Patzaichin cere reglementarea navigatiei in Delta

Marele campion olimpic Ivan Patzaichin propune reglementarea navigatiei in Delta Dunarii, pentru a garanta atat siguranta oamenilor cat si conservarea mediului natural.

Reglementarea poate fi reprezentata de un “Cod nautic al bunului – simt in Delta Dunarii”, idee lansata astazi in cadrul expozitiei “Romanian Boat Show” de la Bucuresti.

“Noi nu excludem nici motoarele, nici barcile cu vasle, nimic. Nu ne opunem nici unui mijloc de transport oricat de puternic. Problema este cum circuli cu el. In Delta se poate circula ca intr-un oras – pot exista si bulevarde, si alei. O barca poate circula cu o viteza mai mica intr-o zona protejata, sau cu un motor mai mic intr-o rezervatie”, explica Ivan Patzaichin.

Potrivit acestuia, anul trecut a aparut o controversa publica, legata de o decizie a Consiliului Judetean Tulcea, care interzicea accesul in Delta pentru barcile cu motoare mai mari de 20 de cai – putere. “Dar si cu o barca de 20 de cai poti sa rupi malul!”, explica Ivan Patzaichin.

Barci rasturnate, maluri distruse, biodiversitate pusa in pericol

Pericolele legate de navigatia nereglementata, fara respectarea unor norme – fie ele juridice sau de bun-simt – sunt diverse. In primul rand este pusa in pericol siguranta oamenilor, intrucat o ambarcatiune care trece in viteza pe langa o barca mica, chiar daca nu o ciocneste, o poate rasturna sau inunda. Pe de alta parte, valurile produse de navigatia in mare viteza, pe canale inguste, lovesc si deterioreaza malurile, distrug vegetatia si alunga vietuitoarele.

Din punct de vedere juridic, circulatia ambarcatiunilor in Delta este, in acest moment, slab reglementata. Teodor Frolu, vicepresedintele Asociatiei Ivan Patzaichin – Mila 23, a precizat pentru Green Report ca in prezent “exista un ordin de circulatie in Delta Dunarii, emis in anul 2009, precum si un cod de circulatie pe Dunare. Dar nu se stie exact cine controleaza sistemul asta. Nu exista o limitare intre zonele cu restrictie de viteza si celelalte zone”.

Cea mai dura pozitie pe acest subiect a exprimat-o, astazi, Ovidiu Rebegel, general manager al firmei American Nautics – furnizor de ambarcatiuni: “Problema Deltei Dunarii este ca nu se respecta nici legislatia care exista in acest moment”.

Bicicleta apelor – barca cu vasle

Codul nautic al bunului simt in Delta Dunarii este propus de Asociatia Ivan Patzaichin Mila 23, Asociatia Salvati Dunarea si Delta, Asociatia de Ecoturism din Romania si Romanian Boat Show.

Potrivit acestui document, aflat acum in etapa de consultare, “Delta Dunarii are nevoie de ambarcatiuni cu motor dar si de transport alternativ. Delta arenevoie si de “autostrazi pe apa”, dar si de “piste pentru bicicleta apelor – barca cu vasle”. Ambarcatiunile cu motor vor trebui sa reduca viteza la trecerea pe langa barcile fara motor, iar barcile cu vasle trebuie sa aleaga trasee care sa nu stanjeneasca deplasarea ambarcatiunilor rapide, pe canalele principale de aprovizionare si transport. Ambarcatiunile trebuie sa circule cu prudenta in apropierea coloniilor de pasari si sa evite complet apropierea de coloniile de cuibarit. Nu in ultimul rand, evacuarea deseurilor si a apei contaminate cu ulei trebuie facuta numai in afara Deltei, pentru a evita poluarea.

Liviu Mihaiu, presedintele Asociatiei Salvati Dunarea si Delta, aduce in sprijinul acestei idei un exemplu din SUA: “In rezervatia Yellowstone, n-ai voie sa arunci nimic. Trebuie sa-ti declari pachetul de tigari si cutia de Coca-Cola si la intrare, si la iesire”.

Puteti comenta aici: https://www.facebook.com/Green.Report

Mihai Diac

 

spot_img

Ultimele știri