilor eficiente energetic.
Concluzii
Aceste schimbări legislative reprezintă un pas important pentru România în contextul obiectivelor Uniunii Europene de combatere a schimbărilor climatice. În timp ce aceste măsuri vor adresa direct reducerea emisiilor și vor stimula investițiile în tehnologii ecologice, ele vin și cu provocări pentru sectorul industrial și pentru sectorul energetic. Companiile vor trebui să investească în tehnologii verzi și să se adapteze noilor reguli, dar în același timp vor beneficia de sprijin din partea statului pentru a face această tranziție cât mai ușoară.
Pe măsură ce prețul certificatelor de carbon continuă să crească și pe măsură ce țintele de reducere a emisiilor devin mai ambițioase, România are șansa să își transforme economia și să își protejeze mediul în fața provocărilor climatice, fiind totodată parte dintr-un efort global pentru protejarea planetei.
Aceste măsuri sunt parte a unui efort european mai amplu de a atinge neutralitatea climatică până în 2050. Uniunea Europeană, care a introdus schema ETS în 2005, consideră acest sistem drept unul dintre cele mai eficiente instrumente pentru reducerea emisiilor. În cazul României, aceste schimbări vor însemna o presiune mai mare asupra companiilor poluante, dar și noi oportunități pentru inovare și investiții în tehnologii verzi.
CITEȘTE ȘI
C.E. respinge cererea României de a scuti de certificate de emisii energia pentru Rep. Moldova