In urma accidentului maritim simulat miercuri la Petromidia, cele cinci tone de titei care ar ajunge in Marea Neagra ar afecta in 24 de ore toata plaja statiunii Mamaia. Pierderile banesti pentru compania petroliera s-ar ridica la 2.050.000 de dolari.
Simularea dezastrului ecologic pe mare s-a incheiat cu succes. Toti membrii echipajelor celor doua nave implicate au fost salvati, s-a stins incediul si s-a izolat pata de petrol din apa. Concluziile autoritatilor si companiilor implicate arata ca pagubele totale, in urma afectarii agentilor economici si institutiilor, ar fi de 3.600.000 euro.
Reprezentantii companiei-gazda, Rompetrol, asigura insa ca un accident de o asemenea amploare nu este probabil, iar daca s-ar intampla, exercitiul de astazi nu face decat sa pregateasca oamenii pentru a actiona cat mai eficient si a evita un dezastru pentru mediu.
"Avem exercitii de acest fel in mod regulat la Petromidia. E adevarat, nu de asemenea marime", declara Ion Taos, director general Midia Marine Terminal. Acesta mai spune ca se fac exercitii in caz de incendii o data pe luna si in caz de poluare o data la doua luni.
La exercitiul de astazi au participat 250 de specialisti din Romania si tarile riverane ale Marii Negre. Exercitiul regional operational de raspuns la poluare marina cu hidrocarburi si-a indeplinit astfel scopul principal, de a testa nivelul de cooperare atat intre institutiile si companiile romanesti cat si intre cele riverane.
Initiat de Comisia Europeana, programul de simulari ale dezastrelor in larg a debutat in urma cu doi ani langa Istanbul, iar in acest an platforma petroliera din Navodari a companiei Rompetrol este gazda simularii.
"Accidentele pe mare sunt din ce in ce mai rare, dar se intampla. Trebuie sa fim pregatiti. De asemenea, trebuie sa recunoastem importanta activitatilor maritime asupra tarilor costiere", a declarat Paul Branza, director general al Autoritatii Romane Navale, organizatorul principal al simularii.
Pregatit de interventie
Exercitiul a presupus ciocnirea a doua nave, ranirea mai multor persoane si deversarea unei mari cantitatati de petrol in mare. Pe 26 august 2009, la ora 11.00, nava Utopia, care facea operatiuni de descarcare la Terminalul Midia Marine a fost ciocnita de Ovidius. Utopia era incarcata cu petrol siberian nerafinat. Ca urmare a coliziunii petrolul s-a scurs in apa, patru membri ai echipajului au cazut peste bord, iar alti doi oameni au fost raniti serios pe vas, moment in care s-a declansat Planul de Combatere a Poluarii al Terminalului Midia Marine. De aici au inceput operatiunile de salvare a membrilor echipajului si de recuperare a petrolului din apa.
Ion Alexe, Director Siguranta Rompetrol Rafinare, a spus ca la platforma Petromidia exista in permanenta doua nave pregatite sa intervina in situatii reale de dezastre ecologice, sau accidente, iar rolul principal al exercitiului care s-a desfasurat este obisnuirea oamenilor cu procedura de urgenta pentru a reduce cat de mult posibil timpul de raspuns in caz de accident.
"Navele noastre costa enorm dar am considerat ca sunt necesare, desi nicio lege nu ne obliga sa avem aceste echipaje", mai spune Alexe, care precizeaza ca astfel, timpul de raspuns in caz de accident este de ordinul minutelor.
Exercitiile RoDelta au loc in perioada 25-27 august in zona portului Midia sunt gazduite de Rompetrol. Obiectivele evenimentelor sunt analizarea interoperabilitatii autoritatilor in privinta operatiunilor de cautare si salvare, exersarea procedurilor de cautare si salvare si stabilirea structurii de comanda guvernamentala in cazurile de deversari majore de petrol. De asemenea, se urmareste determinarea impactului ecologic, strangerea de date si informare a publicului.
Text: Oana Neneciu / Green Report
Foto: Green Report