ZIUA: Rabla 2009 in stand-by

Programul "Rabla 2009" mai are de asteptat din cauza faptului ca la Administratia Fondului pentru Mediu mai trebuie sa soseasca dosare pentru inscrierea in program, ale producatorilor, importatorilor si dealerilor de autoturisme. Dupa aceea urmeaza analiza acestor dosare, procedeu care se anunta, de asemenea, de durata.

Inscrierile in Programul "Rabla 2009" s-au incheiat ieri, la ora 12.00, iar in urmatoarele sapte zile lucratoare vor fi analizate dosarele depuse de producatorii, importatorii si dealerii de auto­turisme, conform Ordinului pentru aprobarea instructiunilor privind modalitatile de aplicare a OUG pentru reluarea Programului de stimulare a innoirii parcului auto national. Dupa analiza dosarelor, in trei zile lucratoare, pe site-ul Administratiei Fondului pentru Mediu va fi publicata lista producatorilor, importatorilor si dealerilor de autoturisme validati. Potrivit Alinei Clont, seful Serviciului Strategii – Comunicare din Administratia Fondului pentru Mediu (AFM), respectandu-se aceste termene, programul "Rabla" nu va putea demara inainte de jumatatea lunii martie. Ea nu a respins posibilitatea devansarii programului, insa a precizat ca totul depinde de numarul dosarelor depuse pentru inscrierea in program.

Aceasta a mai afirmat pentru Agerpres ca, deocamdata, nu poate fi avansat un numar al dosarelor, intrucat in zilele urmatoare mai pot sosi la registratura AFM documente trimise prin posta sau curierat, cu data postei 27 februarie, Ministrul Mediului, Nicolae Nemirschi, anunta cu o zi inainte ca proprietarii masinilor mai vechi de zece ani vor putea merge de luni (2 martie – n.r.) la dealerii auto pentru a contracta o masina prin Programul "Rabla". El preciza ca "Rabla 2009" aduce o diferenta fata de versiunile trecute ale programului prin faptul ca nu s-a mai stabilit o cota anuala pe producator, deoarece anul trecut au ramas unitati nevandute. "Nu am mai dat o cota anuala, ca sa nu avem surprize ca anul trecut, cand au ramas 10.000 de unitati nevandute prin angajamente pe care le-au facut fara sa aiba sustinere unii dintre dealeri.

Etapele Rablei
Am separat in trei perioade programul, cu cate 20.000 de unitati, tragem linie dupa prima etapa si cine nu si-a facut lectiile pleaca acasa", declara Nemirschi.

Suma prevazuta anul acesta pentru derularea programului este de 228 de milioane de lei, banii provenind din taxa pe poluare pentru autovehicule. Prin programul "Rabla 2009" prima de casare a fost majorata la 3800 de lei, de la 3000 de lei. De asemenea, acesta permite includerea masinilor mai vechi de 10 ani (pana la 12 ani inclusiv) si extinderea numarului de autoturisme care intra in acest program, de la 40.000 la 60.000, ca o forma de sustinere a industriei.

Conform Ordinului pentru aprobarea instructiunilor privind modalitatile de aplicare a OUG pentru reluarea Programului de stimulare a innoirii parcului auto national, acesta se desfasoara in trei etape, astfel: prima etapa, pana la 29 mai, in limita sumei de 76 de milioane de lei, etapa a doua, de la 1 iunie pana la 31 august, in limita sumei de 76 de milioane de lei, care, daca este cazul, se suplimenteaza cu suma neutilizata in prima etapa, si etapa a treia, de la 1 septembrie pana la 11 decembrie, in limita sumei de 76 de milioane de lei, care, daca este cazul, se suplimenteaza cu suma neutilizata in cea de-a doua etapa. Daca la finalul unei etape a programului, exceptandu-se ultima etapa, un producator validat nu a utilizat cel putin 80% din finantarea contractata in cadrul acelei etape, contractul pentru finantare ne­rambursabila inceteaza de drept.

In cadrul fiecarei etape, produ­catorul validat care a utilizat 100% finantarea contractata poate solicita suplimentarea valorii acesteia. Comitetul director al Autoritatii poate aproba supli­mentarea finantarii, in masura in care altor producatori validati li s-a diminuat finantarea con­tractata, in baza cererilor acestora si a actelor aditionale incheiate in acest sens.

An cu probleme
Conform datelor oficiale, in 2008 au fost scoase din uz 30.466 de masini din cele 40.000 planificate. Cele mai solicitate automobile au fost marca Dacia. Din aproape 10.000 de autoturisme pentru Dacia, mai putin de 900 au ramas disponibile la finalul programului, conform datelor Administratiei Fondului pentru Mediu. Cele mai multe masini ramase nealocate prin programul "Rabla 2008" au fost inregistrate in cazul marcilor Skoda, Volkswagen, Audi si Seat, care au totalizat 2082 de unitati necumparate din totalul prevazut in program. Dealerii Opel si Chevrolet au ramas cu 2074 de masini atribuite, dar neaccesate prin program, Fiat cu 1489 de masini si Hyundai cu 1214 unitati, aproape jumatate din cota alocata.
 

spot_img

Ultimele știri