Ce nu face IMO pentru mediu, face UE

Daca membrii agentiei navale a Natiunilor Unite nu vin cu propuneri suficient de indraznete in problema reducerii emisiilor de carbon, Uniunea Europeana ar putea impune singura o solutie, informeaza Reuters. Presiunea creste pe masura ca se apropie summitul de la Copenhaga din decembrie.

Saptamana viitoare va avea loc la Londra intrunirea celor aproape 100 de state membre ale comitetului de protectie a mediului maritim din cadrul Organizatiei maritime internationale (IMO), ocazie cu care trebuie stabilita o pozitie in problema emisiilor de CO2.

„Organizatia maritima internationala (IMO) bea din cupa ultimei sanse. Aceasta este ultima ei oportunitate de a pune niste propuneri pe masa”, a spus reprezentantul Greenwave, o organizatie caritabila din Regatul Unit care lupta pentru reducerea CO2 in sectorul maritim, Colin Whybrow. ”Comisia Europeana a spus deja ca daca IMO nu ia masuri, va lua ea”, a precizat Whybrow.

Mai multi analisti considera ca natiunile membre IMO nu s-au grabit sa vina cu un mecanism de curbare a emisiilor de CO2 din cauza conflictelor dintre ele. „Exista reale dezacorduri intre tarile dezvoltate si cele nedezvoltate. E un forum politic tipic unei agentii a Natiunilor Unite”, a spus consultantul in marina Robin Meech.

Propunerile care urmeaza sa fie prezentate saptamana viitoare includ un index al energiei eficiente pentru vasele noi care asigura faptul ca design-ul noilor ambarcatiuni este prietenos cu mediul. „Sunt increzator ca vom sfarsi prin a gasi o solutie buna si ceva care sa fie suficient de puternic pentru ca secretarul general IMO sa il vanda la UNFCCC (Conventia-cadru a Natiunilor Unite asupra schimbarilor climatice), a spus directorul Camerei Internationale de Transport Maritim (ICS), Peter Hinchliffe.

India si China ezita

Se asteapta ca tari precum India si China sa se opuna. Grupul de opt puteri a cazut de acord ieri sa incerce sa limiteze incalzirea globala cu 2 grade Celsius si sa isi reduca emisiile de gaze cu efect de sera pana la 80%, dar a esuat in a le convinge pe China si India sa se alature unei clauze care injumatateeste emisiile pana in 2050.

„Unele tari considera ca daca sunt de acord sa-si uneasca fortele risca sa isi slabeasca platforma de negociere la Copenhaga”, a spus un delegat care va participa la intalnirea de saptamana viitoare.

Un studiu sponsorizat de IMO estimeaza ca industria navala a contribuit cu 870 de milioane de tone sau cu aproximativ 2,7% din cantitatea de emisii CO2 in 2007. In lipsa strategiilor de reducere, emisiile eliberate de nave ar putea creste cu pana la 250 de procente pana in 2050. Studiul mentioneaza ca, daca ar fi adoptate masuri tehnice si operationale, inclusiv reducerea vitezei, imbunatatirea motoarelor si a carenelor, atunci emisiile ar putea fi reduse cu 25-75 de procente.

„Costurile sunt relativ mici si nu reprezinta piedici reale”, considera reprezentantul grupului de mediu T&E, Bill Hemmings.
Meech, care este si consultant pe probleme energetice, a spus ca vaseor existente le-ar creste eficienta cu 10% prin reabilitarea diferitelor tehnologii pe care le folosesc, in timp ce vapoarele care se construiesc acum ar putea elimina cu 30% mai putine emisii.

„Dar exista comenzi pentru sute de case si ele nu vor fi schimbate, in mare parte pentru ca noile design-uri vor fi aprobate dcat cu niste costuri foarte ridicate”, presupune Meech.„Industria se afla intr-o situatie in care nu mai are banii de acum trei ani pentru a face vasele conforme cu mediul”, a adaugat el.

Abordarea Comisiei Europene este riscanta

Analistii spun ca Uniunea Europeana s-a obisnuit sa preia conducerea in actiunile lente ale IMO, asa cum a facut-o in 2000 cand IMO nu a reusit sa ia masuri de eliminare a riscului deversarilor de petrol din petroliere. Comsia prefera sa abordeze problema prin includerea sectorului naval in Schema de Comercializare a Emisiilor, asa cum a facut cu aviatia, dar nu a stabilit alte mecanisme precum taxarea pacurii sau impunerea prelevarilor in porturile europene.

Oficialii navali se tem ca o astfel de abordare ar afecta eficienta industriei. „Cel mai dificil va fi daca nu este facut la nivel global pentru ca asta va dezachilibra piata. Din cauza aceasta solutia propusa de oficialii europeni este destul de nerealista” a spus Hinckliffe. Industriile navala si aviatica sunt singurele care nu sunt incluse in Protocolul de la Kyoto, care stabileste tinte pentru emisiile gazelor cu efect de sera ale tarilor dezvoltate, in perioada 2008-2012.

Foto: webshots.com

spot_img

Ultimele știri