Guvernul Marii Britanii va interzice, înainte de ora 21:00, reclamele la televizor pentru alimente bogate în zahăr, sare și grăsimi. Printre produsele afectate se numără ciocolata, hamburgerii, băuturile răcoritoare, prăjiturile, dulciurile, înghețata, biscuiții, sucurile îndulcite, chipsurile, cartofii prăjiți și pizza.
Măsura intră în vigoare de anul viitor și va include și cereale pentru micul dejun, iaurturi, mâncăruri gata preparate, nuggets de pui și pește înăbușit. Reclamele pentru toate aceste alimente vor fi permise doar între orele 21:00 și 5:30.
Vor exista, de asemenea, noi reguli privind promovarea online, dar firmele care vând alimente nesănătoase vor putea în continuare să aibă site-uri web.
Anul trecut a fost propusă o interdicție totală a reclamelor online, dar aceasta a fost redusă în urma consultărilor.
Restricțiile TV vin după ce premierul Boris Johnson a făcut din combaterea obezității, care afectează peste un sfert dintre adulții britanici, o prioritate pentru guvern.
Companiile alimentare au declarat că interzicerea oricărei forme de publicitate pentru junk food – în valoare de sute de milioane de lire sterline pe an – este disproporționată.
Pe de altă parte, măsura a fost criticată de activiștii care spun că aceasta conține prea multe excepții pentru a afecta nivelurile în creștere ale obezității în Regatul Unit.
Companiile vor putea să își prezinte produsele pe propriile site-uri web și pe conturile de pe paginile socializare. Restricțiile nu se vor aplica marketingului realizat de companiile mai mici, cu mai puțin de 250 de angajați.
În mod controversat, va fi permisă în continuare publicitatea online și la televiziune, astfel încât companiile asociate cu produsele de tip junk food să se poată comercializa pe ele însele, atâta timp cât nu apar produsele care nu respectă regulile.
Militanții pentru sănătate au salutat înăsprirea suplimentară a regulilor privind publicitatea, dar și-au exprimat îngrijorarea că marilor branduri asociate cu alegeri alimentare greșite li se va permite în continuare să aibă o prezență mare în fața consumatorilor.
„Propunerile reprezintă un pas înainte semnificativ în reducerea expunerii la un flux constant de publicitate la alimente și băuturi nesănătoase la televizor și în online”, a declarat Barbara Crowther, coordonator al Campaniei pentru alimentația copiilor, citat de The Guardian. „Rămânem însă îngrijorați de faptul că propunerile vor permite în continuare companiilor multinaționale de junk food și platformelor de livrare să desfășoare campanii de marcă mari.”
Scutirea pentru companiile mici înseamnă că Facebook și Google, unde companiile mici care nu-și permit reclame la televizor tind să-și investească bugetul de marketing, vor continua să prezinte foarte multe reclame pentru junk food.