Instanța a anulat voucherele pentru combustibil promise de Primăria București pentru că cetățenii nu au fost consultați

Tribunalul București a decis în primă instanță anularea unui proiect care prevedea, printre altele, vouchere pentru combustibil pentru anumiți conducători auto din zona București Ilfov (ONG-urile au subliniat că măsura contravine ideii de mobilitate urbană sustenabilă). Instanța a stabilit că Primăria Municipiului București a încălcat dreptul cetățenilor de a fi consultați.

București, România, cotat ca fiind unul dintre orașele cu cele mai grave blocajele în trafic din Europa.

Tribunalul București a decis în primă instanță anularea Hotărârii de Consiliu General a Municipiului București nr. 790/22.11.2018 – privind aprobarea programului “Stimularea mobilității și descongestionarea traficului din Municipiul București”.

Programul presupunea, pe lângă alte  măsuri, decontarea combustibilului, în valoare de până la 500 RON/lună pentru utilizarea în comun a mașinilor personale de către părinții care se asociază pentru a-și duce împreună copiii la școală şi până la 500 RON/lună pentru adulții care se asociază pentru a se deplasa împreună prin regiunea București-Ilfov.

Actul a fost anulat în urma sesizării instanțelor de către organizațiile CeRe: Centrul de Resurse pentru participare publică și ActiveWatch. Cele două organizații au arătat în instanță că proiectul de act normativ a fost votat în cadrul Consiliului General fără a fi fost supus dezbaterii publice, așa cum o cere legislația în vigoare (Legea 52/2003 privind transparența decizională). Mai mult, pentru acest proiect de hotărâre de Consiliu General, mai multe organizații non-guvernamentale au solicitat în scris organizarea unei dezbateri publice.

„Deși proiectul de hotărâre a suscitat mult interes din partea publicului, reprezentanții Primăriei Generale nu au dat curs solicitării noastre și au decis să supună acest proiect votului Consiliului General fără respectarea normelor minime de implicare a cetățenilor și de transparență decizională”, au transmis cele două ONG-uri într-un comunicat.

„În mod eronat, așa cum ne confirmă decizia instanței, Primăria Municipiului București a considerat că acest proiect nu este un act normativ, ci un act individual, deși era evident că hotărârea privea întreg orașul (chiar zona București – Ilfov). Contestarea acestei hotărâri de Consiliu General este, de fapt, un semnal de alarmă cu privire la modul tipic în care actuala conducere a instituției alege să ia majoritatea deciziilor care vizează viața bucureștenilor”, au mai spus reprezentanții organizațiilor.

Potrivit acestora, de-a lungul timpului, mai puțin de 5% dintre proiectele de acte normative sunt supuse dezbaterii publice (cu excepția Planurilor de Urbanism).

Organizațiile, împotriva proiectului „voucher pentru combustibil”

În octombrie 2018, OPTAR – Organizația pentru Promovarea Transportului Alternativ în România, împreună cu alte 21 de organizații și grupuri civice semnatare, reclamau incompetența Primăriei Municipiului București în domeniul mobilității urbane și solicitau membrilor Consiliului General al Municipiului București să respingă proiectul de hotărâre pentru aprobarea programului Stimularea Mobilității și descongestionarea traficului din Municipiul București.

„Alocarea de fonduri publice pentru decontarea combustibililor pentru utilizarea autoturismului va duce la o formă de subvenționare a utilizării transportului motorizat individual, asta în condițiile în care toată energia și fondurile publice ale instituției publice trebuie să fie îndreptate spre măsuri care să ducă tocmai la descurajarea acestui comportament. Mai mult, este greu de imaginat o metodologie de implementare pentru un astfel de program, existând un potențial mare de utilizare a acestor fonduri altfel decât conform cu scopul declarat în această hotărâre”, transmiteau atunci ONG-urile.

Cele 22 de organizații subliniau că părinții care au dorit și au putut să se organizeze așa încât să împartă utilizarea mașinii personale cu vecinii, făcuseră deja acest lucru, fără să aștepte stimulente financiare.

„În același timp, remarcăm dezinteresul Primăriei Capitalei pentru problemele participanților vulnerabili la trafic (pietonii și bicicliștii) prin refuzul de a aplica măsurile urgente prevăzute de PMUD în scopul acomodării lor în siguranță în traficul din București”, au mai arătat ei în scrisoare.

Aceștia au solicitat implementarea Planului de Mobilitate Urban Durabilă, aşa cum a fost realizat de echipele interdisciplinare de experți, PMUD având avizul tuturor administrațiilor locale din regiunea București – Ilfov.

spot_img

Ultimele știri