Studiul privind Viitorul Transporturilor: 73 mld. euro investiții în infrastructură, pentru a atinge țintele Fit for 55

România are nevoie de 73 de miliarde de euro pentru a finanța modernizarea întregii rețele de transporturi, a scos la iveală Studiul privind Viitorul Transporturilor, realizat de Deloitte pentru Concordia. 

Documentul arată că România are nevoie de un plan până în 2030, iar Studiul reprezintă chiar asta, o primă foaie de parcurs pentru a ne atinge țintele, în contextul tendințelor europene de decarbonare, al obiectivelor Planului Național în domeniul Energiei și Schimbărilor Climatice și al obiectivelor pachetului Fit for 55.

16% din totalul emisiilor de gaze cu efect de seră din România sunt generate de sectorul transporturilor, al treilea cel mai mare contribuitor. Studiul privind Viitorul Transporturilor propune un plan de acțiune cu politici și măsuri care să conducă la decarbonizarea transporturilor în România, asigurând în același timp o tranziție echitabilă din punct de vedere economic și social.

Pentru prima dată în România, la acest plan au contribuit și toate sectoarele economice cheie pentru tranziția către un transport curat, de la producătorii și distribuitorii de energie, la producătorii de vehicule, transportatorii rutieri, feroviari și navali. Propunerile sunt agreate cu producătorii și distribuitorii de energie, producătorii de mașini, transportatorii rutieri și feroviari, care își doresc ca împreună să crească gradul de conștientizare în rândul autorităților publice, al factorilor decizionali, publicului larg și sectorului privat cu privire la diferența dintre perspectivele actuale de reducere a gazelor cu efect de seră și țintele de decarbonizare care trebuie atinse până în 2030.

Studiul Concordia are în vedere două scenarii pentru sectorul transporturilor din România: unul bazat pe situația actuală și pe politicile existente (”As-Is”) și unul cu măsuri intensificate de reducere a gazelor cu efect de seră pentru atingerea țintelor stabilite pentru 2030 (18% surse de energie regenerabilă în transport – RES-T).

Preșesintele Concordia, Dan Șucu, a declarat: „Avem un plan, avem un program de guvernare. Avem o agendă. Toate se spun și se abandonează apoi de îndată ce cel care le-a propus ajunge la putere. E un lucru pe care noi, oamenii de afaceri nu îl putem face. Dacă anunț o ofertă, trebuie să o pot onora, pentru că altfel nimeni nu se va mai întoarce în magazinele noastre, în stațiile sau reprezentanțele noastre. Dar e momentul să încetăm cu ritmul diferit și să mergem împreună pe același drum”. 

Concordia aduce împreună 14 industrii esențiale pentru economia românească și firme cu peste 330.000 de angajați. Suntem aici pentru că vrem și putem să construim o societate mai bună, pentru oameni, pentru companii. Investim experiența și resursele pentru ca împreună cu partenerii sociali să creăm o fundație solidă pentru o Românie a viitorului.

Măsuri și politici recomandate de autorii studiului: 

▪ Utilizarea unei metode mai cuprinzătoare pentru evaluarea impactului CO2 asupra combustibililor: de la sondă la roată. Măsurarea doar la țeava de eșapament (de la rezervor la roată) denaturează acțiunea politicii de reducere a CO2 în transportul rutier comercial;

▪ Generarea unui cadru de reglementare dedicat H2 pentru utilizarea in transporturi – producție verde, depozitare, transport, distribuție, consum;

▪ Dezvoltarea unei strategii naționale pentru lanțul valoric al hidrogenului ecologic, pornind de la centrele de producție și construind infrastructura de alimentare în jurul acestora, în scopul accesului facil al publicului la alimentarea cu hidrogen;

▪ Dezvoltarea unei strategii naționale și cadru de reglementare pentru gestionarea Vehiculelor Electrice pe toată durata de viață;

▪ Implementarea unui cadru legal pentru tratamentul fiscal aplicat combustibililor alternativi; introducerea unui cadru de impozitare mai favorabil pentru combustibilii de tranziție cu emisii scăzute de carbon (GNC, GNL) și biocarburanți (biometan, bioetanol) pentru ca respectivii combustibili proveniți din energie regenerabilă să fie mai viabili din punct de vedere economic. În cazul H2, este necesar mai întâi un cadru de reglementare;

▪ Stabilirea unui sistem de monitorizare a biocarburanților (accesibil online) pentru informarea utilizatorului final și a autorității competente;

▪ Stabilirea unui sistem de monitorizare independent și centralizat pentru infrastructura de încărcare a EV (accesibil public online);

▪ Revizuirea, completarea și simplificarea cadrului de reglementare pentru autorizarea stațiilor de alimentare cu GPL și GNC, pentru a asigura standarde adecvate de protecție a mediului și pentru a asigura monitorizarea adecvată a cantităților de GPL livrate în zonele urbane;

▪ Implementarea unui cadru de reglementare pentru alimentarea vehiculelor și ambarcațiunilor care utilizează GNL în condiții sigure și ecologice;

▪ Implementarea unei politici fără discriminare între transportul rutier și feroviar de către Ministerul Transporturilor.

Studiul privind Viitorul Transporturilor poate fi citit în întregime aici: https://viitorultransportului.ro/wp-content/uploads/2022/07/Concordia_Future-of-mobility_-Final-presentation-vf_RO-new.pdf  

Citește și: Șase țări europene solicită o strategie a UE pentru ciclism 

Wizz Air a operat primul zbor verde demonstrativ între București și Lyon

spot_img

Ultimele știri