Una dintre condițiile impuse de brandul internațional GEOfood este ca meniurile să fie realizate cu cel puțin 50% ingrediente și resurse locale. La Hațeg există primul restaurant din România cu această etichetă.
Sandwich „Strate geologice”
Pentru prima dată în România, turiștii care vor vizita Geoparcul Internațional UNESCO Țara Hațegului vor putea degusta produse gastronomice care respectă cerințele impuse de brandul internațional GEOfood.
Proiectul pilot de introducere a brandului GEOfood în singurul geoparc UNESCO din România se desfășoară în baza unui acord de parteneriat cu restaurantul Cris Pasta din orașul Hațeg. În localul situat chiar în apropierea sediului Geoparcului, turiștii se vor putea delecta cu paste „Cuib de dinozaur”, sandwich „Strate geologice” sau pizza cu denumiri ale unor specii de dinozauri care au trăit acum 70 de milioane de ani pe fosta insulă a Hațegului.
GEOfood a luat naștere în Geoparcul Magma (Norvegia) și este un brand de calitate exclusivist, dedicat strict geoparcurilor internaționale UNESCO. Poate fi definit drept un brand legat de „calitatea gustului” păstrat de comunități în propriile povești și tradiții locale ce fac trimitere la elemente de patrimoniu geologic al unui geoparc internațional UNESCO.
25 de geoparcuri, de pe trei continente, au aderat deja la implementarea acestui brand. Inițiatorii brandului și-au propus ca până în anul 2023 eticheta să fie implementată în cel puțin 30% dintre geoparcurile europene și până în anul 2025 eticheta gastronomică de calitate să fie prezentă în cel puțin 10% dintre geoparcurile din întreaga lume.
„Unul dintre obiectivele noastre, ale geoparcului Țara Hațegului, este să susținem producătorii locali, să creăm plus valoare prin folosirea unei identități recunoscute și apreciate în toată lumea – geoparc internațional UNESCO. În prezent, doar 169 de teritorii în întreaga lume se bucură de acest statut. GeoFood garantează trei lucruri: produsul sau restaurantul este de o calitate foarte bună și este partener al geoparcului, ingredientele sunt în proporție majoritară locale, adică provenite de pe teritoriul geoparcului, produsele te poartă printr-o poveste, sunt ingrediente speciale care vin însoțite de explicații despre valorile locale”, afirmă Cristian Ciobanu, membru în echipa Geoparcului Internațional UNESCO Țara Hațegului – Universitatea din București și coordonator al proiectului GEOfood pentru România.
Produsele sau meniurile ce poartă eticheta GEOfood urmăresc susținerea comunităților locale într-un mod inovator. Ele sunt create având în atenție Agenda 2030 și atingerea obiectivelor de dezvoltare durabilă ale Națiunilor Unite, la care au aderat și geoparcurile internaționale UNESCO. Pentru obținerea etichetei GEOfood produsele și meniurile trebuie realizate cu cel puțin 50% ingrediente și resurse locale. De asemenea, ele trebuie să îndeplinească mai multe condiții în concordanță cu criteriile și Manifestul GEOfood, documente ce definesc implementarea acestui brand internațional.
În cadrul proiectului pilot, în restaurantul Cris Pasta este promovat brandul Geofood, dar și a geoprodusului DinoStop Balaur bondoc. Ambele concepte urmează să fie dezvoltate și în alte localități de pe teritoriul Geoparcului.