DIESELGATE: Cum sunt afectați românii de scandalul Volskwagen

Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor anunță că românii care dețin modele de mașini implicate în scandalul emisiilor nu vor plăti niciun leu pentru eventualele modificări tehnice, potrivit TVR.ro. Specialiștii din ministerele Mediului și al Transporturilor vor pregăti un plan de lucru imediat ce vor analiza documentele cerute din Germania.

volkswagen

„Nu mi se pare normal ca cetățeanul care de bună credință s-a dus și a achiziționat o mașină, și a scos nu prea puțini bani pentru un motor de marcă extraordinar de aplaudată, să fie nevoit să scoată bani din  buzunar acum pentru că motorul respectiv nu ar fi fost Euro 5 sau Euro 6”, spune Grațiela Gavrilescu, ministrul mediului.

Între timp, Registrul Auto Român (RAR) a cerut grupului Volkswagen din România să anunțe mărcile și tipurile de mașini care nu respectă standradele de mediu. Toate vehiculele marca Volkswagen produse pentru Europa sunt omologate în Germania.

În România, la RAR sunt verificate pentru omologare doar mașinile care nu sunt produse în Uniunea Europeană.

Conducerea Registrului Auto Român a contactat conducerea reprezentanței  grupului Volkswagen în România și a cerut transmiterea, în cel mai scurt timp, a listei tipurilor de vehicule ale mărcilor care aparțin Grupului Volkswagen, pentru care s-au folosit astfel de dispozitive sau tehnici, precum și actualizarea listei tipurilor de vehicule, pe măsură ce aceste informații vor fi comunicate de către constructor/autoritatea de omologare responsabilă. Subliniem faptul că vehiculele marca Volkswagen pentru Europa dețin omologarea comunitară acordată de autoritatea germană, și nu de către Registrul Auto Român. Conform legislației europene, răspunderea pentru asigurarea conformității producției revine constructorului și autorității care a emis omologarea”, se arată într-un comunicat al RAR.

Scad exporturile de piese auto

Livrările României de piese de schimb auto peste hotare vor scădea din cauza scandalului Volkswagen. Exporturile de piese de schimb acoperă 2,9% din totalul exporturilor românești, dar pagubele vor fi și mai mari de atât, dacă scandalul va deveni contagios și pentru ceilalți producători auto, potrivit celui mai recent raport al Erste Group Research, citat de Economica.net.

„Impactul negativ al scandalului Volkswagen (asupra României, n.r.) se va reduce la exporturile de piese de schimb auto către Germania, care contează pentru 1% din PIB sau pentru 2,9% din totalul exporturilor”, scriu analiști de la Erste Group Research, în cel mai recent raport al lor.

Cu o condiție: analiștii Erste mai spun că, „deși este prea devreme să spunem dacă este probabil ca scandalul să se înrăutățească, în cazul în care se va răspândi și la alți mari producători auto din Germania și din Franța, exporturile românești vor fi cu mult mai afectate, inclusiv cele de mașini și de echipamente CKD”.

Pe de altă parte, efectele negative ale exporturilor auto asupra creșterii întregii economii a României ar trebui să fie diminuate ca urmare a scăderii importurilor de mașini cu motorizare diesel, scădere pe care analiștii Erste nu o exclud.

Cele mai afectate țări din Europa Centrală și de Est (ECE) vor fi Polonia, Slovacia și Cehia. Volkswagen are trei fabrici în Polonia, care au produs 175.000 de vehicule anul trecut. Fabrica VW din Bratislava este cel mai mare exportator al țării (situație similară cu Dacia în România), iar în Cehia, fabricile Skoda produc mai mult mașini Volkswagen sub celebrul brand ceh.

Elveția interzice vânzarea modeler Volkswagen, iar Belgia va da în judecată constructorul german

Până acum, Elveția este singura țară care decide să interzică vânzarea modelelor Volkswagen implicate în scandalul emisiilor poluante. Măsura afectează și alte mărci ale grupului, precum Seat, Audi și Skoda. Pe de altă parte, potrivit TVR.ro, Belgia amenință că va da producătorul german Volkswagen în judecată pentru falsificarea testelor de poluare. Gigantul german riscă procese din partea celor două principale regiuni ale statului federal, Valonia și Flandra.

Ministrul valon al Mediului a declarat că înșelătoria privind normele de poluare, recunoscută de producătorul german Volkswagen a prejudiciat regiunea belgiană de nu mai puțin de 100 de milioane de euro, bani pe care Valolnia i-a alocat sub formă de prime de mediu pentru vehiculele mai puțin poluante.

Demnitarul a anunțat că se va recurge la teste aleatorii pe vehicule Volkswagen pentru a se stabili în ce măsură indicatorul ecoscore mai are vreo semnificație pentru evaluarea impactului automobilului asupra mediului.

Şi în partea de nord a Belgiei, în Flandra, Executivul regiunii se pregătește să ceară în instanță daune producătorului german de autoturisme, de astă dată pentru poluarea aerului de peste 40 de ori mai mare decât datele comunicate oficial. Astfel, dacă indicatorii de poluare ai Flandrei se vor dovedi compromiși, regiunea riscă sancțiuni europene de până la 200.000 de euro pe zi, bani pe care intenționează să îi recupereze în justiție de la Volkswagen.

Citește și:

O treime din motoarele diesel implicate în scandalul emisiilor, fabricate în Cehia și Ungaria

Volkswagen va prezenta un plan de reabilitare a vehiculelor diesel afectate de scandalul manipulării emisiilor

Criza Volskwagen, mai periculoasă pentru Germania decât criza din Grecia

Ministrul german al transporturilor: Volskwagen a manipulat testele de emisii și în Europa

UK, Franța și Germania, acuzate de lobby pentru păstrarea lacunelor din testele privind emisiile auto

Reuters: Volkswagen America și-a informat clienții de problemele în privința emisiilor încă din aprile 2015

spot_img

Ultimele știri