Legumele ecologice se vând mai bine online

onlineÎntr-o societate dominată de viteză, în care timpul este foarte prețios, comerțul online pare să fie mediul ideal pentru tranzacționarea produselor din agricultura ecologică. Micii investitori folosesc acest nou tip de comerț pentru a livra legumele și fructele ecologice la domiciliul clienților pe baza comenzilor online. Livrările se fac în maximum 24 de ore garantând prospețimea produselor.

În privința produselor ecologice proaspete, este destul de dificil să produci și să vinzi offline. Noi livrăm în maximum 24 de ore de la recoltare și multe dintre produse nu au efectiv o viață de raft. Dacă am merge cu produsele într-un magazin tradițional și am <aștepta să vină clienții>, perisabilitățile ar fi absolut catastrofale. Chiar și având un lanț de refrigerare de la fermă până la magazin, există probleme în privința aceasta. Noi avem o cameră frigorifică în fermă, unde păstrăm produsele imediat după ce sunt recoltate până pleacă la livrare. Dacă nu ar fi așa, rezultatele ar fi nesatisfăcătoare în trei din șapte luni de sezon”, spune Andrei Barbu, unul dintre pionierii comerțului online cu produse agricole ecologice.

În 2009, Andrei a renunțat la domeniul în care activa, IT, și s-a concentrat exclusiv pe agricultura ecologică. Coșul de Legume a apărut după încă doi ani de căutări tangențiale. Pentru început, toată producția era compusă din plante medicinale și aromatice însă încet, interesându-se de nevoile consumatorului final, s-a luat decizia de a cultiva legume.

Trebuie să ținem cont de faptul că în 2007-2008 exista o efervescență pe piața din România, cu multe investiții și schimbarea de domeniu părea naturală: se discuta mult despre resurse, despre mâncare, apăreau primele produse ecologice în România. Iar la domeniul legume proaspete existau și atunci, ca și acum, deficiențe mari pe piață: produse importate din țări mediteraneene vândute în piețe de „țărani” și exista o nișă clară”, a explicat Andrei.

Legumele, produse în ferma proprie

sfecla bioInvestiția totală, cu tot cu teren, nu a depășit 80.000 de euro și a fost canalizată pe două direcții: infrastructură (tractor, utilaje, solarii, sisteme de irigat) și bază logistică pentru livrări (camera frigorifică, spații de ambalat, mașina de livrări), cât și oamenii pregătiți pentru a utiliza toate acestea. În acest moment, majoritatea legumelor sunt produse în ferma proprie, dar exista disponibilitatea de a colabora și cu alte ferme care pot furniza aceste produse ecologice.

Obiectivul nostru nu este neapărat să avem un produs ecologic și atât. Este extrem de important să avem un produs cu caracteristici nutritive foarte bune. Adică, nu doar o lipsă a reziduurilor de pesticide cât, foarte important, mulți nutrienți și gust. Şi sunt astfel de producători și în România. Nu foarte mulți, dar suficienți, credem noi, pentru a acoperi cererea. Ei sunt furnizorii pe care îi căutăm”, a explicat Andrei Barbu.

Bebelușii, cei mai fideli clienți

Cea mai importantă parte a afacerii Coșul de legume este baza de clienți și abonați, iar din acest punct de vedere firma se află pe un trend crescător, înregistrând creșteri de peste 100% în fiecare an.

În piața produselor ecologice sau tradiționale, cele mai căutate sunt în mod clar cele destinate diversificării bebelușilor: rădăcinoase, dovlecel etc. Însă, mai există și o mică parte care consuma produse pentru gustul lor. Din cauza industrializării producției alimentare din ultimele decenii, gustul a fost în mare măsură aruncat pe fereastră. De aceea, atunci când putem să oferim pe piața o roșie cu gust, fără pesticide și la un preț competitiv avem șanse foarte bune să <<dăm lovitura>>”, spune Andrei.

100 de lei, comanda medie

Tot ceea ce producem este recoltat în ritmul său natural. Asta înseamnă că nu există un coș standard decât sezonier. În această perioadă de exemplu, un coș mic conține: roșii, castraveți, zucchini, sfeclă roșie, ceapă de legătură, morcovi. Comanda medie pe site se învârte în jurul a 100 de lei”, a mai spus reprezentantul Coșului de legume.ro.

mazare bioAcesta a adăugat că produsele ecologice sunt întotdeauna mai scumpe, din cauza legii cererii și a ofertei: se produce puțin și greu și foarte multă lume își dorește să le consume.

Motivele legate de <<se produce greu>> sunt evidente: tot ceea ce s-a făcut în agricultură în ultima jumătate de secol a fost pentru a minimiza riscul, folosind produse fitosanitare. Dacă scoți pesticidele de sinteză din mix, te întorci înapoi în zilele în care riscurile legate de cultură erau foarte mari și se puteau materializa foarte ușor. Din acest motiv, producția comercializabilă scade considerabil față de cea realizată la industrializat. Mai mult, noi folosim soiuri, nu hibrizi, ceea ce este un plus considerabil la gust, însă se pierde destul de mult în ceea ce privește producția finala”, a mai spus Barbu.

spot_img

Ultimele știri