25 de ONG-uri din Europa Centrală și de Est solicită înghețarea comerțului cu combustibili fosili cu Rusia

Asociația 2Celsius, alături de alte 24 organizații neguvernamentale din Europa Centrală și de Est, face un apel către liderii europeni pentru interzicerea tuturor importurilor de petrol și gaze naturale din Rusia, oprind astfel finanțarea războiului. Coaliția de ONG-uri consideră că ar trebui afișat la pompe și țara de origine pentru fiecare combustibil, ca cetățenii să fie astfel informați cu privire la produsul achiziționat.

Potrivit celor 25 de ONG-uri, țările europene ar trebui să introducă noi taxe sau impozite pentru combustibili fosili din Rusia sau chiar să le interzică în totalitate. Banii europeni din petrol, care reprezintă 4 din 5 dolari obținuți din exporturile rusești de petrol și gaze, au susținut cheltuielile militare ale lui Putin de peste două decenii. Este o lecție tristă a rolului de anvergură și nefast jucat de dependența UE de combustibilii fosili.

„Avem nevoie de măsuri urgente pentru a paraliza capacitatea regimului Putin de a finanța războiul. Rusia continuă să primească plăți de la guvernele europene care finanțează astfel atacul Rusiei asupra Ucrainei. Asta trebuie să se termine”, susține Heorhiy Veremiychyk, de la organizașia neguvernamentală Centrul Național Ecologic din Ucraina.

Până în prezent, petrolul și gazele nu au fost incluse în sancțiunile economice care, deși sunt necesare, nu opresc avansul Rusiei. În fiecare zi, țările UE continuă să transfere sute de milioane de euro pentru petrol și gaze către regimul Putin, plătind astfel pentru războiul său ilegal împotriva Ucrainei.

Uniunea Europeană se bazează pe importuri pentru 96% din aprovizionarea cu țiței, iar o treime din acest petrol provine din Rusia. La prețurile actuale, țările member UE vor trimite în Rusia peste 80 de miliarde de euro doar pentru a cumpăra petrol.

Înghețarea comerțului cu combustibili fosili cu Rusia va avea un impact asupra prețurilor la energie, însă sunt necesare măsuri drastice pentru stoparea agresiunii militare. Guvernele europene trebuie să ia măsuri pentru protejarea populației de efectele negative ale crizei energetice. Țările membre ale Agenției Internaționala de Energie (IEA) au rezerve de petrol pentru 90 de zile, pentru situații de urgență, și ar putea să le folosească să sprijine țările dependente de petrolul rusesc.

În solidaritate cu poporul ucrainean, coaliția de ONG-uri solicită guvernelor țărilor lor, Comisiei Europene și Marii Britanii să ia următoarele măsuri, cel puțin până când Rusia va înceta ostilitățile în Ucraina:

  1. Introducerea unui tarif de import pentru importurile rusești de combustibili fosili în Europa pentru a reduce profiturile petroliere rusești înainte de încetarea completă a importurilor de combustibili fosili din Rusia, în conformitate cu obiectivele climatice și energetice de la Paris.
  2. Companiilor petroliere, comercianților cu amănuntul de combustibil și stațiile de benzină să dezvăluie ce cotă din benzina și motorina vândută provine din Rusia. Guvernele să introducă reguli pentru a se asigura că comercianții cu amănuntul de combustibil oferă aceste informații.
  3. Adoptarea urgentă a unui plan de acțiune pentru reducerea consumului de petrol pe termen scurt, deoarece simpla trecere de la petrolul rusesc la petrolul din Orientul Mijlociu sau alte surse nu este o soluție, nu pentru climă, nu pentru drepturile omului și nu pentru securitatea energetică. Măsurile potențiale de transport includ menținerea unor cote ridicate de munca la domiciliu și colaborarea virtuală pentru a evita călătoriile inutile cu mașina și avionul, reducerea vitezei, conducerea ecologică, restricțiile de conducere, promovarea mersului pe jos, cu bicicleta și transportul public și organizarea de week-end-uri fără mașini în orașe. Toate acestea vor reduce dependența de petrolul importat și vor reduce presiunea ascendentă asupra prețului petrolului.
  4. Pentru a stabili un nou obiectiv de a atinge 50% vânzări de mașini electrice cu baterii până în 2025. Standardele UE și Marea Britanie privind CO2 ar trebui să fie avansate pentru a ajuta la atingerea acestui obiectiv. Ar trebui stabilite ținte speciale pentru electrificarea vehiculelor cu kilometraj mare, cum ar fi mașinile de companie, flotele de automobile, taxiurile și autobuzele, deoarece înlocuirea lor cu propulsie electrică ar avea cel mai mare impact pe termen scurt asupra cererii de petrol.
  5. Măsuri pentru a accelera radical și imediat construirea energiei eoliene și solare și pentru a accelera măsurile de eficiență energetică, în special renovarea clădirilor, care abordează și sărăcia energetică.
  6. UE și statele sale membre ar trebui să dubleze investițiile în economisirea energiei și investițiile ecologice, ca parte a fondurilor UE de redresare și reziliență, de 723 de miliarde EUR.
  7. Comisia ar trebui să-și retragă imediat propunerea de a eticheta gazul drept „verde” în Taxonomia europeană a finanțelor durabile. UE ar trebui, de asemenea, să își anuleze planurile de a trece transportul pe GNL, deoarece acest lucru ar crește dependența de importurile de gaze.
  8. Confruntându-se cu incertitudini majore privind aprovizionarea cu alimente și aprovizionarea cu culturi de furaje ori hrană pentru animale de la doi dintre principalii furnizori ai UE, Rusia și Ucraina, UE și statele sale membre trebuie să suspende imediat utilizarea culturilor alimentare și furajere în biocombustibili pentru a asigura securitatea alimentară și pentru a evita inflația masivă la produsele alimentare în Europa și nu numai.

„Aceste acțiuni vor avea un impact real asupra europenilor. În consecință, coaliția de ONG-uri solicită  guvernelor să introducă noi măsuri pentru a proteja familiile cu venituri mici și medii de impactul crizei energetice”, susțin reprezentanții coaliției de ONG-uri.

Lista organizațiilor semnatare:

  • National Ecological Center of Ukraine (Ucraina)
  • Transport & Environment (EU)
  • Cittadini per l’Aria (Italia)
  • Legambiente (Italia)
  • Réseau Action Climat (Franța)
  • DUH (Germania)
  • Zero (Portugalia)
  • Levego (Ungaria)
  • VCÖ (Austria)
  • Green Transition Denmark (Danemarca)
  • FPPE (Polonia)
  • 2Celsius (România
  • BRAL (Belgia)
  • IEW (Belgia)
  • Transform Scotland (Marea Britanie)
  • Aviation Environment Federation (Marea Britanie)
  • Milieudefensie (Olanda)
  • Campaign for Better Transport (Marea Britanie)
  • Green Economy Institute (Polonia)
  • VšĮ „Žiedinė ekonomika (Polonia)
  • PKE (Polish Ecological Club) (Polonia)
  • WAS (Warsaw Smog Alert) (Polonia)
  • INSPRO (Institute for Public Affairs) (Polonia)
  • Eco Union (Spania)
  • DVI (Sustainable Development Initiatives) (Lituania)
spot_img

Ultimele știri