Consiliul Concurentei a declansat o investigatie pe piata vanzarii echipamentelor electrice si electronice si a gestionarii deseurilor acestora, in legatura cu transparenta utilizarii fondurilor provenite din timbrul verde, dar si cu legalitatea campaniilor de buy back.
Investigatia mai are ca obiect posibila incalcare a Legii concurentei de catre Ministerul Mediului si Agentia Nationala pentru Protectia Mediului (ANPM), anunta Mediafax.
"In cadrul investigatiei se are in vedere analiza prevederilor cu un posibil impact anticoncurential din legislatia specifica acestui sector, in special cele referitoare la modalitatea de informare a consumatorilor privind costurile gestionarii deseurilor electrice si electronice (timbrul verde), precum si la conditiile de autorizare si functionare a organizatiilor colective", se arata intr-un comunicat al Consiliului Concurentei.
Producatorii de astfel de echipamente sunt obligati, prin lege, sa organizeze colectarea, valorificarea si reciclarea deseurilor fie individual, utilizand propriile resurse, fie transferand aceste responsabilitati, pe baza de contract, catre un operator economic legal. In Romania exista mai multi astfel de operatori, printre care Ecotic, Recolamp, Environ sau RoRec. Potrivit unor surse din domeniu, contactate de "Green Report", Consiliul Concurentei a inceput aceasta investigatie inca din 2008, la sesizarea Ecotic.
"Investigatia se refera la posibile intelegeri anticoncurentiale, atat intre companii producatoare de echipamente electrice si electronice, cat si intre organizatiile colective ce activeaza pe piata gestionarii deseurilor electrice si electronice. In acelasi timp, investigatia urmareste posibila intelegere intre membrii sau parteneri ai Asociatiei Romane de Reciclare RoRec si retailerii implicati in unele campanii de marketing buy-back desfasurate de aceasta", se arata in comunicat.
Inspectorii de concurenta au efectuat o serie de inspectii inopinate la sediile organizatiilor colective si agentilor economici investigati. Unul dintre ultimele controale a avut loc chiar luna trecuta. Documentele si declaratiile ridicate in cadrul acestor inspectii se afla in prezent in analiza Consiliului Concurentei.
Buy-back-ul la electrocasnice, o campanie „cu cantec”
In luna august, trei asociatii colective au solicitat interzicerea campaniilor de buy-back din magazinele de electrocasnice, prin care cumparatorii primesc un voucher de discount la cumpararea unui aparat nou de o anumita marca, in cazul in care predau un aparat electric sau electronic uzat. “Descurajarea crearii punctelor de colectare permanente, imposibilitatea stoparii acestor campanii precum si deturnarea de fonduri sunt doar câteva aspecte negative ale acestor campanii”, sublinia la acea vreme presedintele Ecotic, Valentin Negoita. Un alt argument a fost faptul ca producatorii, cat si organizatiile colective care finanteaza aceste campanii din „timbrul verde” obtin avantaje comerciale necuvenite.
Cititi si: Buy-back-ul, “practica nociva” pentru sistemul de reciclare