Peste jumatate (60 %) dintre cetatenii Uniunii Europene (UE) ar fi dispusi sa plateasca mai mult pentru autoturismul lor daca acest lucru ar contribui la reducerea emisiilor, arata rezultatele unui sondaj Eurobarometru.
Potrivit acestuia, cei mai multi soferi europeni sunt dispusi sa faca unele compromisuri cu privire la pretul si caracteristicile autoturismelor pe care le detin pentru a reduce emisiile nocive.
Cercetarea arata ca aproximativ doua treimi din cetatenii europeni ar fi gata sa renunte la viteza masinii, pentru a reduce emisiile. 66 % dintre repondenti au afirmat ca ar fi dispusi sa cumpere o masina mai mica, iar 62 % dintre ei ar face un compromis in ceea ce priveste autonomia masinii, adica distanta care poate fi parcursa fara nevoia de a realimenta sau de a reincarca.
Jumatate dintre cetatenii UE au afirmat ca ar fi de acord cu inlocuirea actualelor scheme de taxare pentru autoturisme cu unele noi care sa tina cont de utilizarea efectiva a acestora. Astfel de scheme se bucura de sustinere si mai mare in randul conducatorilor auto, 53 % dintre acestia fiind de acord cu inlocuirea schemelor existente de taxare.
De ce este masina personala prima optiune?
Desi cei mai multi dintre europeni recunosc ca apeleaza la masina personala pentru ca este mai practic, aproape 3 sferturi din cetatenii intervievati (71 %) au spus ca ar fi dispusi sa utilizeze mai frecvent transportul in comun daca ar putea cumpara un singur tip de bilet care sa fie valabil pentru toate mijloacele de transport.
Un procent similar (72 %) dintre conducatorii auto au spus ca nu mai folosesc mijloacele de transport public din cauza lipsei legaturilor (49 % dintre acestia au evidentiat acest lucru ca fiind un factor „foarte important”).
64 % dintre utilizatorii de autoturisme considera frecventa prea mica cu care circula mijloacele de transport in comun ca fiind un factor important, iar 54 % dintre ei au subliniat problema incertitudinii asociate cu utilizarea acestor mijloace de transport.
Bilete unice si statii frumoase
Cetatenii care se deplaseaza zilnic cu autoturismul propriu au fost intrebati ce i-ar putea convinge sa utilizeze si alte mijloace de transport. In jur de doua treimi dintre acestia (65 %) au raspuns ca ar fi dispusi sa ia in considerare aceasta optiune daca ar fi mai facil schimbul intre mijloacele de transport, 52 % ar fi tentati sa faca acest lucru daca ar exista o mai buna informare (online) cu privire la orarele mijloacelor de transport, pentru 47 % transportul in comun ar fi o optiune daca statiile ar fi mai atractive, iar 38 % ar dori sa aiba posibilitatea de a cumpara bilete online.
„Rezultatele acestui studiu reprezinta un stimulent extraordinar pentru eforturile UE de a face sectorul transporturilor mai durabil. Ele demonstreaza faptul ca cetatenii inteleg miza acestui demers si doresc sa isi aduca contributia la reducerea impactului acestuia asupra mediului. Initiativele inteligente, precum schemele Pay-As-You-Drive („platesti cat conduci”) si biletele unice care sa fie valabile pentru toate mijloacele de transport in comun, se bazeaza pe cele mai moderne tehnologii si permit cetatenilor sa isi aleaga mijloacele de transport in cunostinta de cauza”, a afirmat vicepresedintele Siim Kallas, comisarul european responsabil pentru domeniul transportului.
Sondajul a fost realizat pe un esantion de 25.570 de cetateni din toate cele 27 de state membre, la cererea Directiei Generale pentru Mobilitate si Transport.
Cititi si:
Doua treimi dintre romani isi aleg masina in functie de consum
Primul automobil hibrid romanesc, Dacia Hamster, va fi prezentat la Monte Carlo