Neutralitatea climatică înseamnă că toate gazele cu efect de seră produse de un produs, serviciu sau proces sunt compensate prin măsuri de protecție a climei. Acest lucru nu înseamnă neapărat că emisiile sunt reduse sau că nu există emisii de la bun început. În schimb, emisiile de carbon sunt calculate și compensate prin sprijin financiar pentru proiecte recunoscute de protecție a climei. Acestea ar putea fi proiecte care susțin împădurirea pe termen lung sau care promovează extinderea energiei regenerabile. Asta înseamnă că, până în prezent, toate companiile, produsele, serviciile și procesele ar putea fi „neutre din punct de vedere climatic” în principiu – indiferent de câtă poluare generează.
❗Notă! Neutralitatea climatică nu înseamnă absența carbonului. În timp ce neutralitatea climatică indică faptul că emisiile produse sunt compensate, termenul „fără carbon” înseamnă că nu au existat emisii de carbon de la bun început – în niciun punct al lanțului de aprovizionare.
Este neutralitatea climatică cu adevărat „neutră”? Când și în ce fel se folosește termenul
Termenul „neutralitate climatică” poate fi utilizat în contexte precum obiectivele pe termen lung privind emisiile, de exemplu, în cazul țărilor sau orașelor care urmăresc să atingă emisii net zero până la un anumit moment. Guvernul Elveției, de exemplu, a decis ca țara să fie neutră din punct de vedere climatic până în 2050. Această decizie a fost aprobată de peste 59% dintre alegători în cadrul unui referendum privind noua lege a climei, în iunie 2023.
În ciuda criticilor, declarațiile de marketing pentru produse pot folosi în continuare termenul „neutru din punct de vedere climatic” și descrieri similare. Acest tip de „afirmații ecologice” vor fi supuse, însa, unei reglementări mai stricte în Uniunea Europeană.
Franța a făcut deja acest pas, introducând reguli stricte pentru afirmațiile de marketing legate de mediu la începutul anului 2023. UE, în ansamblu, intenționează să înăsprească regulile printr-o ordonanță mai severă privind afirmațiile ecologice, iar asta pentru că termenul poate induce în eroare cetățenii care ar fi predispuși să creadă că o anume companie are zero emisii de carbon în producția diferitelor bunuri/servicii.
De altfel, unele organizații de consumatori din Elveția și Germania au depus plângeri și apeluri împotriva companiilor care își promovează produsele cu termenul „neutru din punct de vedere climatic”.
În Elveția, legislația actuală împotriva concurenței neloiale prevede că afirmațiile despre impactul climatic trebuie să fie bazate pe dovezi obiective și verificabile.
Imagine: Bingo de ecoturism din cuvinte verzi la modă, 6 ianuarie 2008 Sursa: Ron Mader | Flickr
De la 1 ianuarie 2025, o modificare a legii elvețiene va introduce oprevedere specifică care cere companiilor să demonstreze corectitudinea acestor afirmații, altfel pot fi sancționate civil sau penal.
Neutralitatea climatică se referă la ideea de a atinge emisii nete zero de gaze cu efect de seră prin echilibrarea acestor emisii astfel încât să fie egale sau mai mici decât emisiile eliminate.
În termeni simpli, acest concept înseamnă reducerea emisiilor prin acțiuni climatice pentru a asigura un efect net zero asupra sistemului climatic.
În acest sens, schimbările climatice ale ONU au lansat inițiativa Climate Neutral Nowîn 2015 pentru a încuraja părțile interesate din întreaga lume să lucreze pentru a atinge emisii nete zero și o lume neutră din punct de vedere climatic.
Deși obiectivul este o lume „neutră din punct de vedere climatic” până în 2050, Climate Neutral Now subliniază necesitatea de a acționa imediat pentru a atinge acest țel.
Neutralitatea climatică implică reducerea emisiilor la zero – o cerință care se aplică atât persoanelor fizice, cât și organizațiilor. Totuși, multe organizații nu pot reduce emisiile la zero imediat, deoarece este nevoie de ani pentru a face investiții tehnologice și pentru a schimba obiceiurile necesare neutralității climatice.
Dacă nu doresc să aștepte, acestea pot – pe lângă reducerea emisiilor pe care o pot realiza acum – să investească și în reducerea emisiilor în afara organizației lor, prin mecanisme de compensare. Această opțiune accelerează efortul global de reducere a emisiilor și aplică un „preț al carbonului” organizației respective, oferind un stimulent economic pentru a-și reduce propriile emisii mai rapid.
Achiziționarea unităților de compensare este, de asemenea, o opțiune disponibilă pentru persoanele fizice și gospodării, deoarece – la fel ca organizațiile – acestea întâmpină dificultăți în a deveni neutre din punct de vedere climatic imediat. Deși compensările nu reprezintă o soluție pe termen lung și nu înlocuiesc necesitatea ca tu sau organizația ta să ajungeți la zero cât mai repede posibil, ele oferă un mijloc de a accelera această tranziție.
De la lansarea Climate Neutral Now, peste 400 de organizații din întreaga lume (de la echipe de fotbal la companii aeriene) s-au alăturat inițiativei. Scopul este ca toate industriile să ia măsuri pentru a-și reduce impactul asupra planetei (cum ar fi trecerea la energie regenerabilă) și, în final, să-și elimine complet amprenta de carbon.
Foto: Articol într-un ziar german despre numărul mare de zboruri şi amprenta de carbon a prinţului britanic Harry, 20 august 2019 Sursa: conceptphoto.info | Flickr
Ce face UE
Țările UE s-au angajat să transforme Uniunea Europeană într-un spațiu neutru din punct de vedere climatic până în 2050.
Trecerea la o societate și o economie cu emisii zero reprezintă atât o provocare urgentă – având în vedere numărul tot mai mare de evenimente meteorologice extreme – cât și o oportunitate de a crea locuri de muncă noi și oportunități economice.
Tranziția verde este, de asemenea, un pas necesar pentru reducerea dependențelor energetice ale UE. Înlocuirea combustibililor fosili cu forme mai curate de energie va reduce emisiile de gaze cu efect de seră ale UE și va diminua dependența acesteia de gazul rusesc.
În prezent, Consiliul lucrează la reguli noi care au ca scop reducerea emisiilor UE cu cel puțin 55% până în 2030 (comparativ cu nivelurile din 1990), prin pachetul legislativ denumit „Fit for 55”.
ȘTIAI CĂ❓: PĂDURILE DIN UE ABSORB ECHIVALENTUL A APROAPE 10% DIN TOTALUL EMISIILOR DE GAZE CU EFECT DE SERĂ ALE UE ÎN FIECARE AN?
Foto: Peisaj natural un rau inconjurat de brazi Sursa: Pixabay
Misiunea UE pentru orașe sprijină 112 orașe europene în atingerea neutralității climatice până în 2030 – o inițiativă fără precedent care ajută Europa să își respecte angajamentele climatice globale și să creeze un viitor mai bun pentru toți cetățenii săi.
Acesta este un obiectiv complex și ambițios, însă Misiunea a inițiat deja și impulsionează o colaborare din ce în ce mai strânsă între orașe, ceea ce reprezintă cheia pentru accelerarea progresului lor.
Această ambiție se aliniază cu Pactul Verde European și obiectivul mai larg de a transforma Europa în primul continent neutru din punct de vedere climatic până în 2050. Fiind responsabile de până la 70% din legislația relevantă, orașele sunt în prim-planul acestui demers esențial.
Diferențele dintre neutralitatea emisiilor de dioxid de carbon, neutralitatea climatică și emisiile nete zero
Termenii „carbon-neutral” și „net-zero” sunt două concepte asemănătoare. În ambele cazuri, companiile lucrează pentru a reduce și echilibra amprenta lor de carbon.
Când „carbon-neutral” sau neutralitatea emisiilor de dioxid de carbon se referă la echilibrarea cantității totale de emisii de carbon, „net-zero carbon” înseamnă că nu au fost emise deloc sau aproape deloc emisii de carbon, iar emisiile care nu au putut fi evitate au fost compensate.
De exemplu, o clădire a unei companii care funcționează complet pe energie solară și care nu utilizează combustibili fosili poate eticheta energia sa drept „zero carbon”.
Totuși, atunci când se face referire la „net-zero”, este esențial să se specifice „net-zero carbon” sau „emissions”. Spre deosebire, „net-zero emissions” se referă la echilibrul general al emisiilor de gaze cu efect de seră (GES) produse și al celor eliminate din atmosferă.
Chiar dacă acest concept științific este adesea aplicat țărilor precum Statele Unite sau China, poate fi folosit și pentru organizații. Cu alte cuvinte, „net-zero” descrie momentul în care oamenii nu mai adaugă gaze care contribuie la încălzirea climatică în atmosferă.
În cele din urmă, neutralitatea climatică acoperă toate gazele cu efect de seră (GES) și urmărește, similar cu obiectivul net-zero, reducerea emisiilor până la un nivel aproape neglijabil. Emisiile „rămase” vor fi echilibrate de procesele naturale de absorbție, cum ar fi pădurile și oceanele.
Pentru a atinge obiectiveleAcordului de la Paris, UNFCCC (Convenția-cadru a Națiunilor Unite privind schimbările climatice) a lansat campania „climate neutrality now” pentru a atinge neutralitatea climatică până în 2050, atât pentru organizații, cât și pentru indivizi, care pot compensa emisiile produse contribuind la un proiect ecologic validat de ONU.
Prin urmare, scopul principal pentru atingerea obiectivelor Acordului de la Paris este „decarbonizarea” sectoarelor. Acest lucru presupune reducerea emisiilor până la un punct în care acestea sunt aproape neglijabile.
Poster: Factori care permit o mai mare cooperare locală în gestionarea resurselor naturale, 25 mai 2017 Sursa: Intitutul Internaţional pentru Mediu şi Dezvoltare (IIED) | Flickr
Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. Afla mai mult
Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor.
Cookie-urile necesare ajută la a face un site utilizabil prin activarea funcţiilor de bază, precum navigarea în pagină şi accesul la zonele securizate de pe site. Site-ul nu poate funcţiona corespunzător fără aceste cookie-uri.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
functionality_storage
11 months
personalization_storage
11 months
security_storage
11 months
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Aceste cookie-uri vă asigură o experienţă îmbunătăţită şi mult mai uşoară, deoarece au funcţionalităţi precum stocarea preferinţelor dvs. în legătură cu ce informaţii doriţi să primiţi.
Cookie-urile de statistică îi ajută pe proprietarii unui site să înţeleagă modul în care vizitatorii interacţionează cu site-urile prin colectarea şi raportarea informaţiilor în mod anonim.
Cookie-urile de marketing sunt utilizate pentru a-i urmări pe utilizatori de la un site la altul. Intenţia este de a afişa anunţuri relevante şi antrenante pentru utilizatorii individuali, aşadar ele sunt mai valoroase pentru agenţiile de puiblicitate şi părţile terţe care se ocupă de publicitate.