Sărbătorim Ziua Mondială a Bicicletei în fiecare an, de când Adunarea Generală a Națiunilor Unite a adoptat o rezoluție în acest sens în 2018. Însă,, în acest an Ziua Mondială a Bicicletei are o semnificație aparte. La nivel internațional am recunoscut, în sfârșit , că dependența noastră de combustibilii fosili a cauzat daune imense planetei și climei. Invazia brutală a Rusiei în Ucraina ne-a aratat că această dependență poate fi foarte problematică și din motive geopolitice.
„Transportul și dependența excesivă de vehiculele personale cu motor reprezintă o parte semnificativă a dependenței noastre de combustibilii fosili. Din ce în ce mai mult, guvernele și indivizii caută în ciclism o soluție”, susține, într-o analiză, Philip Amaral, director de politii și dezvoltare al Federației Europene a Cicliștilor (ECF).
Recunoașterea globală pentru ciclism, în creștere
După o campanie ECF și a partenerilor săi la conferința COP26 de la Glasgow din noiembrie 2021, miniștrii transporturilor au subliniat că „un viitor durabil pentru transportul rutier va necesita o transformare mai largă a sistemului, inclusiv sprijin pentru călătoriile active”.
Apoi, în martie 2022, Adunarea Generală a Națiunilor Unite a adoptat în unanimitate o rezoluție prin care îndeamnă guvernele să integreze bicicleta în sistemele lor de transport pentru a asigura o dezvoltare durabilă și a reduce emisiile din transport.
În plus, Uniunea Europeană (UE) este lider în recunoașterea globală a ciclismului. Noul său cadru pentru politicile de mobilitate urbană afirmă că „ar trebui să se acorde o prioritate clară la nivel național și local dezvoltării transportului public, mersului pe jos și cu bicicleta (…)” . UE urmărește aceast obiectiv cu noi runde de finanțare pentru proiectele de ciclism și includerea măsurilor de ciclism în lista sa de acțiuni politice pentru a accelera tranziția Europei de la dependența de combustibilii fosili.
Ce înseamnă bicicleta pentru orașele noastre?
Ca întotdeauna, orașele sunt un exemplu deoarece aici potențialul ciclismului iese cu adevărat în evidență. Doar simplul fapt ca mai mulți oameni să folosească bicicleta și nu automobilul în deplasările zilnice duce la o creștere a calității aerului.
Comisia Lancet pentru poluare și sănătate tocmai și-a actualizat concluziile pentru a arăta că poluarea este responsabilă pentru aproximativ nouă milioane de decese pe an, adică unul din șase decese la nivel mondial.
Poluarea transporturilor contribuie semnificativ la aceste decese, iar emisiile din conductele de evacuare reprezintă până la 30% din particulele fine din zonele urbane. Transportul motorizat este cea mai mare sursă de emisii de dioxid de azot și benzen în orașe. Mai simplu spus, avem nevoie de mai mult ciclism pentru a avea aer mai curat în orașele noastre.
Mai mult ciclism scade, de asemenea, poluarea fonică, despre care studiile arată că este la fel de dăunătoare ca poluarea aerului, deoarece nivelurile de zgomot produse de traficul rutier depășesc adesea nivelurile acceptabile și au un impact negativ asupra sănătății umane.
Parisul arată modul în care orașele pot inova pentru a combate poluarea fonică combinând ciclismul cu instalarea de monitoare în tot orașul, identificând șoferii care încalcă reglementările privind zgomotul urban.
Un alt efect major al mai multor biciclete în orașe este îmbunătățirea gradului de locuit și siguranța rutieră. Implementarea limitelor de viteză de 30 km/h în diferite orașe din Europa încetinește traficul auto și duce la reduceri semnificative ale deceselor rutiere, cum ar fi la Bruxelles, unde s-a înregistrat o reducere cu 50% a deceselor rutiere de la implementarea limitelor de viteză de 30 km/h.
Aceste practici oferă oamenilor oportunități de a merge cu bicicleta, deoarece una dintre principalele bariere pentru ca oamenii să meargă cu bicicleta este amenințarea percepută de pericol pe drumuri.
Ce înseamnă ciclismul pentru planeta noastră?
Lumea nu-și poate atinge obiectivele de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră cauzate de transport fără a folosi mai mult bicicleta.
Raportul de evaluare al IPCC al grupului de lucru III, publicat în aprilie, a recunoscut că schimbările fundamentale în sistemele de transport și opțiunile de cerere pe care le oferă pot avea un rol major în reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră.
Autorii raportului au prezentat un argument clar pentru acordarea priorității „mobilitatii fără mașini prin mers pe jos și cu bicicleta” pentru a reduce semnificativ emisiile, scriind că „îndeplinirea obiectivelor de atenuare a schimbărilor climatice ar necesita schimbări transformatoare în sectorul transporturilor”.
Deși este de așteptat să vedem progrese pentru ciclism în zonele urbane, există la fel de mult potențial și pentru zonele rurale. Ciclismul este transformator pentru oamenii care trăiesc în comunitățile rurale mai puțin dezvoltate, oriunde în lume. World Bicycle Relief, de exemplu, produce și distribuie biciclete oamenilor din regiunile rurale din întreaga lume, care folosesc bicicletele pentru a accesa instituțiile de educație și sănătate, pentru a le îmbunătăți accesul la piețe și la alte servicii vitale.
Ce înseamnă bicicleta pentru viitorul nostru?
Locurile în care trăim au fost supraproiectate pentru vehicule motorizate. Astfel, nu este de mirare că majoritatea oamenilor conduc: rețeaua de drumuri densă și previzibilă îl face foarte convenabil. Acest lucru trebuie să se schimbe. Politicienii, factorii de decizie, planificatorii urbani, cadrele academice și susținătorii societății civile trebuie să planifice o reproiectare a orașelor care să facă moduri active și durabile de călătorie – mersul pe jos, cu bicicleta, transportul public – cea mai ușoară și, prin urmare, cea mai preferată opțiune pentru locuitori.
Acest lucru va duce la un sistem de mobilitate mai echitabil pentru toată lumea, un sistem în care bicicleta joacă un rol principal. Va duce la un viitor în care oamenii nu vor fi forțați să achiziționeze autovehicule scumpe pentru a se deplasa.
Va fi un viitor în care oamenii vor putea merge pe jos sau cu bicicleta către magazinele locale, școlile și locurile de muncă fără teama de a fi loviti de șoferii de vehicule mai mari.
Va fi un viitor în care oamenii recuperează străzile pentru joacă, adunări sociale, pentru afaceri, pentru mobilitate și pentru toate activitățile care formează rețeaua comunităților vibrante.