Presedintele Asociatiei Green Revolution, Raluca Fiser, vorbeste despre slabiciunea rapoartelor de CSR in a aborda concret si transparent temele de mediu si descrie utilitatea Green Business Index, un instrument de raportare unic pe piata din Romania.
Implinim, la nivel global, 20 de ani de raportare corporativa a sustenabilitatii, dar in toata aceasta perioada majoritatea materialelor de CSR produse de companii au fost, in general, restranse la chestiuni de PR. O confirma si un studiu realizat anul acesta de Chatham House, “Viitorul raportarii de sustenabilitate”, care arata ca una dintre slabiciunile majore ale rapoartelor de sustenabilitate este lipsa de relevanta a datelor. Informatiile furnizate sunt adesea incomplete, necorelate cu chestiuni de interes pentru stakeholderi si consumatori sau fara legatura cu strategia de business sau performanta financiara.
In general, peste raportarea de sustenabilitate se suprapune raportarea de CSR care, deocamdata, in marea majoritate a cazurilor, se limiteaza la filantropie si marketing. Mai mult, referirile la sustenabilitate se pierd in materiale concentrate pe strategii de comunicare. Dincolo de vorbe, faptele de CSR ale companiilor au reusit, intr-adevar, sa incorporeze sustenabilitatea in ADN-ul afacerilor? Daca da, cat de bine se vede aceasta reusita in rapoartele de CSR?
Atitudinea responsabila este predominant importata
Desi, in strainatate, numarul de rapoarte de CSR este in continua crestere, la noi in tara companiile nu se inghesuie sa-si demonstreze responsabilitatea si transparenta. Potrivit unui studiu al Transparency International referitor la integritatea in afacerile din Romania, doar 11% dintre companii au dat publicitatii rapoarte de CSR.
Dintre acestea, doar 14% au capital romanesc, fapt ce demonstreaza, din nou, ca atitudinea responsabila este predominant importata. Asadar, procentul de aproximativ 1,5% din esantionul de companii sondate ilustreaza cat de mica este de fapt deschiderea firmelor autohtone fata de asumarea responsabilitatii sociale.
Oricum, atat pe plan national cat si international, principalul punct slab al raportarii continua sa fie deficitul de informatii de mediu lipsite de echivoc, masurabile si verificabile. Sa nu uitam ca Agenda 21, asupra careia au cazut de acord guvernele lumii la Conferinta Natiunilor Unite despre Mediu si Dezvoltare de la Rio, din 1992 si care prevedea clar ca “mediul de afaceri si industriile, inclusiv corporatiile multinationale, ar trebui sa fie incurajate sa raporteze anual bilanturile lor de mediu, precum si modul de utilizare a energiei si resurselor naturale”. Totusi, raportarea de mediu, in fapt esenta raportarii de sustenabilitate, a ramas, in majoritatea cazurilor, o simpla recomandare, la stadiul de deziderat, si nu s-a concretizat decat in mica masura.
Raspunderea si buna guvernanta in afaceri fac parte din principiile economiei verzi, iar fara transparenta in comunicare si asumarea responsabilitatii proportional cu impactul asupra mediului si comunitatii nu se poate vorbi de dezvoltare sustenabila. In consecinta, este necesar ca atat companiile, cat si tarile sa raporteze despre cat de sustenabile sunt masurile economice, sociale si ecologice pe care le-au aplicat.
Raportul Economiei Verzi (Green Economy Report), realizat anul acesta de departamentul de protectie a mediului a Natiunilor Unite (UNEP), arata ca inverzirea economiei are drept rezultat si o rata mai mare a cresterii PIB-ului decat economia conventionala. Astfel, se demonstreaza din nou nu doar ca economia poate deveni compatibila cu mediul, dar, pe aceasta cale, se poate obtine si profit considerabil.
Concluziile raportului au fost obtinute in urma unor simulari computerizate realizate de UNEP, folosind doua tipuri de scenarii: green economy si business as usual. Superioritatea sistemului economic verde este data de faptul ca acesta nu deterioreaza mediul, ci ajuta la refacerea acestuia, operand in conditii de siguranta pentru natura. In contrast, modelul actual de business obtine crestere economica in conditiile degradarii accelerate a mediului si incalzirii alarmante a climei. Intr-un final, daca se mentine acest trend, nu vor mai exista resurse care sa sustina aceasta crestere irationala.
Asa cum releva studii ale Retelei Amprentei Ecologice Globale (Global Footprint Network), deja suntem pe rosu, resursele consumate pe cap de locuitor depasind capacitatea de productie a Planetei. In consecinta, fiecarui pamantean ii vor reveni tot mai putine resurse, si de mai slaba calitate, intrucat mediul este tot mai contaminat, iar tot mai multe substante nocive produc efecte ireversibile asupra acestuia.
Asadar, economia verde nu mai este doar o alternativa cu care sa cochetam, ci reprezinta o necesitate pentru a ne asigura supravietuirea ca specie.
GBI, standard romanesc de sustenabilitate
Doar impreuna putem construi o comunitate de business sustenabil, facilitand tranzitia catre economia verde. Un pas in aceasta directie il reprezinta Green Business Index (GBI) un instrument autohton de raportare a sustenabilitatii, unic pe piata din tara noastra. De trei ani, monitorizam prin GBI initiativele verzi din sectorul de afaceri romanesc si realizam anual un top al companiilor verzi din Romania, in care prezentam companii in diferite stadii de inverzire a afacerilor lor. Includerea in topul GBI este conditionata de completarea cel putin unuia dintre cele sapte chestionare de analiza a sustenabilitatii, care abordeaza domenii relevante atat pentru protectia mediului, cat si pentru administrarea eficienta a afacerilor: dezvoltare sustenabila, impactul asupra mediului, transport sustenabil, utilizarea resurselor, starea cladirilor, managementul deseurilor si achizitii verzi.
Obiectivitatea si acuratetea evaluarii companiilor sunt asigurate prin raportarea la indicatori de performanta de mediu similari celor din Initiativa Globala de Raportare (GRI) si ISO 26000, standardul international de responsabilitate sociala corporatista. Aceste criterii de evaluare sunt clar comunicate pe site-ul proiectului GBI, pentru a asigura transparenta analizei, care merge dincolo de o simpla jurizare si nu ia in considerare componenta de marketing.
Astfel, masuram prin Green Business Index an de an sustenabilitatea companiilor din Romania, axandu-ne pe raportarea de mediu, iar incepand din 2012, folosim indicatori de performanta de mediu. Mai mult decat atat, GBI urmareste sa combata greenwashing-ul, primul pas al evaluarii companiei constand in verificarea conformitatii cu normele de mediu in vigoare. Dupa ce expertii GBI (in domeniul protectiei mediului si administrarii afacerilor) examineaza datele furnizate de companiile respondente, fiecare dintre acestea va beneficia de un raport gratuit de evaluare a respnsabilitatii de mediu. Materialul va contine reprezentari grafice ale indicatorilor de performanta de mediu, repere ale sustenabilitatii.
Tot in acest an, lansam prin Green Business Index si un set de servicii de raportare a sustenabilitatii in domenii-cheie in care activitatea companiilor se intersecteaza cu mediul natural si interesele comunitatii. In plus, cu ajutorul expertilor nostri vom oferi recomandari de imbunatatire a performantei de mediu.
Economia circulara
Incercam ca prin GBI, sa ne axam pe componenta operationala a economiei verzi, respectiv economia circulara. Acest concept se refera la o economie care ruleaza permanent resursele si previne aparitia deseurilor, folosind tehnologii curate, de reducere a pierderilor de orice fel. Profitul generat de un astfel de sistem economic poate fi, intr-o perioada de tranzitie, de pana la 380 de miliarde de dolari pe an doar la nivelul Uniunii Europene, iar extins la toate sectoarele economice poate aduce profit anual de pana la 630 de miliarde de dolari in spatiul UE. Concluziile au fost obtinute in urma studiului Fundatiei Ellen MacArthur, “Spre economia circulara”.
Astfel, invitam companiile sa se inscrie in proiectul GBI, in mod gratuit, pana pe data de 29 iunie, pe site-ul oficial www.gbindex.ro. Pentru a beneficia de evaluare realizata de expertii GBI, este necesar sa se completeze cel putin unul dintre cele sapte chestionare online.
Cele mai bine clasate companii pe fiecare domeniu GBI, in functie de sectorul de activitate, vor fi prezentate in cadrul Galei Green Business Index 2012 din septembrie. Ulterior, statisticile si analizele generate de expertii de mediu GBI vor fi publicate in Raportul Green Business Index 2012, prin care se evidentiaza initiativele verzi din sectorul de afaceri romanesc.
Citeste: