Implementarea Sistemului de Garanție-Returnare (SGR) este cel mai important și așteptat moment atât pentru ecologiști, cât și pentru industria din România, din acest an. Planificat să intre în vigoare la 30 noiembrie, SGR mai are încă suficiente necunoscute, deși obiectivul RetuRO, compania care administrează SGR, este să colecteze anual 7 miliarde de ambalaje de băuturi. Începutul ar putea fi însă unul dificil: consumatorii trebuie să știe că doar pentru ambalajele marcate cu sigla SGR vor putea primi garanția de 0,50 lei. Asta înseamnă că până la epuizarea stocurilor vechi de băuturi, unele ambalaje nu vor fi acceptate pentru a primi garanția. Pentru a răspunde unei părți dintre întrebările care s-ar putea ridica, am discutat cu Anca Marinescu (foto), Corporate Affairs & Communication Manager RetuRO. Publicăm astăzi prima parte a acestui interviu, urmând a reveni în cursul zilei următoare și cu cea de-a doua.
Partea a doua a interviului aici: Interviu cu Anca Marinescu, RetuRO, în așteptarea SGR: Luna decembrie va fi alocată pentru corectarea erorilor
GR: Cum se va desfășura procesul de returnare a ambalajelor și a recipientelor din plastic în cadrul sistemului RetuRO?
Anca Marinescu: Sistemul Garanție-Returnare își propune să încurajeze returnarea ambalajelor de băuturi de unică folosință pentru a fi reciclate, contribuind în acest fel la creșterea cantității și a calității materialelor colectate pentru reciclare. Obiectivul nostru este să colectăm anual peste 7 miliarde de ambalaje din piață.
Sistemul de Garanție-Returnare reprezintă un circuit pe care ambalajele din sticlă, plastic sau metal cu volume cuprinse între 0,1 litri și 3 litri inclusiv, urmează să îl parcurgă. Astfel, în momentul în care consumatorii vor cumpăra produse în astfel de ambalaje vor plăti o garanție în valoare de 50 bani. Ulterior, se vor întoarce cu ambalajul la orice punct de colectare pus la dispoziție de comercianți, unde vor primi înapoi garanția, chiar dacă respectivul produs nu a fost cumpărat din acea locație, fără a fi necesară prezentarea bonului fiscal.
RetuRO, la rândul său, în calitate de administrator al Sistemului Garanție-Returnare, va plăti comercianților garanția pe care aceștia au achitat-o consumatorilor, dar și o sumă de bani pentru eforturile de colectare depuse (handling fee), în funcție de numărul de ambalaje recuperate de la cetățeni. Deci preluarea ambalajelor este un serviciu plătit, nu este o obligație gratuită a comercianților.
Ambalaje returnate în magazine vor ajunge în centrele regionale, unde acestea vor fi numărate și sortate pentru ca, mai apoi, să ajungă la reciclatori. Întreaga infrastructură de preluare a deșeurilor din magazine va fi organizată prin operatorul de sistem, RetuRO, la fel ca în celelalte țări unde sistemul funcționează deja.
Termenul de implementare a rămas 30 noiembrie sau mai există posibilitatea unor amânări?
Sistemul Garanție-Returnare este programat să fie lansat la data de 30 noiembrie 2023. Proiectul nostru de a implementa în România cel mai mare Sistem integrat de Garanție-Returnare din lume este un demers ambițios și inovator. Complexitatea sa este remarcabilă, aducând cu sine provocări considerabile în implementare și gestionare, dar suntem determinați să reușim. Misiunea noastră este să creăm un sistem care să aducă beneficii reale fiecărui cetățean al României.
Inițierea sistemului SGR s-a confruntat cu provocări complexe în multiple aspecte, inclusiv în configurarea echipamentelor, integrarea software-ului, identificarea și asigurarea locațiilor potrivite pentru centrele regionale. Acest lucru a generat situații neprevăzute și întârzieri în faza de implementare.
Indiferent de provocările cu care ne confruntăm, suntem dedicați obiectivului nostru pentru o țară mai curată. Dar nu putem face acest lucru singuri, implicarea tuturor părților este crucială pentru beneficiile pe termen lung ale României.
Fiecare cetățean, fiecare business și fiecare instituție are un rol important în succesul SGR. Împreună, putem crea un mediu mai curat, o economie mai robustă și un viitor mai strălucit pentru România.
În primăvară, anunțați 55.000 de comercianți înscriși în sistem. Numărul lor a mai crescut între timp?
În acest moment, peste 60.000 din aproximativ 80.000 de operatori economici s-au înregistrat pe platforma www.returosgr.ro. Asta înseamnă mai mult de 75% din obiectivul estimat.
În total, peste 40.000 de operatori economici (producători și comercianți) au parcurs întregul proces de înregistrare. Este important de reținut că baza de date este foarte dinamică, iar aceste valori se pot schimba, pe măsură ce înscrierile în sistemul informatic trec prin toate etapele de verificare.
Desigur, noi ne dorim ca toți producătorii, comercianții, importatorii și distribuitorii de băuturi, precum și toată industria HoReCa, să fie înregistrați în SGR, pentru că acești operatori economici nu își vor mai putea desfășura activitatea de comercializare a băuturilor în ambalaje returnabile vizate de acest program, dacă nu respecta condiția de înregistrare în sistem, care este o obligație legală.
Ce tipuri de ambalaje și recipiente vor fi incluse în acest sistem de garanție-returnare?
Sunt eligibile ambalajele primare nereutilizabile de sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1 litri și 3 litri inclusiv, utilizate pentru bere, mixuri de băuturi alcoolice, cidru, alte băuturi fermentate, sucuri, nectaruri, băuturi răcoritoare, ape minerale și ape de băut de orice fel, vinuri și spirtoase, care poartă marcajul SGR (logo și cod de bare EAN).
În principiu, din motive practice, recomandăm ca aceste ambalaje să fie:
- Intacte, nedegradate și nedeformate – să nu fie sparte, turtite sau presate, pentru ca, de exemplu, ele să poată fi scanate după formă și dimensiuni de automatele de colectare sau de echipamentele de numărare și sortare.
- Golite – nu, curate în sensul de a fi spălate. Orice cantitate de lichid care rămâne în aceste recipiente le afectează greutatea și există posibilitatea ca ele să fie refuzate de echipamentele automate, atunci când sunt scanate și cântărite. Desigur, există o marjă de greutate, dar recomandarea noastră este ca ambalajele de băuturi să fie golite complet, pentru a fi siguri de recuperarea garanției.
- Eticheta vizibilă și intactă. Pentru că aceasta va avea imprimate simbolul (logo-ul SGR) și codul de bare specific. În lipsa acestor elemente de identificare, nu se poate confirma că ambalajele pot fi preluate prin Sistemul Garanție-Returnare.
Ce număr de ambalaje estimați că vor intra în sistem în primul an?
Au trecut câteva luni de când am aprobat și transmis către producători cerințele privind codul de bare și logo-ul SGR cu care vor fi marcate ambalajele de băuturi care vor intra în Sistem. În această etapă ținem aproape de ei pentru implementarea cu succes a acestor cerințe – imaginați-vă că vorbim de mii de tipuri de ambalaje din materiale sau cu dimensiuni diferite. Așadar, încă nu avem datele agregate cu privire la cantitatea de ambalaje SGR ce va fi prezentă pe piață în momentul în care sistemul va fi funcțional.
Teoretic, începând cu data intrării în funcțiune a SGR, nu se vor mai putea introduce pe piață produse care intră sub incidența SGR, fără să fie inscripționate cu logo și cod de bare. Cu toate acestea, produsele care se află în stocul producătorilor sau al comercianților la data de 30 noiembrie 2023, pot fi comercializate până la data de 31 decembrie 2024, deci timp de încă un an. Abia de la această dată, introducerea pe piața națională și comercializarea ambalajelor de băuturi fără logo și cod SGR este interzisă. Așadar, la începutul programului, vom avea un volum mai mic de ambalaje SGR pe piață, deoarece etichetarea și punerea pe piață a noilor stocuri se va face treptat de către producători.
În perioada când la raft vor fi disponibile atât produse cu logo SGR, cât și produse neinscripționate cu simbolul SGR, comercianții vor avea un rol foarte important în relația cu consumatorul, deoarece consumatorul trebuie informat care ambalaj este purtător de garanție și care nu este, astfel încât, la returnare, consumatorii să nu aibă așteptarea de a primi garanția de 0,50 RON pentru ambalajele nemarcate cu simbol SGR, pentru că aceasta garanție nu a fost achitată de consumator la achiziția produsului.
Ambalajele care nu vor avea simbolul SGR vor putea fi returnate în sistemul clasic de colectare selectivă a ambalajelor.
Ce se va întâmpla cu ambalajele și recipientele colectate prin intermediul sistemului RetuRO după ce sunt returnate?
Ambalaje returnate în magazine vor ajunge în centrele regionale, unde vor fi numărate și sortate pentru ca, mai apoi, să ajungă la reciclatori. RetuRO nu va face reciclarea propriu-zisă a ambalajelor. Acest proces va rămâne, în continuare, în sarcina companiilor de reciclare.
Unul dintre principalele beneficii ale Sistemului de Garanție-Returnare este că va asigura o calitate mult mai ridicată a materiilor prime (ambalaje din plastic, sticlă, aluminiu sau metal) în comparație cu ceea ce este disponibil în prezent pe piață.
Acest interviu a fost realizat via email.
Citește și: Ministrul mediului: SGR va începe fără niciun dubiu la 30 noiembrie, fără perioadă de tranziție