Malluri eco de la Sonae Sierra

Un dezvoltator portughez a adus in Romania conceptul de Green Shopping Center. Oana Neneciu relateaza despre proiectele Sonae Sierra.

Arhitecturi impresionante, zeci de magazine in spatii luminoase, echilibrate, care imbina elemente naturale cu elemente cromatice neasteptate. Asa se definesc centrele comerciale dezvoltate de compania Sonae Sierra, constructii cu personalitate si, acum, cu identitate ecologica. In Sistemul de Management de Mediu, reprezentantii companiei au implementat masurile necesare oricarei cladiri de dimensiuni mari, care traditional polueaza mult: eficientizarea consumului de energie si de apa, colectarea selectiva, reciclarea, calitatea aerului si cat mai multe spatii verzi.

"Green shopping centre" by Sonae Sierra

Sonae Sierra a adus pe piata dezvoltatorilor de centre comerciale conceptul de "green shopping centre", centre comerciale eficiente din punctul de vedere al consumului de energie si de apa, care isi propun educarea consumatorilor in spirit ecologic prin programe sustinute de informare.

Sistemul de Management de Mediu, dezvoltat de companie incepand cu 1999 si certificat in 2005, conform cu standardele ISO 14001, face din Sonae Sierra singura companie din sectorul constructorilor de centre comerciale care aplica un management integrat pentru protectia mediului.

Conform reprezentantilor companiei, acest sistem de management dedicat mediului, pe langa beneficiile evidente aduse naturii si oamenilor, face parte si din strategia de a se pozitiona cat mai bine pe piata dezvoltatorilor de centre comerciale.

"ISO 14001 aduce clare avantaje competitive si, bineinteles, imbunatateste performantele pentru mediu, ridicand cota de piata a centrelor noastre", explica Elsa Monteiro, director pe probleme de mediu si comunicare Sonae Sierra.

Standarde si obiective

Cele trei obiective principale ale companiei in directia protectiei mediului sunt efectuarea de evaluari preliminare de mediu pentru toate proiectele Sonae Sierra, implementarea in toate centrele comerciale a masurilor principale prevazute in Sistemul de Management de Mediu si conformarea tuturor centrelor companiei la standardul ISO 14001.

Elsa Monteiro arata ca centrele dezvoltate si administrate de Sonae Sierra sunt prevazute cu cele mai bune tehnologii disponibile pe piata, care permit obtinerea unor performante notabile in faza operationala.

"Aceste tehnologii ajuta in principal in zonele de reducere a consumului de energie, calitatea apei, a aerului din interiorul centrelor, monitorizarea colectarii selective, separarea si reciclarea deseurilor", explica Elsa Monteiro.

Sistemul de Management de Mediu include si Procedura de Conceptie si Dezvoltare, care se aplica in faza de design a proiectelor. Aceasta procedura, explica Elsa Monteiro, stabileste un set de standarde de mediu pentru dezvoltarea proiectelor de retail.

"Aceste standarde presupun dotarea centrelor comerciale cu cea mai buna infrastructura si cu echipamente care permit desfasurarea activitatilor specifice, cu un impact minimizat asupra mediului. Selectate dintre cele mai bune si recunoscute solutii la nivel international existente pe piata, aceste standarde adauga o valoare maxima proiectelor in ceea ce priveste protect ia mediului", mai arata Elsa Monteiro.

River Plaza, un mall verde in Romania

Compania opereaza in Europa si in America de Sud, iar in Romania are doua proiecte in derulare, la Ploiesti si la Craiova, investitie estimata la 300 de milioane de euro. Pe langa acestea, compania a achizitionat in 2007 River Plaza, de la Ramnicu-Valcea. Potrivit directorului Elsa Monteiro, la centrul comercial River Plaza a inceput deja implementarea masurilor de mediu.

Prima masura a fost aplicarea in toate toaletele a senzorilor pentru reglarea presiunii apei si opri rea curgerii ei dupa cateva secunde de folosire. In cadrul centrului, compania a rezervat o camera speciala pentru separarea deseu rilor, iar in sectorul de restaurante s-au pus cosuri speciale pentru colectare selectiva.

"Vrem sa imbunatatim sistemul de colectare selectiva astfel incat sa aiba o imagine mai buna, care sa-i determine pe oameni sa recicleze si sa crestem rata colectarii selective", spune Elsa Monteiro.

Parte a Planului Investitional al companiei pentru River Plaza se refera la eficientizarea consumului de energie. Stra tegia pregatita de companie in acest sens este sa implementeze pe toate echipamentele folosite in centru contoare care inregis treaza consumul de energie. Reprezentantii Sonae Sierra spun ca astfel se va imbunatati managementul echipamentelor si va creste eficienta acestora.

Educatie la mall

Sonae Sierra se bazeaza in strategia pentru protejarea mediului atat pe implementarea celor mai noi tehnologii, cat si pe parteneriatul cu agentii comerciali, cu care dezvolta proiecte de constientizare a vizitatorilor.
"Strategia noastra de marketing este axata pe probleme de mediu. Programele pe care le desfasuram regulat au diferite forme: campanii publicitare, concursuri, actiuni pentru copii, lucruri prin care ne propunem sa-i educam atat pe oamenii cu care lucram, pe angajati, cat si pe clientii centrelor noastre. Cel mai important este sa obtinem suportul angajatilor, al chiri asilor si furnizorilor pentru a merge pe aceasta directie", arata Elsa Monteiro.

Problema cu care se confrunta compania in Romania nu o reprezinta, asa cum era de asteptat, autoritatile sau legislatia, spune Elsa Monteiro. Problema cea mai mare este lipsa unei educatii ecologice solide a oamenilor.

"Cu ceea ce ne confruntam este faptul ca populatia nu este obisnuita sa recicleze si nu se arata grijulie fata de mediu. Ince pem sa inducem aceste obiceiuri si sa-i facem pe oameni mai constienti de schimbarile din jurul lor", spune Elsa Monteiro.

Sonae Sierra, in cifre

Compania internationala, infiintata in Portugalia in 1989, este lider pe piata iberica in ceea ce priveste construirea, dezvoltarea si managementul centrelor comerciale. Sonae Sierra opereaza atat in Europa (Portugalia, Spania, Italia, Germania, Romania si Grecia), cat si in America de Sud, in Brazilia.

In 2007, profitul net consolidat al companiei a fost de 300 de milioane de euro, iar in primul trimestru al anului 2008, Sonae Sierra a inregistrat un profit net record de 22,9 milioane de euro. In ceea ce priveste proiectele, in 2008 compania continua dezvoltarea a 14 centre comerciale care se afla in constructie si are alte 15 proiecte noi. Detine in prezent un total de 48 de centre comerciale in tarile in care opereaza si are aproximativ 800 de angajati.

Articolul precedent
Articolul următor
spot_img

Ultimele știri