Prețul carbonului în Uniunea Europeană a atins marți un nivel record de peste 50 de euro pe tonă, o piatră de hotar în ceea ce, potrivit analiștilor, este probabil o ascensiune pe termen lung către nivelurile de preț necesare pentru a declanșa investițiile în tehnologii curate inovatoare, scrie Reuters.
Piața de carbon a UE este principalul instrument al blocului comunitar pentru reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră care provoacă schimbări climatice, obligând centralele electrice, industria și companiile aeriene care efectuează zboruri în Europa să cumpere permise atunci când poluează.
Comisia Europeană va propune în iunie o reformă majoră a ETS, având în vedere obiectivul UE de a atinge neutralitatea climatică până în anul 2050, plus obiectivul intermediar al diminuării emisiilor poluante cu cel puţin 55% până în 2030, faţă de nivelul anului 1990.
Ulterior, preţurile de referinţă ale permiselor pentru carbon din Uniunea Europeană au scăzut şi se tranzacţionau la 49,46 euro pe tonă. Conform datelor Refinitiv, contractele permiselor pentru carbon pentru decembrie 2021 au urcat cu 14,7% în aprilie şi cu 49,2% de la începutul anului.
Luna trecută, preţul carbonului în UE a crescut la nivelul record de 47 euro pe tonă, după acordul privind Legea europeană a climei, unul dintre elementele-cheie ale Pactului verde european. Legea consacră angajamentul UE de a atinge neutralitatea climatică până în 2050 şi obiectivul intermediar de reducere a emisiilor nete de gaze cu efect de seră cu cel puţin 55% până în 2030, comparativ cu nivelurile din 1990.
„Există o serie de factori care au dus la creşterea preţurilor până la acest nivel: sprijinul politic pentru noile obiective climatice ale UE, cererea solidă din partea investitorilor pe fondul creşterii preţurilor şi estimările analiştilor privind continuarea majorării preţurilor în următorii ani”, a declarat analistul Refinitiv Ingvild Sorhus pentru Reuters.
Acesta a adăugat că nivelul scăzut al capacităţilor de stocare a gazelor naturale din Europa afectează preţul carbonului în UE.
Pentru a ajuta companiile europene să rămână competitive, în contextul costurilor mai ridicate ale permiselor pentru carbon, Bruxelles-ul intenţionează să introducă taxe pe carbon la importurile de bunuri poluante de peste hotare.
„Prețul carbonului trebuie să ajungă la un nivel suficient de ridicat pentru a permite Uniunii Europene să ajungă la un nivel net zero până în 2050”, a declarat Mark Lewis, strateg șef pentru sustenabilitate la BNP Paribas, referindu-se la obiectivul pe termen lung al blocului de a elimina emisiile nete până în 2050.
Acest lucru ar necesita un preț al CO2 suficient de ridicat pentru ca hidrogenul produs din energie regenerabilă să fie competitiv cu hidrogenul produs din combustibili fosili, a spus Lewis.
„Pe această bază, cred că în jur de 90 de euro pe tonă este o așteptare rezonabilă până în 2030”.
Până în prezent, cea mai mare parte a acestor reduceri a provenit din sectorul energetic, deoarece prețurile mai mari la CO2 au contribuit la reducerea rentabilității centralelor electrice pe bază de cărbune, ceea ce a declanșat trecerea de la cărbune la gaz, care emite mai puțin CO2.