Facultatile tehnice din Romania incep sa incheie parteneriate cu companii din domeniu pentru a sustine cercetarea si pentru a furniza absolventi bine pregatiti. Strategia de tip occidental aduce beneficii studentilor si profesorilor, dar si companiilor implicate. Avantaj pe care „Green Report” l-a descoperit cu ocazia Zilei Portilor Deschise, organizata de Facultatea de Hidrotehnica din Bucuresti.
Text de Raluca Petrescu
Facultatea de Hidrotehnica din cadrul Universitatii Tehnice de Constructii Bucuresti (UTCB) este una dintre putinele institutii de invatamant romanesti unde conducerea a inteles ca, in noua ordine a pietei de profesionisti, sfera actorilor implicati s-a largit. Pentru atragerea tinerilor, ofertele facultatilor trebuie sa includa o programa atractiva, la pachet cu oportunitatile de angajare pe care studentii le au dupa absolvire.
Facultatea de Hidrotehnica din Bucuresti are un parteneriat activ cu aproape 25 de companii. Unele sprijina financiar institutia, oferind dotari, premii si chiar burse pentru studentii merituosi. Apa Nova si Danex, spre exemplu, acorda burse de 200 euro/luna timp de zece luni celor mai buni studenti. Initiativa ii stimuleaza pe tineri si creeaza o adevarata batalie la examene.
„Companiile mari au o capacitate de cercetare mai mare decat universitatile pentru ca dispun de fonduri si tehnologie performanta si pentru ca supravietuirea lor pe piata depinde direct de inovatiile pe care le fac. In virtutea parteneriatului, companiile vin si prezinta tehnologii si proiecte, ceea ce este si in beneficiul profesorilor si al studentilor”, explica decanul Facultatii de Hidrotehnica, Ioan Bica. La initiativa acestuia, facultatea a fost inclusa intr-un club international al universitatilor format in jurul companiei Veolia cu scopul de a trezi interesul tinerilor pentru acest domeniu.
Selectia incepe din liceu
Parteneriatul e salutat si de reprezentantii firmelor, care-l vad ca un prim pas in procesul de recrutare si o contributie in atragerea si formarea urmatoarelor generatii de angajati. „De cele mai multe ori cautam profiluri foarte stricte, dar exista cazuri in care putem incadra si juniori. Incercam sa promovam dezvoltarea educationala punand accent pe faptul ca oamenii foarte cautati si valorosi sunt cei specializati intr-un domeniu, nu multilateral dezvoltati sau multi-tasking”, sustine Ionut Popa, de la compania Louis Berger. Aceasta ofera asistenta, consultanta si management de proiect pentru proiecte din toate sectoarele – de la infrastructura rutiera, navala, pana la statii de epurare a apei.
Pentru atragerea a cat mai multor tineri dedicati, firmele merg impreuna cu reprezentantii facultatii in licee pentru a prezenta oferta educationala si oportunitatile de angajare. „Vrem sa le oferim elevilor o imagine globala. Le explic de ce sa dea la Facultatea de Hidrotehnica si le arat, cu cifre, cat ar putea castiga peste trei ani de la angajare”, spune Ionut Popa.
La originea initiativei sta o idee simpla, pe care decanul Hidrotehnicii, transformat intr-un veritabil manager, o sintetizeaza la fel de simplu: "Facultatea trebuie condusa pe principiu de marketing. Avem un produs, acesta este educatia”. Iar rezultatele sunt incurajatoare: o generatie de studenti dedicati si diminuarea abandonului scolar.
Practica, la companii de top
Un alt beneficiu pentru studenti este posibilitatea de a face practica obligatorie in companii specializate in domeniile pe care doresc sa le urmeze. Unii dintre ei reusesc chiar sa se angajeze din timpul studiilor.
Reprezentantii companiilor si ai facultatii cauta totusi solutii pentru a transforma asanumitul „turism de firma”, impus de programa universitara in timpul vacantei, intr-un stagiu flexibil, de care tinerii sa profite la maximum. „In prezent, perioada de practica este de trei saptamani, iar sistemul nu este eficient. Am vrea ca studentii sa vina in practica in perioadele in care consideram noi ca este OK si ca au ce sa invete, atunci cand se deruleaza un proiect important, spre exemplu”, e de parere Ionut Popa. Opinia este impartasita si de reprezentantii Veolia, companie de top in industria
hidrotehnica si cea mai ravnita de studenti. „In Franta, un student vine cu un proiect de practica, pentru o perioada de una-doua luni. Noi le oferim studentilor un referent care sa fie la dispozitia lor, care le face un plan de stagiu si ii ajuta sa se implice in activitati cat mai apropiate de specializarea lor”, spune Andreea Popovici, de la Veolia.
„Vanatoarea” de specialisti
Hidrotehnica are doua domenii de activitate: gestiunea resurselor de apa si alimentarea cu apa si canalizare. Pentru ambele, Romania are tinte impuse de UE si o nevoie crescuta de specialisti. Inginerii romani sunt tot mai atrasi de perspectiva de a lucra „afara”, la companiile internationale de top, unde salariul poate ajunge in timp la 800-1.000 de euro pe zi. „In Romania nu exista deocamdata, la nivelul actual de pregatire, oameni care sa se ridice la acest nivel, pentru ca nu au avut cand sa se dezvolte. Dupa Revolutie, facultatile romanesti au avut de recuperat, iar pentru unele posturi la proiecte de anvergura se cer chiar si 20 de ani de experienta internationala. Oricum, romanii incep sa ajunga tot mai mult in pozitii de top, iar cine e student acum are alte sanse”, crede Ionut Popa.
Un argument in plus care confirma cererea crescuta de specialisti este evolutia climei. „Secolul acesta este secolul apei care va deveni ce a fost petrolul secolul trecut. Schimbarile climatice vor modifica distributia retelelor de apa ducand la aparitia zonelor cu prea multa apa sau cu apa insuficienta”, prevede decanul Ioan Bica.