Hibrizii si masinile electrice patrund greu pe piata auto din Romania

In Romania nu este inmatriculata in prezent nicio masina electrica si are inregistrati aproape 850 de hibrizi, in vreme ce Marea Britanie are peste 26.000 de unitati, iar Germania intentioneaza sa ajunga la un milion de astfel de automobile pana in 2020. Din pacate, preturile ridicate si lipsa infrastructurii de incarcare a bateriilor tin masinile electrice in show-room-urile din Romania. Singurul tip de masina ”verde” cu care s-au imprietenit romanii este vehiculul hibrid, insa nici numarul acestora nu depaseste 848, potrivit datelor oferite de Lorena Buhnici, purtator de cuvant la Registrul Auto Roman.

Masinile hibrid se dovedesc inca prea scumpe pentru buzunarul soferilor romani, iar marea majoritate nu-si permit sa plateasca pretul prieteniei cu mediul.

Daca masinile electrice sunt vehicule cu baterii care functioneaza pe baza unui motor electric, hibrizii folosesc doua sau mai multe surse distincte de energie, de cele mai multe ori fiind vorba despre un motor cu combustie interna si unul sau mai multe motoare electrice.
Cele mai cunoscute masinile hibrid de pe piata – Toyota Prius si Ford Escape – folosesc motoare Atkinson in locul motoarelor Otto, deoarece sunt cu 10% mai eficiente.

Principalul avantaj al asa numitelor ”masini verzi” este faptul ca emit foarte putine gaze cu efect de sera sau chiar deloc. Pe de alta parte, marele dezavantaj al vehiculelor electrice, spre exemplu, este autonomia limitata, acestea avand nevoie de o infrastructura de reincarcare a bateriilor.

Strategia guvernamentala pentru masini electrice

Pentru a incuraja achizitiile auto “verzi”, Ministerul Mediului a eliminat de anul trecut taxa de prima inmatriculare pentru vehiculele electrice si hibrid.

In aprilie, premierul Emil Boc anunta ca se va incepe lucrul la o strategie de promovare a autoturismelor electrice in Romania. Atunci, Boc dadea exemplul Spaniei, unde Guvernul acorda o prima de 6.000 de euro la achizitionarea unei masini “eco”, dar preciza ca in Romania nu este inca luata in calcul o asemenea masura.

“In urmatorii doi ani am dubii ca vom putea vorbi despre o piata a masinilor electrice sau hibrid in Romania. Pentru masinile electrice nu exista infrastructura necesara de incarcare a bateriilor, iar cele hibrid sunt inca prea scumpe”, a declarat pentru “Green Report” Ernest Popovici, presedintele Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Autoturisme (APIA).

Suficient de ieftine, dar prea scumpe

In ciuda crizei economice, in ultimii trei ani, in Romania s-au vandut foarte bine masinile scumpe. Cu toate acestea, masinile hibrid nu sunt la mare cautare. Potrivit unei statistici publicate de Registrul Auto Roman in luna august 2010, in Romania erau omologate si inmatriculate doar patru autoturisme electrice si 750 cu motor hibrid.

Masinile hibride si electrice reprezinta 0,02% din totalul parcului auto local, care numara 5,32 milioane de vehicule, mai arata statistica RAR. Din totalul de 750 de autoturisme cu sistem de motorizare hibrid, cele mai multe sunt marca Lexus, respectiv 422, urmata de Toyota – 220 de masini si Honda – 62 unitati.

„Este si o problema de mentalitate. Romanii nu isi cumpara decat case din caramida si beton, pentru ca sunt convinsi ca astea sunt cele mai bune. Este si cazul masinilor. Cu toate politicile Guvernului, mentalitatea va fi un element care va influenta dezvoltarea pietei de vehicule electrice si hibrid”, a adaugat Popovici.

Pentru anul acesta a fost anuntata lansarea mai multor modele de vehicule eco, printre care si modelul electric Mitsubishi i-MiEV, devenit deja bestseller pe plan international. Tot anul acesta vor mai fi disponibili in Romania hibrizii Porsche 918 RSR, Peugeot 3008 Hybrid4 si Peugeot i0n, precum si Citroen C-zero si Renault Fluence Z.E., ambele electrice.

Trei milioane de Prius pe sosele

Desi vanzarile sunt mai mari, popularitatea masinilor electrice in alte tari europene este inca scazuta comparativ cu autoturismele clasice. De exemplu, in Marea Britanie exista peste 26.000 de masini electrice pe strazi, dar acestea reprezinta tot sub 0,1% din intregul parc auto al tarii.

Guvernul german a lansat anul trecut o initiativa de promovare a masinilor electrice, cu obiectivul de a avea un milion de astfel de vehicule pe strazi pana in 2020. Producatorii s-au angajat sa investeasca 26 miliarde de dolari pe an pentru dezvoltarea acestui segment, in conditiile in care si guvernul a oferit in ultimii ani cate 700 de miloane de dolari in acest sens. Cu toate acestea, prima masina electrica de productie germana ar urma sa iasa pe piata abia in 2012, potrivit anunturilor facute de Daimler.

Pana si francezii au luat-o inaintea nemtilor la acest capitol, Renault anuntand lansarea modelelor Kangoo Express Z.E., Fluence Z.E. si Twizy anul acesta.

In Statele Unite, statisticile arata ca in 2009 erau inregistrate peste 1,6 milioane de masini hibrid, dintre care peste jumatate erau Toyota Prius, cel mai cunoscut model de acest gen. Cu toate acestea, 2010 a fost al treilea an de scadere a vanzarilor de masini hibrid in SUA. Scaderea a fost de 6%, in conditiile in care vanzarile totale de masini pe piata americana au crescut cu 11%.

Pe 8 martie, Toyota a anuntat ca popularitatea Prius a ajutat compania sa depaseasca trei milioane de hibrizi vanduti. Din 1997, cand a lansat Prius pe piata japoneza, vanzarile au crescut continuu, iar modelul a ajuns sa reprezinte 72% din vanzarile totale de hibrizi Toyota pe plan mondial.

Concurenta a avut vanzari mai slabe: Honda a anuntat ca a vandut 610.000 de masini hibrid la nivel global, in timp ce Nissan, care a lansat primul hibrid anul trecut, a vandut in Japonia doar 1.900 de exemplare.

Carmen Albisteanu
 

spot_img

Ultimele știri