Primul automobil hibrid romanesc

Primul automobil romanesc cu propulsie hibrida a fost realizat nu intr-o uzina ci la Universitatea Politehnica Bucuresti (UPB). Proiectul a fost finantat de Ministerul Educatiei si Cercetarii cu 200.000 de euro, iar realizarea practica apartine unui colectiv format din 18 specialisti din Departamentul de Autovehicule Rutiere al UPB.

“Nu am reusit sa obtinem sponsorizari pentru acest proiect astfel incat am cautat sa-l realizam cu costuri minime”, a explicat, pentru Green Report, seful de lucrari ing. Marius Bataus. Pentru a reduce costurile proiectului, a fost cautata o masina din productia curenta cu motor termic, alaturi de care sa se poata instala si un motor electric.

In final specialistii romani au ales un automobil de productie ruseasca, Lada Niva, pe care l-au modificat. “Ar fi fost interesant sa putem aplica proiectul pe un automobil de fabricatie romaneasca”, recunoaste Marius Bataus.

Proiectul este prezentat la standul UPB din complexul expozitional Romexpo. Specialistul a explicat pentru Green Report ca “am fi dorit sa aducem masina aici, dar nu a fost posibil pentru ca nu am avut bani pentru omologarea ei”.

Masina realizata la UPB este o Lada Niva cu motor pe benzina de 1690 cm3, caruia i s-a adaugat un motor electric asincron. Motorul termic are puterea de 60 kW, iar motorul electric ofera la functionare continua 20 kW. In aceasta varianta, masina hibrid poate functiona in 7 moduri diferite. De exemplu cu tractiune integral electrica, cu tractiune data integral de motorul termic, cu tractiune mixta sau in regim de franare cu recuperarea energiei. Pe timpul stationarii, acumulatorii electrici pot fi incarcati de motorul termic.

In acest moment acumulatorii folositi sunt pe baza de plumb, dar in perspectiva masinile electrice si hibrid vor fi echipate cu acumulatori pe baza de litiu, care sunt mult mai performanti, dar deocamdata prea scumpi, a explicat conferentiarul inginer Catalin Petrescu, din cadrul UPB.

La randul sau, profesorul Alexandru Marin, directorul Oficiului de Transfer Tehnologic al UPB, a subliniat ca in invatamantul politehnic romanesc ar trebui dezvoltate “doar patru – cinci domenii, nu toate”, pentru ca Romania nu le mai poate sustine pe toate.

Domeniile recomandate ar fi stiinta materialelor, autovehiculele, tehnologia informatiei , energiile regenerabile, mediul si siguranta alimentara. “Am facut candva aviatie. Mai putem face? Raspunsul este nu. Mai putem face masini-unelte, mai putem face ceasuri? Niciodata”, considera Alexandru Marin.

Mihai Diac

Citeste:

„Rabla” pentru masini electrice si hibrid

Mall-urile care instaleaza statii de incarcare a masinilor electrice ar putea primi sprijin

Laszlo Borbely: Statii de incarcare pentru masinile electrice, in mall-uri

Institutiile vor primi peste 5.000 euro pentru fiecare automobil electric cumparat prin programul Rabla

spot_img

Ultimele știri