Comisia Europeana saluta efortul Romaniei de a reduce ajutoarele de stat, dar critica faptul ca nu sunt "bine tintite", arata un raport al executivului european. Chiar daca ajutoarele de stat scad in cifre absolute, ponderea ajutoarelor de stat pentru protectia mediului au crescut in ue-25. In Romania, dimpotriva, la finalul perioadei de preaderare, ajutoarele de stat pentru protectia mediului reprezentau doar 0,01% din PIB, fata de o medie europeana de 0,3%. ajutoarele de stat in tara noastra se concentreaza inca in mare parte pe sectorul industrial si pe servicii, iar nu pe mediu, educatie ori dezvoltare regionala.
Text de Raul Cazan
Intre 2002 si 2003, Romania a facut in medie cheltuieli anuale privind ajutoarele de mediu de 12 milioane de euro, iar odata cu scaderea tuturor ajutoarelor de stat intre 2004 si 2006, ajutoarele de stat pentru protectia mediului inconjura tor au fost reduse la o medie anuala de 9 milioane de euro. Ponderea ajutoarelor de stat pentru protectia mediului in Romania s-a ridicat la 0,01% din PIB la sfarsitul anului 2006.
In Bulgaria, media anuala a ajutoarelor de stat pentru protectia mediului a fost de trei milioane de euro intre 2002 si 2006, la aceeasi pondere din PIB precum in Romania, arata raportul CE.
Comisia Europeana apreciaza efortul Romaniei de a reduce ajutoarele de stat, se arata intr-un comunicat al CE, insa ele nu sunt bine tintite, prevaland inca ajutoarele pentru sectoarele de productie industriala, cele mai poluante.
Ajutoarele pentru mediu din Romania in contextul UE
Comisia Europeana a adoptat in ultimii sase ani noi masuri privind reducerea ajutoarelor de stat si stimularea concurent ei. Cu toate acestea, cheltuielile statelor membre (UE- 12) pentru protectia mediului s-a dublat intre 2001 si 2006, de la 7 miliarde de euro la 14 miliarde de euro. In termeni relativi, ajutoarele pentru protectia mediului au crescut cu 50% ca proportie din PIB-ul Uniunii intre aceiasi ani.
Aceasta relativa crestere ascunde insa disparitati semnificative intre statele membre. Romania a acordat doar 0,01% din PIB si imparte ultimul loc cu vecinii de la sud de Dunare. Statele membre care au acordat cele mai multe ajutoare in perioada 2004-2006 au fost Suedia (0,77% din PIB), Danemarca (0,35% din PIB) si Germania (0,32% din PIB), urmate de Austria, Olanda si Finlanda, care au acordat ajutoare a caror valoare depaseste media comunitara (in jur de 0,3%). Cheltuielile destinate ajutoarelor pentru protectia mediului in Marea Britanie au reprezentat jumatate din media UE-27, in timp ce toate celelalte state membre au acordat ajutoare in valoare de mai putin de un sfert din media UE-27, raportat la PIB.
Ajutoarele de stat pentru protectia mediului constau in primul rand in scutiri de la taxele de mediu acordate industriilor mari consumatoare de energie, printre care se numara uneori mari poluatori, insa tocmai pentru a-si imbunatati tehnologiile curate. Chiar daca uneori aceste companii depasesc valorile minime de emisii impuse de directivele europene, scutirea de taxe de mediu si reinvestirea in tehno logii mai curate aduc beneficii indirecte mediului inconjurator.
Raportul CE privind ajutoarele de stat se concentreaza asupra utilizarii, de catre statele membre, a ajutoarelor de stat pentru protectia mediului. Intre 2001 si 2007 Comisia a adoptat aproximativ 350 de decizii prin care aproba ajutoare de stat in domeniul protectiei mediului. In marea majoritate a cazurilor (98%), Comisia a considerat aceste ajutoare ca fiind compatibile, adica nu impieteaza asupra concurentei loiale in piata
comuna.
Piata libera, ajutoare bine tintite
Comisia Europeana, printr-o serie de directive ("noile orientari", adoptate pana in ianuarie 2007), a aprobat exceptii de la asigurarea concurentei pe piata libera, in ideea stimularii protectiei mediului in statele membre, in special in noile state membre, dupa valurile de aderare din 2004 si 2007. Aceasta abordare corespunde eforturilor Comisiei de a incuraja statele membre sa-si directioneze mai bine ajutoarele. Comisia, incepand cu 2008, preconizeaza o crestere a numarului de masuri de mediu notificate de statele membre.
Comisarul pentru concurenta, Neelie Kroes, a declarat ca "este incurajator faptul ca statele membre isi concentreaza ajutoarele pe masurile de protectie a mediului. Aceasta tendinta ar trebui consolidata de noile orientari privind ajutoarele pentru protectia mediului."
Romania si Bulgaria "ajuta" productia
In ceea ce priveste cererea de acordare de ajutoare de stat mai bine tintite, 79% din ajutoarele acordate de Bulgaria in 2006 au urmarit obiective orizontale. Acestea vizeaza mediul si economisirea energiei, dezvoltarea regionala, cultura, ajutoa rele sociale, cercetarea si dezvoltarea. Romania, in schimb, continua sustinerea sectoarelor energofage si poluante, iar procentul ajutoarelor pentru obiective orizontale a fost de doar 19%. Media ajutoarelor pentru obiective orizontale la nivelul Uniunii Europene (fara Romania si Bulgaria) este de 84%.
Potrivit raportului CE, in anul 2006 ajutoarele acordate de Romania si Bulgaria in sectorul productiei si cel al serviciilor au atins un total de 31 de milioane de euro in Bulgaria si de 545 de milioane de euro in cazul Romaniei. In acelasi an, UE-12 a cheltuit in ajutoare de stat 3,8 miliarde de euro, adica doar de sapte ori mai mult decat Romania.
In tara noastra, ajutoarele de stat au reprezentat 0,56% din PIB. Raportul indica, de asemenea, ca, daca ajutorul de stat acordat este exprimat per capita, rezulta un indice PPS (Purchasing Power Standard – Standardul european privind puterea de cumparare) de 51, ceea ce reprezinta jumatate din indicele PPS a nivel european, care este de 99.
In raportul Comisiei se mai arata ca, dupa ce au fost acordate ajutoare foarte mari, pentru restructurare si privatizare la inceputul anilor 2000, se observa o tendinta evidenta de scadere in noile state membre, mai ales in perioada imediat urmatoare aderarii lor la UE.
Comisia Europeana, pe post de "recuperator"
Tabloul de bord arata, de asemenea, ca s-au inregistrat progrese semnificative in ceea ce priveste recuperarea ajutoarelor ilegale si incompatibile. La sfarsitul anului 2007 se inregistrau 49 de decizii de recuperare in curs, comparativ cu 93 la sfarsi tul anului 2004 si 60 la sfarsitul anului 2006. Suma totala a ajutoarelor care trebuie recuperate pe baza deciziilor adoptate in perioada 2000-2007 este de cel putin 9
miliarde de euro, din care au fost efectiv recuperate la sfarsitul anului 2007 aproximativ 7 miliarde de euro, la care s-a adaugat o dobanda de 2,4 miliarde de euro. Prin comparatie, in perioada 2003-2007, Comisia a aplicat amenzi pentru cazuri de cartel in valoare de aproximativ 7 miliarde euro.
Pana in iulie 2008, Comisia prevede adoptarea unui regulament general de exceptare pe categorii de ajutoare, care sa reuneasca intr-un singur text cele cinci categorii de exceptare privind ajutoarele acordate IMM-urilor, ajutoarele pentru cercetare si dezvoltare (R&D) acordate IMM-urilor, ajutoa rele pentru ocuparea fortei de munca, ajutoarele pentru formare si ajutoarele regionale. In plus, noul regulament va permite exceptarea a trei tipuri suplimentare de ajutoare: ajutoare pentru mediu, ajutoare sub forma de capital de risc si ajutor R&D pentru intreprinderile mari.