Ziua de Cluj: In doi ani, clujenii s-ar putea deplasa fara sa polueze

Clujenii isi vor putea omologa masinile pentru alimentarea cu biocombustibil in cadrul unui laborator de cercetare a motoarelor, care va functiona la Cluj.

Singurul laborator de testare si omologare a motoarelor pentru consumul de biodiesel, din Sud-Estul Europei, va functiona la Cluj. Clujenii isi vor putea testa compatibilitatea masinilor la alimentarea cu biocombustibil, in cadrul acestui laborator care va deveni functional cel tarziu in martie 2011, la Facultatea de Mecanica din cadrul Universitatii Tehnice Cluj-Napoca (UTCN).

Coordonatorul proiectului de cercetare, Nicolae Burnete, spune ca UTCN a gasit mai multe formule de ulei vegetal, in cadrul unui program de cercetare a biocombustibililor. Acestea vor putea fi folosite in functie de specificul fiecarui motor testat. Cercetatorul a exclus insa posibilitatea ca Universitatea sa se implice in dezvoltarea unei linii de productie de motoare adaptate la cerintele biocombustibilului.

“Asta ar insemna sa cultivam, sa presam, e complicat. Nu ne-am gandit la productie, dar cred ca atunci cand laboratorul va deveni functional, firmele private vor fi cele care se vor indrepta spre noi pentru productie”, a declarat el. Dotarea laboratorului va fi finantata printr-un proiect european in valoare de aproximativ doua milioane de euro. Din aceasta suma, 1,3 milioane de euro reprezinta contributia la proiect a Uniunii Europene, prin Fondul European de Dezvoltare Rurala (FEDR). Contractul de finantare a fost semnat in 1 martie 2009 si se desfasoara pe parcursul a 24 de luni.

Unul dinte beneficiile combustibilului din plante uleioase (biodiesel, n.red.) este si acela ca folosirea lui pe scara larga ar putea reduce poluarea din oras. “Transportul public clujean va fi mai putin poluant prin folosirea biodieselilor 100% vegetali, proveniti din procesarea rapitei, testati in parteneriat cu Universitatea Tehnica”, a aratat cercetatorul de la Poli.

De asemenea, directorul Regiei Autonome de Transport Urban de Calatori (RATUC), Liviu Neag, spune ca cele doua motoare ale autobuzelor din oras folosite in proiectul pilot nu au avut de suferit de pe urma biocombustibilului. “Singura problema e ca nu avem acest produs la nivel industrial. Se doreste dezvoltarea unei culturi de rapita care sa fie industrializata si din care sa rezulte componente pe care sa le folosim la biodiesel”, afirma Neag.

Singurul producator de biodiesel din Cluj, Comcereal Cluj SA Turda, a renuntat la productie dupa ce randamentul combustibilului obtinut s-a dovedit a fi mic. Productia de rapita este vanduta acum la export. “Nu mai producem. Instalatiile sunt foarte vechi, randamentul e scazut si costurile sunt mari”, spune directorul Ioan Harceaga. Cea mai recenta productie de biodiesel a Comcereal, de circa 10 tone, a fost produsa in 2007 si folosita in special la alimentarea utilajelor proprii ale societatii.

9 ani de cercetare

Cercetarile in materie de biocombustibili proveniti din procesarea rapitei au inceput in Cluj inca din anul 2000. Mai multe contracte de cercetare in domeniul biodieselului si biocombustibilului au fost semnate ulterior intre Institutul de Cercetari si Instrumentatie Analitica (ICIA), Universitatea de Stiinte Agricole si Medicina Veterinara (USAMV) si Universitatea Tehnica din Cluj-Napoca (UTCN). Reteaua celor trei institutii a fost infiintata ca personalitate juridica in 2006.

spot_img

Newsletter-ul de mediu

Ultimele știri