Warning: Array to string conversion in /home/greenreport/public_html/wp-includes/shortcodes.php on line 433
Array

Taxa auto modificata, in presa de astazi

ZIUA: Taxa auto, in marsarier

Reprezentantii Guvernului au incercat, ieri, sa explice justetea taxei de prima inmatriculare, noua forma promovata de Executiv avand binecuvantarea Comisiei Europene. Chiar daca forul comunitar se gandeste sa introduca o astfel de taxa, unica, la nivelul UE, nu este exclus ca romanii, care au platit pana acum taxa de prima inmatriculare, sa-si primeasca, cel putin partial, banii inapoi.

Procedura de recuperare a taxei auto va fi reglementata, probabil, si prin normele de aplicare a noilor valori, iar statul nu va introduce bariere administrative pentru a impiedica proprietarii de masini sa solicite restituirea unei parti din sumele achitate, a declarat seful DAE, Adrian Ciocanea. "Statul roman nu va introduce nici un fel de bariere administrative pentru a impiedica cetatenii sa isi exercite drepturile, in cazul in care acestia vor dori sa recupereze o parte din taxa. Din statistici se pare ca putine vor fi diferentele in senul negativ, se discuta despre diferenta de taxa, nu despre intreg cuantumul", a afirmat seful Departamentului guvernamental pentru Afaceri Europene (DAE). Cu alte cuvinte, romanii care castiga procesele de recuperare a taxei platite vor primi doar diferenta dintre valoarea platita si contestata si suma propusa prin noul act normativ, mai "prietenos" cu masinile second-hand.

Attila Korodi, ministrul Mediului, a declarat, ieri, la Guvern, ca "nu Romania a inventat taxa de prima inmatriculare", variante ale acesteia fiind aplicate si in alte state membre ale Uniunii Europene, precum Danemarca, Olanda si Grecia. El a tinut sa precizeze ca, in noua varianta de taxa, cand suma de plata este mai mare in cazul masinilor noi decat cele vechi, s-a tinut seama de faptul ca un autovehicul nou are mai mult timp la dispozitie sa polueze, decat unul vechi. Ministrul a explicat astfel ca o masina noua are o durata de viata, dar si de poluare de pana la 20 de ani, in timp ce un autovehicul vechi va mai polua doar cativa ani. Pe de alta parte, se ia in calcul capacitatea motorului si calitatea catalizatorului, dar si faptul ca valoarea masinii scade in timp. De aceea, taxele variaza, pentru motoarele Euro 4, de la 30 de centi pentru un cm, la 8 euro, pentru motoare non-Euro. Ministrul Mediului a precizat ca, in calcularea taxei, nu s-a luat in considerare si poluarea solului, rezultata in urma degradarii masinilor.

Taxa model

Comisia Europeana (CE) urmeaza sa elaboreze o formula de taxare a poluarii auto, unica si obligatorie la nivelul statelor membre, similara cu noua formula a taxei de prima inmatriculare din Romania, a declarat, ieri, intr-o conferinta de presa, ministrul Mediului si Dezvoltarii Durabile, Attila Korodi. "UE nu a contestat niciodata taxa, ci ne-a sustinut in imbunatatirea acesteia. Noua formula ia in calcul principiile europene de taxare in functie de durata de viata a sursei de poluare, de devalorizarea unui bun odata cu invechirea acestuia, principiul de libera circulatie a marfurilor, dar si principiul <>", a spus ministrul. Propunerea Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA) de suplimentare a numarului de masini scoase din uz cu plata unei prime de casare este analizata in prezent de Guvern din punct de vedere financiar, a precizat ministrul Korodi. "Am primit o scrisoare din partea APIA si analizam. Se fac analize financiare, daca pot fi viabile, daca pot sa contribuie si luand in considerare si celelalte programe la fel de importante", a spus Korodi.

Pentru mai multe informatii viziteaza ZIUA

Adevarul: Romania, cimitir auto

Ministrul mediului, Attila Korodi, a sustinut ieri ca taxa pentru poluarea auto nu a fost inventata de Guvernul Romaniei, fiind aplicata si in alte state membre ale Uniunii Europene, precum Danemarca, Olanda si Grecia. El a avut o justificare penibila in momentul in care a trebuit sa explice de ce se plateste mai putin pentru un autoturism mai vechi decat pentru altul nou, evident mai putin poluant.

Attila Korodi sustine ca noul algoritm de calcul se bazeaza pe principiul conform caruia gradul de poluare este stabilit corespunzator perioadei de utilizare a autoturismelor. Ministrul a explicat astfel ca o masina noua are o durata de viata, dar si de poluare de pana la 20 de ani, in timp ce un autovehicul vechi va mai polua doar cativa ani. Acest exemplu e­ste contrazis insa, in realitate, prin existenta a zeci de mii de masini in circulatie cu o vechime de 30 de ani sau chiar mai mare.

Conform modificarilor care vor intra in vigoare de la 1 iulie, valoarea taxei de prima inmatriculare va creste de doua-trei ori la masinile noi Euro 4 si va scadea de zece ori la masinile vechi Euro 1. Incasarile vor fi transferate de la bugetul de stat la Fondul de Mediu, pentru a fi utilizate la derularea unor proiecte de protejare a mediului si de reducere a poluarii.

Diferenta, inapoi

Procedura prin care persoanele care au achitat taxa auto vor putea recupera suma rezultata din diferenta dintre cuantumul vechi al taxei si cel nou va fi reglementata in normele de aplicare a actului normativ prin care s-a stabilit noua forma a taxei.

"Din punct de vedere administrativ, statul roman nu va introduce niciun fel de norme suplimentare pentru a impiedica accesul cetatenilor la recuperarea unei parti din taxa, pentru ca se discuta despre diferenta de taxa, nu despre intregul cuantum", a declarat duminica seful Departamentului pentru Afaceri Europene (DAE), Adrian Ciocanea. In aceasta situatie se afla insa un numar mic de posesori auto. Seful DAE a precizat ca persoanele care vor achizitiona automobile pana la 1 iulie vor plati taxa de prima inmatriculare in functie de vechea grila, aflata in vigoare.

Contestatie la Comisia Europeana

La sfarsitul saptamanii trecute, europarlamentarul PES Victor Bostinaru a solicitat Comisiei Europene, in cadrul reuniunii Comisiei de petitii a Parlamentului European, o decizie care sa puna capat perceperii taxei de prima inmatriculare. "Solicit o decizie stricta din partea Comisiei Europene, care sa stopeze imediat perceperea taxei de prima inmatriculare – taxa ilegala pentru ca nu este in conformitate cu legislatia europeana – si sa oblige guvernul la despagubirea celor care au platit pana in prezent aceasta taxa", a declarat Bostinaru.

Noua formula de calcul a suparat si Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA) din Romania. "Modalitatea de stabilire a vechii taxe era mai buna, dar cuantumul acesteia ar mai fi trebuit discutat. Aceasta taxa mica la masinile vechi nu face altceva decat sa aduca automobile poluante in tara", a declarat pentru NewsIn Ernest Popovici, presedintele APIA.

Dacia, impotriva taxei

"Rablele acestea vor provoca bucurie la inceput, dar in timp vor deveni o povara. Daca ne gandim ca numai in Bucuresti sunt peste 1,2 milioane de masini, mai apar si 500.000 de rable, unde le mai pui? In plus, in timp nu ar mai fi rentabil sa le repari, si atunci cine va colecta aceste masini? Trebuie sa protejam mediul, sa protejam Romania sa devina o pubela", a declarat, pentru Mediafax, Liviu Ion, director de comunicare la Automobile Dacia.

Totodata, industria auto nationala ar avea de suferit, reprezentantul Dacia afirmand ca, in Romania, s-ar putea repeta situatia din Polonia, unde ponderea livrarilor de autoturisme nationale a scazut semnificativ. "E normal sa aparam si industria auto locala, la fel cum se intampla si in Statele Unite ale Americii, Germania sau Franta", a mai spus Ion. El a adaugat ca nu se poate face o estimare a numarului de masini foarte vechi care ar putea intra pe piata romaneasca, dar ca acesta s-ar putea ridica la ordinul zecilor sau chiar sutelor de mii.

Pentru mai multe informatii viziteaza Adevarul

Jurnalul National: Noua taxa auto atrage rable in tara

Desi autoritatile romane nu au primit ok-ul din partea Comisiei Europene asupra noilor valori si a modalitatii de calcul, informatiile au fost facute publice. "Taxa de poluare a autovehiculelor reprezinta un regres fata de taxa de prima inmatriculare, in vigoare si azi. Nivelul taxei pentru masinile noi se dubleaza sau chiar se tripleaza, iar pentru cele second hand se micsoreaza substantial", a explicat Marius Carp, analist al pietei auto. Doritorii trebuie sa stie ca taxa se plateste integral, nu in rate, la prima inmatriculare in Romania si ca taxa nu se aplica retroactiv. Desi initial se vehicula ca noua modalitate de calcul va intra in vigoare in luna martie, autoritatile au nevoie de trei luni pentru a elabora normele de aplicare. Astfel, noua taxa va intra in vigoare la data de 1 iulie deoarece reprezentantii Ministerului Mediului si cei ai Ministerului Economiei vor avea la dispozitie 90 de zile pentru elaborarea normelor de aplicare.

MEDIU. Odata cu intrarea in vigoare a actului normativ se va schimba destinatia sumei incasate din taxa de poluare pentru autovehicule. Astfel, administratorul banilor va fi Administratia Fondului de Mediu, care va aloca sume importante pentru implementarea unor proiecte pe termen lung. "Banii vor merge catre Programul de innoire a parcului national auto si la programul de creare de spatii verzi. De asemenea, vor fi ajutati locuitorii care vor sa schimbe sistemul clasic de incalzire cu gaze naturale cu sisteme ce utilizeaza energie geotermala, eoliana sau solara, acestea fiind energii regenerabile. Tot din aceste sume vor fi plantati pomi, care ajuta la stabilizarea curentilor si impiedica inundatiile", a explicat Mihai Toti. Acesta a mai spus ca trebuie sa indeplinim si alte legi europene conform carora la nivelul Uniunii Europene gazele cu efect de sera trebuie sa scada cu 20%.

SCUTITE. Vehiculele istorice, masinile confiscate sau intrate potrivit legii in proprietatea privata a statului si cele destinate competitiilor sportive definite conform prevederilor legale in vigoare sunt scutite de plata taxei de poluare pentru autoturisme, conform legii. De asemenea, mai sunt scutite si autovehiculele acordate institutiilor de invatamant, sanatate si cultura, ministerelor, altor organe ale administratiei publice, structurilor patronale si sindicale reprezentative la nivel national, asociatiilor si fundatiilor de utilitate publica, de guverne straine, organisme internationale si organizatii nonprofit si de caritate, prin donatii sau finantate direct din imprumuturi nerambursabile, precum si din programe de cooperare stiintifica si tehnica.

Procese pentru recuperarea banilor

Deocamdata, cei care au platit taxa de prima inmatriculare isi pot recupera banii doar in urma unor decizii date de instantele judecatoresti. Deja cateva persoane care au platit taxa de prima inmatriculare au dat in judecata Ministerul Finantelor si au castigat procesul, urmand sa-si recupereze valoarea taxei. In tari precum Polonia si Ungaria, care au avut taxe similare, CE a stabilit ca autoritatile sa dea banii inapoi oamenilor.

Leonard Orban, comisarul european pentru multilingvism, a declarat ca exista o decizie a Curtii Europene de Justitie care prevede ca sumele obtinute prin colectarea unor taxe care nu sunt compatibile cu acquis-ul comunitar trebuie rambursate. In consecinta, romanii vor putea sa isi recupereze banii platiti, a spus Orban. Anul trecut, statul a incasat din taxa de prima inmatriculare peste 245 de milioane de euro, iar pentru anul acesta Ministerul Finantelor se asteapta la incasari de circa 200 de milioane de euro.

Victor Bostinaru, europarlamentarul PSD, a cerut CE sa solicite eliminarea taxei auto si restituirea sumelor incasate de la cetateni. "Solicit o decizie stricta din partea CE, care sa stopeze imediat perceperea taxei de prima inmatriculare", a declarat acesta.

Calcule
Suma ce trebuie platita la inmatricularea masinilor noi sau second hand se obtine prin inmultirea capacitatii cilindrice cu taxa specifica pe cilindree (prevazuta in coloana 3 din tabelul alaturat) cu cota de reducere (prevazuta in coloana 2 din tabelul de jos). Cota de reducere este stabilita in functie de vechimea autovehiculului, de rulajul mediu anual, de starea tehnica si nivelul de dotare al autovehiculului.

Diferente
Taxa de prima inmatriculare a devenit taxa de poluare pentru autovehicule. Daca pana acum vechimea autovehiculului se calcula in functie de anul de fabricatie, acum aceasta se stabileste in functie de data primei inmatriculari a acestuia. Pana acum incasarile din taxa de prima inmatriculare erau virate catre bugetul de stat, iar de la 1 iulie acestea vor fi virate catre bugetul Fondului de Mediu.

Se recupereaza diferenta

Procedura de recuperare a taxei auto va fi reglementata probabil si prin normele de aplicare a noilor valori, iar statul nu va introduce bariere administrative pentru a impiedica proprietarii de masini sa solicite restituirea unei parti din sumele achitate, a declarat seful Departamentului guvernamental pentru Afaceri Europene (DAE), Adrian Ciocanea.

"Statul roman nu va introduce nici un fel de bariere administrative pentru a impiedica cetatenii sa isi exercite drepturile, in cazul in care acestia vor dori sa recupereze o parte din taxa. Din statistici se pare ca putine vor fi diferentele in sensul negativ, se discuta despre diferenta de taxa, nu despre intreg cuantumul", a afirmat Ciocanea.

Intrebat, la randul sau, daca va fi rambursata o parte din taxa auto si in cazul in care, de exemplu, o masina este cumparata in Romania si revanduta peste trei ani in Bulgaria, ministrul Mediului, Attila Korodi, a aratat ca "e un principiu care trebuie aplicat".

Adrian Ciocanea a insistat in continuare asupra importantei taxei auto in combaterea poluarii autovehiculelor si aplicarea programelor de protectie a mediului.

"Avem de discutat doua lucruri, importanta unei taxe de mediu, tinand cont ca in Romania mai exista 1,2 milioane de Dacii care vor trebui in mod natural sa dispara intr-un interval de timp, poate 10-12 ani, si apoi va trebui sa discutam in termeni de investitii de mediu. Dumneavoastra, cand discutati despre aceste lucruri, trebuie sa aveti in vedere si un capat, si celalalt – exista necesitatea de conformare pentru instalatii de ardere, pentru constructia si refacerea gropilor, iar aceste investitii, daca vor fi sustinute din imprumuturi externe, vor merge pe deficit. Ca urmare, tot dumneavoastra veti intreba daca nu vom depasi deficitul", a spus Ciocanea. El a aratat ca investitiile de mediu sunt sustinute in unanimitate, dar problemele apar atunci cand se discuta despre sursa de finantare.

"Uneori se discuta in termenii acestia – suntem pentru investitiile de mediu, nimeni nu va spune nu, numai ca atunci cand se va propune o solutie discutia revine la urmatoarele: faceti investitii de mediu, dar nu din banii acestia. Alti bani sunt tot de la cetateni si cand statul isi exercita dreptul si obligatia de a face redistribuirea ia si decizii care nu intotdeauna sunt in favoarea tuturor", a spus Ciocanea.

Producatorii sunt nemultumiti

Reprezentantii Dacia sunt nemultumiti de noua taxa pentru poluarea autovehiculelor care ar trebui sa inlocuiasca taxa de prima inmatriculare. Constantin Stroe, vicepresedintele Dacia ne-a precizat ca Guvernul va trebui imediat sa mareasca numarul de masini care se pot cumpara prin programul "Rabla" pentru a putea compensa pierderile industriei auto. Astfel, acesta a spus ca numarul masinilor scoase din uz ar trebui sa fie de 100.000 de la 16.500 cat a fost in 2007. Stroe a precizat ca decizia va avea efecte economice si de mediu foarte mari.

"Guvernul poate sa mai umble pe la partea finala a grilei, indeosebi la automobilele non-euro, unde valoarea este de 9,5-10 ori mai mica deoarece votarea acestui act normativ va duce la importuri de patru ori mai mari fata de anul trecut, cand au fost aduse 125.000 second hand. Dau scris ca la un an de zile, in Romania vor intra cel putin jumatate de milion de masini vechi. Cred ca monitorizarea dupa un an de zile a aplicarii acestei noi grile va conduce la o reconsiderare totala a acesteia pentru ca Romania are niste obligatii fabuloase in materie de mediu, si spre surprinderea mea nu le ia nimeni in discutie", ne-a mai declarat Constantin Stroe.

PARADOX. Potrivit vicepresedintelui Dacia, aceasta taxa comporta un paradox din punctul de vedere al protectiei mediului, si anume va fi denumita drept "taxa auto de poluare", insa va permite intrarea in tara a mai multor masini vechi, care vor polua mai mult. "Este de neinteles pentru mine cum poate creste de patru ori taxa pentru automobilele produse in Romania si in acelasi timp sa scada de pana la zece ori la automobilele non euro cu o vechime de peste 12 ani. Asta contrazice toate declaratiile de pana acum, cum ca nu transformam Romania intr-un cimitir pentru masinile din UE", a completat Stroe.

Stroe a atacat chiar principiul noii taxe, si anume ca o masina noua polueaza mai mult in timp decat una la mana a doua, care nu ar avea decat o durata de viata limitata. "Cred ca cine a facut afirmatia ca o masina noua cu Euro 4 va polua mai mult nu a tinut seama de niste realitati. Din cauza puterii slabe de cumparare, un roman tine masina peste 20 de ani, pana la 25-30 de ani. Cine-mi poate garanta mie ca dupa ce cumpara din vest o masina non-euro de 12 ani vechime, ca omul ala n-o va folosi decat 2 ani?", a spus Constantin Stroe. El a mai completat ca se poate demonstra matematic, deoarece in tara noastra exista la ora actuala peste 1,7 milioane de masini de peste 20 de ani vechime, ceea ce arata ca romanii nu isi schimba foarte des masinile.

POLUARE. Taxa a fost modificata conform cerintelor Comisiei Europene, astfel incat acum, valoarea acesteia scade cu cat vechimea masini este mai mare si creste pe masura ce capacitatea cilindrica este mai mare. Conform specialistilor o masina polueaza foarte mult deoarece elimina numai substante si noxe nocive. "O masina polueaza prin noxe, gudroane, particule solide, plumb etc. Toate acestea schimba PH-ul solului, care are efect asupra cresterii plantelor. Un vehicul se depreciaza din momentul in care este introdus in circulatie, iar oamenii nu stiu ca in primii 3 ani masina se depreciaza cel mai mult", a explicat Mihai Toti, presedintele Administratiei Fondului petru Mediu (AFM). Pentru autovehiculele cu motoare diesel echipate cu filtru de particule, cuantumul taxei se reduce cu 25%.

Pentru mai multe informatii viziteaza Jurnalul National

Evenimentul Zilei: Banii din taxa, inapoi

Romanii care au platit sau vor plati taxa auto in forma actuala isi vor putea recupera o parte din bani, reprezentand diferenta dintre valoarea achitata si valoarea calculata in functie de noile prevederi. Potrivit comisarului european Leonard Orban, autoritatile nu se vor putea opune incercarilor oamenilor de a-si recupera banii.

„Exista o decizie a Curtii Europene de Justitie care spune ca sumele obtinute prin colectarea unor taxe care nu sunt compatibile cu acquis-ul comunitar trebuie rambursate. In consecinta (…) romanii vor putea sa isi recupereze banii platiti”, a declarat Orban, citat de Hotnews. Oficialii de la Bucuresti recunosc ca ar putea fi nevoiti sa dea inapoi sume importante de bani dupa ce au impus o taxa care incalca normele UE si pe care o vor mentine pana la 1 iulie.

„Statul roman nu va introduce niciun fel de bariere administrative pentru a impiedica cetatenii sa-si exercite drepturile, in cazul in care acestia vor dori sa recupereze o parte din taxa. Se discuta despre diferenta de taxa, nu despre intreg cuantumul”, a spus Adrian Ciocanea, seful Departamentului guvernamental pentru Afaceri Europene (DAE).

Romanii care au platit deja taxa nu-si vor primi automat banii decat daca executivul european va mentine optiunea de a actiona in instanta statul roman. Acestia vor fi nevoiti sa conteste pe cont propriu taxa platita.

Justificari

Noua forma a taxei promovate prin ordonanta de urgenta a fost acceptata de Uniunea Europeana, dupa cum sustin reprezentantii guvernului. Chiar daca a suferit modificari importante fata de prima varianta, ministrul mediului, Attila Korodi, ascunde erorile guvernului in spatele experientelor altor state.

„Taxa pentru poluarea auto este aplicata si in alte state membre ale Uniunii Europene, precum Danemarca, Olanda si Grecia, unde valoarea taxei de achizitie sau de posesie este „simtitor mai mare” decat cea din Romania si nu a fost inventata de guvern” a declarat ministrul mediului, Attila Korodi. Valoarea taxei de prima inmatriculare va creste de doua-trei ori la masinile noi Euro 4 si va scadea de zece ori la masinile vechi Euro 1, conform modificarilor care vor intra in vigoare la 1 iulie.

Taxa se calculeaza printr-o formula care include coeficienti in functie de gradul de poluare a motorului (normele Euro), de capacitatea cilindrica a propulsorului si vechimea masinii. Suma rezultata pentru fiecare subcategorie este ajustata cu o cota de reducere, care creste de la 0 la 95%, in raport direct proportional cu vechimea masinii.

„Rabla” ramane la 30.000 de masini

„Targul” cerut de producatorii si importatorii de masini noi, care au declarat ca vor accepta taxa daca guvernul va aproba sa majoreze la 100.000 numarul autoturismelor incluse in programul „Rabla”, s-ar putea sa-i lase cu buza umflata. Ministrul mediului a informat ieri ca analizeaza inca aceasta propunere, dar ca in prezent calculul este facut la 30.000 de masini.

Deranjati de noul nivel al taxei care impune plata unor sume de peste 400 de euro pentru masinile noi, reprezentantii Dacia aleg sa sustina actuala forma a taxei auto, adica taxarea direct proportionala cu vechimea. Producatorul auto reclama prezenta „rablelor” pe strazile din Romania.

Pentru mai multe informatii viziteaza Evenimentul zilei

Cronica Romana: Attila Korodi atribuie taxa auto intregii clase politice

„Ca orice cetatean doresc sa platesc cat mai putine taxe, dar si sa traiesc intr-o Romanie curata. Taxa pentru poluarea de la automobile este una dintre masurile prin care putem proteja mediul”, a spus ministrul Mediului, Attila Korodi, astazi, intr-o conferinta de presa pe tema taxei de prima inmatriculare a autovehiculelor. Ministrul Mediului a mai precizat ca aceasta taxa nu este inventata de guvernul roman, ci ea exista in Danemarca, Olanda si Grecia.

Korodi a declarat ca noua taxa auto respecta principiile C.E., iar Comisia lucreaza in prezent la o taxa unica pentru toate statele membre. E greu de crezut, insa, ca dupa negocierile dure care se anunta pe marginea „planului Barroso” de combatere a incalzirii climatice, executivul de la Bruxelles ar intentiona sa-si uniformizeze practica legsilativa in domeniu la scara intregii organizatii continentale.

„Cu cat masina este mai aproape de casare, cu atat sursa de poluare va disparea mai repede. De aceea, valoarea taxei scade odata cu deprecierea bunului. Taxa pe centimetri cubi creste in functie de catalizatorul masinii. Valoarea taxei de prima inmatriculare va creste de 2-3 ori la masinile Euro 4. Astfel, pentru o masina Euro 4 de 1.400 cm cubi se vor plati 420 euro. Pentru o masina noneuro cu o vechime de 15 ani, taxa auto este de 1.575 euro”, a precizat Korodi.

De asemenea, ministrul Mediului a mai specificat faptul ca exista o grila speciala de taxare pentru camioane si ca vehiculele istorice sunt scutite de aceasta taxa. Ministrul a declarat ca „banii din taxa de prima inmatriculare merg la fondul de mediu”.

O alta afirmatie discutabila a ministrului mediului se refera la faptul ca taxa a fost introdusa in 2006 de un ministru PD, Sulfina Barbu, modificata de o comisie condusa un parlamentar PSD (fostul ministru de Finante, Mihai Tanasescu) si acum este reechilibrata de actualul guvern. Chiar daca aceste informatii sunt reale, iar lipsa oricarei reactii a PSD impotriva taxei indica o acceptare cel putin tacita a masurii, un guvern responsabil ar fi normal sa-si asume toate consecintele deciziei sale. Nu-i mai putin adevarat, insa, faptul ca initiativa legislativa a partidului prezidential referitoare la abolirea taxei introduse de catre un ministru care face parte din propriile randuri reliefeaza, odata in plus, demagogia si oportunismul care caracterizeaza aceasta formatiune.

Pentru mai multe informatii viziteaza Cronica Romana

Cotidianul: Diferenta dintre cele doua taxe auto va fi returnata

Executivul le va returna cumparatorilor, la cerere, diferenta dintre taxa actuala si noua taxa, incepind de la 1 iulie. In cazul celor mai vindute masini second-hand, diferentele sint mici sau chiar inexistente.

Concesia facuta de Guvern risca sa ii invrajbeasca pe cumparatorii de automobile second-hand
Guvernul va restitui diferenta dintre taxa actuala si cea noua, convenita cu Uniunea Europeana, celor care au inmatriculat masini vechi de la 1 ianuarie 2007 si pina la 1 iulie 2008, atunci cind noua taxa va intra in vigoare, a declarat ieri directorul adjunct pentru impozite si taxe indirecte din cadrul Ministerului Economiei si Finantelor, Mihail Hura.

Oficialul n-a dat detalii despre modul in care banii vor fi dati inapoi, dar a precizat ca procedura va fi introdusa in normele de aplicare a ordonantei care schimba taxa auto. „Statul nu va pune, in nici un caz, vreo bariera administrativa in calea recuperarii diferentei de taxa”, a asigurat Hura. Taxa va putea fi recuperata numai la solicitarea celui care a platit-o, pentru ca, in unele cazuri, noua taxa este chiar mai mare decit cea actuala. In plus, statul va returna o diferenta de bani si la o eventuala vinzare a masinii in afara tarii. Nici aici oficialii nu dau explicatii.

Intrebat despre procesele deschise in prezent de mai multe persoane fizice pentru recuperarea integrala a taxei, Hura a declarat ca acestea n-ar fi asa de numeroase pe cit se vehiculeaza. „Nu sint asa de multe procese impotriva taxei. Pe deasupra, pina la aceasta data nu s-a dat nici o hotarire judecatoreasca definitiva. Oamenii nu trebuie sa-si faca griji. Daca urmeaza toti pasii si reusesc o hotarire definitiva, noi le vom da banii”, a spus Hura.

Noua taxa auto nu a schimbat nimic in ceea ce priveste cele mai cautate masini second-hand, ci doar a rasturnat valorile extreme. Pentru masinile second-hand din import care indeplinesc normele de poluare Euro 3, dintre anii 2000-2005, intre 1,6 si 2 litri, noul nivel al taxei a ramas aproape neschimbat comparativ cu cel actual. Asta inseamna ca mare parte dintre cei care ar fi tentati sa-si ceara banii inapoi vor primi foarte putin sau chiar nimic.

In 2007, numarul de autoturisme rulate importate si inmatriculate in Romania a ajuns la 123.842 de unitati, ceea ce a dus la incasari de 786 de milioane de lei din taxa. Modelele marcilor germane sint cele mai populare pe piata autoturismelor second-hand inmatriculate pentru prima data la noi. Volkswagen este principala marca, cu aproape 33.400 de masini rulate inmatriculate in Romania. Opel ocupa locul secund pe segmentul autoturismelor la mina a doua, raportind vinzari de 24.403 unitati. Ford s-a situat pe locul al treilea in clasament, cu 14.351 de masini. Brandurile premium Audi si BMW si-au gasit 7.812, respectiv 7.041 de clienti romani dispusi sa-si cumpere o masina second-hand din import.

Cine si-a cumparat anul trecut un Volkswagen Golf de 1,6 litri din anul 2002 a platit o taxa de prima inmatriculare de 1.133 de euro. Potrivit noii grile de calcul al taxei de poluare auto, care va intra in vigoare la 1 iulie 2008, ar fi trebuit sa plateasca 906 euro, deci omul va primi inapoi circa 200 de euro. In schimb, cine a optat pentru un Opel Astra, de 1,9 litri, Euro 3, din 2004, a achitat o taxa in valoare de 1.792 de euro, iar cea noua este de 1.920 de euro. Taxa noua este astfel mai mare decit cea veche, deci omul nu va primi nimic. Cei care si-au cumparat anul trecut un Ford Focus din 2005, cu un motor de 2 litri Euro 4, au platit o taxa de 944 de euro, iar valoarea celei noi este de 788 de euro. Pentru un BMW de 2,5 litri, Euro 4, vechi de unu-doi ani, taxa platita anul trecut a ajuns la 1.685 de euro, iar cea viitoare se cifreaza la 1.380 de euro.

Ministrul Mediului, Korodi Attila, a atras atentia oamenilor politici care critica taxa auto ca toti au participat la crearea ei. „Taxa a fost creata in 2006 de Sulfina Barbu, de la PD, la anumite niveluri. In acelasi an, Comisia de buget din Camera Deputatilor, condusa de Mihai Tanasescu, de la PSD, a marit enorm valorile initiale”, a spus ministrul. Korodi a mai declarat ca banii luati pe taxa vor merge exclusiv in fondul de mediu. De aici, statul va finanta anul acesta „rascumpararea” a 30.000 de rable cu 4.000 de lei pe bucata (importatorii si producatorii de masini noi au cerut chiar 100.000, dar Guvernul nu a dat un raspuns), insa doar o parte dintre bani vor ajunge la programul de innoire a Parcului Auto. Guvernul vrea sa mai finanteze din banii luati pe taxa reimpaduriri si sa dea stimulente persoanelor fizice si juridice care aleg sa foloseasca energii curate, cum sint cea eoliana, solara si energia geotermala. Ministrul a atras atentia ca UE n-a cerut niciodata desfiintarea taxei, ci ajustarea ei. El spune ca mai multe tari din Uniune folosesc o taxa auto. „De exemplu, in Olanda se plateste taxa de 50% din valoarea masinii, iar in Danemarca, de 105%”, a aratat Korodi.

Pentru mai multe informatii viziteaza Cotidianul

Gardianul: Pagubitii taxei auto, trimisi in instanta de Guvern pentru a-si recupera partial banii

Romanii traiesc intr-o tara poluata, iar autovehiculele reprezinta una dintre sursele importante de poluare a aerului. Truismul este esenta mesajului pe care autoritatile au dorit sa-l transmita ieri, pentru a justifica mentinerea taxei auto. Despre returnarea integrala a banilor platiti påna acum in contul acestui bir, nici vorba.

Ministrul mediului, Attila Korodi, a iesit ieri la rampa pentru a linisti spiritele incinse dupa prezentarea noului proiect referitor la taxa pentru poluarea auto. „Taxa auto nu a fost inventata de Guvernul roman, ea fiind aplicata deja si in alte tari membre UE, precum Danemarca, Olanda si Grecia. In aceste tari, valoarea de achizitie sau de posesie este simtitor mai mare”, a declarat oficialul.

In sprijinul acestei idei, Korodi a tinut sa faca si un scurt istoric al acestei masuri, promovate chiar de cei care acum o contesta, dupa cum a sustinut ministrul. „Taxa auto a fost introdusa de ministrul PD Sulfina Barbu in 2006 si revizuita ulterior in crestere de o comisie parlamentara condusa de Mihai Tanasescu, membru
PSD. In final, taxa a fost modificata conform normelor UE de catre Guvern”, a precizat Attila Korodi. Despre importanta introducerii acestei taxe a vorbit si Adrian Ciocanea, seful Departamentului guvernamental pentru Afaceri Europene (DAE). Acesta a subliniat ca peste o cincime din totalul emisiilor de dioxid de carbon provine din sectorul transporturilor. „In Romania, problema nu este numarul de masini, ci efectele produse de acestea. Oricum, continutul de noxe va creste daca nu se iau masuri fiscale”, a explicat Ciocanea. In concluzie, filozofia taxei are in vedere reducerea poluarii, banii incasati in contul birului urmand sa fie transferati de la bugetul de stat la Fondul de Mediu. Situatia este total diferita fata de momentul actual, sumele incasate la bugetul de stat indicand clar ca taxa de prima inmatriculare este una fiscala.

Banii inapoi, ca diferenta intre cele doua grile

Oficialii au „uitat” sa faca referire la returnarea integrala a banilor platiti anul trecut de cumparatorii de masini in contul taxei speciale. Acestia platesc in continuare birul dupa vechea grila, avand in vedere ca noua formula va intra in vigoare la 1 iulie. Pana atunci, taxa auto este in continuare una fiscala, iar sumele colectate intra la bugetul de stat. In ciuda acestor aspecte deloc de neglijat, seful DAE a vorbit despre legalitatea taxei, folosindu-se de prevederile europene. „Cred ca, din punct de vedere al legalitatii, sintagma „taxa e ilegala” cade”, a declarat Adrian Ciocanea. Acesta s-a concentrat doar pe posibilitatea recuperarii unei parti din taxa auto platit dupa vechea grila de taxare. Procedura prin care persoanele care au achitat taxa auto vor putea recupera suma rezultata din diferenta dintre cuantumul vechi al taxei si cel nou, acceptat de Comisia Europeana, va fi reglementata, probabil, in normele de aplicare a actului normativ prin care s-a stabilit noua forma a taxei. „Statul roman nu va introduce niciun fel de bariere administrative pentru a impiedica cetatenii sa isi exercite drepturile, in cazul in care acestia vor dori sa recupereze o parte din taxa. Din statistici se pare ca putine vor fi diferentele in sens negativ, se discuta despre diferenta de taxa, nu despre intreg cuantumul”, a afirmat seful DAE.

O alta situatie in care romanii isi pot recupera partial banii platiti – cel putin teoretic – este aceea in care autovehiculul rulat s-a depreciat intr-o masura mai mare decat cea indicata de grila fixa. Suma de plata poate fi contestata daca persoana poate face dovada acestei neconcordante. Cei nemultumiti de raspunsul primit la contestatie se pot adresa instantelor de judecata. De asemenea, atunci cand masina pentru care s-a platit taxa in Romania este ulterior exportata in afara teritoriului comunitar sau este transferata si inmatriculata pe teritoriul unui alt stat membru, se restituie valoarea reziduala a taxei.

Executivul nu s-a decis daca extinde Programul „Rabla”

Guvernul analizeaza din punct de vedere al impactului financiar propunerea Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile din Romania (APIA) de a creste de la 30.000 la 100.000 numarul masinilor scoase din uz prin Programul „Rabla”, a declarat ministrul mediului, Attila Korodi.

Pentru mai multe informatii viziteaza Gardianul

Curentul: Banii platiti pe taxa auto, recuperati doar in instanta!

Cei care au platit taxa de prima inmatriculare conform actualei grile de calcul nu isi vor recupera banii decat in instanta. Guvernul mizeaza astfel pe comoditatea romanilor, dar mai ales pe costurile imense ale unui proces cu statul roman. Autoritatile socotesc ca doar un mic procent dintre soferii care au platit deja taxa vor da statul in judecata pentru a-si recupera banii. Mai mult, oficialii merg pe ipoteza ca vor da inapoi numai diferenta de taxe. Eroare, insa: trebuie returnata toata suma intrucat a fost incasata pe o lege care contravine normelor comunitare. Iar noua varianta nu poate avea aplicabilitate retroactiva!

Mihai Hura, director general in Ministerul Economiei, spune ca in acest moment sunt putine procese si ca oamenii se gandesc ca ar cheltui mai multi bani cu angajarea unui avocat si cheltuielile de judecata, decat ar recupera din taxa. Oricum, spune oficialul, cei care vor castiga in instanta nu isi vor recupera toti banii, ci doar diferenta dintre taxa platita si taxa calculata dupa noua grila. Gresit!

Comisia Europeana trimite semnale clare ca banii ar trebui rambursati integral. Leonard Orban (foto), comisarul european pentru multilingvism, a declarat ca "exista o decizie a Curtii Europene de Justitie care spune ca sumele obtinute prin colectarea unor taxe care nu sunt compatibile cu acquis-ul comunitar trebuie rambursate".

Seful Departamentului guvernamental pentru Afaceri Europene (DAE), Adrian Ciocanea, a precizat ieri, in cadrul unei conferinte de presa, ca Guvernul nu impiedica proprietarii de masini sa ceara rambursarea unei parti din taxa auto si ca "probabil" ca procedura de recuperare a taxei auto va fi reglementata si prin normele de aplicare a noilor valori.

"Statul roman nu va introduce niciun fel de bariere administrative pentru a impiedica cetatenii sa isi exercite drepturile, in cazul in care acestia vor dori sa recupereze o parte din taxa. Din statistici se pare ca putine vor fi diferentele in sensul negativ, se discuta despre diferenta de taxa, nu despre intreg cuantumul", a afirmat seful DAE.

Compromis sau greseala?

Intrebat daca prin introducerea noii grile de calcul, Guvernul recunoaste ca a gresit introducand taxa de prima inmatriculare, ministrul mediului, Attila Korodi, a raspuns ca nu este vorba de o greseala, ci de un compromis.
"Nu s-a gresit. S-a refacut grila printr-un compromis cu Uniunea Europeana". Mai corect ar fi sa se spuna ca au mers la Bruxelles cu ideile lor si s-au intors cu cele ale UE.

Ministrul mediului a explicat ca noua grila urmeaza principiul conform caruia gradul de poluare este calculat corespunzator perioadei de utilizare a acestora. Korodi a explicat astfel ca o masina noua are o durata de viata, dar si de poluare de pana la 20 de ani, in timp ce un autovehicul vechi va mai polua doar cativa ani. De asemenea, spune ministrul, noua grila tine cont de principiul potrivit caruia valoarea taxei trebuie armonizata cu valoarea bunului caruia i se aplica, astfel ca taxa trebuie sa scada proportional cu devalorizarea autoturismului.

Korodi a subliniat ca taxa este una de protejare a mediului, incasarile urmand sa fie transferate de la bugetul de stat la Fondul de Mediu, pentru a fi finantate programe si proiecte pentru protectia mediului, respectiv programul de stimulare a innoirii parcului auto national, programul national de imbunatatire a calitatii mediului prin realizarea de spatii verzi in localitati, proiecte privind producerea energiei din surse regenerabile, impadurirea terenurilor degradate sau defrisate, renaturarea terenurilor scoase din patrimoniul natural sau realizarea pistelor pentru biciclisti.

Pentru mai multe informatii viziteaza Curentul

spot_img

Ultimele știri