Franţa va introduce o ecotaxă pentru biletele de avion

Franța va introduce o taxă ecologică pentru companiile aeriene care zboarăpe rute externe, iar autorităţile se așteaptă să aducă la buget în jur de 180 de milioane de euro începând cu 2020, potrivit ministrului Transporturilor, Elisabeth Borne.

„Am decis să punem în aplicare o ecotaxă pentru toate zborurile din Franța”, a declarat Borne în cadrul unei conferințe de presă, adăugând că fondurile vor finanța transportul zilnic în Franța.

Taxa va varia în funcție de lungimea zborului, de destinația acestuia și de clasă (economic sau business).

Zborurile în interiorul Franței sau UE vor fi impozitate cu 1,5 euro, zborurile la clasa economc spre destinaţii din afara UE vor fi taxate cu 3 euro, în timp ce 9 euro va fi valoarea taxei pentru zborurile la clasa business în interiorul UE și va crește până la 18 euro pentru bilete business în afara UE.

Taxa va fi aplicată tuturor companiilor care decolează de pe un aeroport francez, cu excepția zborurilor către Corsica, teritoriile franceze și zborurile de legătură, a spus ministrul transporturilor.

Măsura va fi inclusă în bugetul Franței pentru 2020.

Cu toate acestea, activiștii au declarat că este puțin probabil ca noua taxă să schimbe comportamentul consumatorilor la nivelurile propuse și că este mică în comparație cu alte țări. Organizațiile neguvernamentale din Transport și Mediu din Bruxelles estimează că taxele pentru companiile aeriene aduc la buget venituri de aproximativ 1 miliard de euro pe an în Germania și peste 3 miliarde în Marea Britanie.

Guvernul francez a mai spus că, începând cu 2020, se așteaptă să obțină 140 milioane de euro din reducerea beneficiilor fiscale pentru motorina consumată de camioane.

„Guvernul vizează în cele din urmă impozite pentru cele mai poluante industrii, cum ar fi camioanele și companiile aeriene, însă aceste măsuri modeste nu vor reduce în mod semnificativ emisiile de gaze cu efect de seră”, a declarat Lorelei Limousin de la Climate Action Network .

Limousin a declarat că scutirile de taxe pentru kerosen au costat contribuabilii francezi mai mult de 3,7 miliarde de euro pe an. Dar, a salutat faptul că Franța ia măsuri, mai degrabă decât să aștepte o inițiativă la nivel european privind impozitul pentru companiilor aeriene.

Franța a declarat luna trecută că dorește ca noua Comisie Europeană să impună eliminarea scutirilor fiscale globale pentru avioane în vederea reducerii emisiilor de CO2. De asemenea, s-a aliat cu Olanda pentru a încerca să îi convingă pe colegii europeni să taxeze mai mult companiile aeriane.

Compania Air France a declarat că noul impozit ar afecta în mod semnificativ competitivitatea acesteia și reprezintă un cost suplimentar de peste 60 de milioane de euro pe an.

50% din zborurile sale au fost operate din Franța, în special pe rute interne, unde pierderile s-au ridicat la peste 180 milioane euro în 2018.

Klaus Röhrig, Coordonatorul UE pentru politica în domeniul climei și energiei la Can Europe, a declarat pentru Euronews că, deși măsura franceză este un „prim pas bun” în combaterea poluării cu dioxid de carbon creată de sectorul aviației, această măsură este „insuficientă”.

Cel mai înalt nivel de impozitare, de 18 euro, a spus Rohrig, este încă „prea scăzut”: „Nu reprezintă într-adevăr poluarea pe care o provoacă zborurile”, a spus el. „Ar fi mai bine să începeți cu acest preț și apoi să îl creșteți progresiv.”

În ciuda faptului că ambele țări sunt în afara UE, „nu putem trata un zbor în Maroc la fel ca un zbor spre Thailanda”, a spus el: al doilea va consuma mult mai mult kerosen decât primul.

Rohrig a declarat că dorește ca mai multe state membre UE să vină în sprijinul impozitării ecologice a zborurilor. Olanda a propus în trecut o ecotaxă similară, însă a trebuit să o retragă din cauza presiunii politice, a spus el. „Trebuie să se întâmple la nivel european”.

Franța și UE, a adăugat el, ar trebui să abordeze scutirea fiscală globală a kerosenului pentru a face într-adevăr o diferență.

spot_img

Ultimele știri