Drumul Enel către o rețea inteligentă de electricitate a început în urmă cu 13 ani. La acel moment a fost prima companie de utilități din lume care promova gestionarea de la distanță a componentelor de rețea și care instala contoare electronice, au declarat pentru Green Report reprezentanții Enel.
Ce beneficii va avea asupra pieței de electricitate această nouă măsură?
În 2001, Enel a lansat proiectul „Telegestore”, arhitectura de contoare inteligente pentru întreaga Italie. A făcut acest lucru din propria inițiativă, fără a fi obligată legal de către autoritățile italiene de reglementare. Enel a proiectat întregul sistem folosind talentele interne, inclusiv contoarele electronice, concentratorii de date și sistemul de gestionare de la distanță „Telegestore”. Soluția Enel de management automat al contoarelor (Telegestore) poate fi considerată drept prima și, până în acest moment, singura rețea inteligentă la scară largă operațională în întreaga lume.
Evoluția funcțională a contorului a oferit Enel și operatorilor de rețele electrice un instrument avansat pentru monitorizarea problemelor din rețea și a performanțelor acesteia. Introducerea proiectului de management automat al contoarelor în Italia nu doar a îmbunătățit gestionarea rețelei și relațiile cu clienții, ci și a extins oportunitățile pentru oferirea de servicii în baza unei cantități mari de date colectate de către sistemul central, informații procesate de participanții de pe piață. Peste 420 de milioane de citiri și circa 10 milioane de operațiuni au fost făcute de la distanță numai în 2013, în Italia.
Acest lucru a avut un impact pozitiv important în ceea ce privește scăderea costurilor, și nu numai pentru consumatori – facturarea făcându-se în baza consumului real fără a fi nevoie de ajustări; facturarea pentru IMM-uri și clienții de pe piața liberă realizându-se în baza consumului înregistrat orar – dar și pentru Enel, economisind costuri operaționale prin gestionarea de la distanță a contractelor consumatorilor (conectări, deconectări etc.) și prin contorizarea de la distanță. În Italia, sistemul de management automat al contoarelor a permis deschiderea pieței de electricitate, permițând unui număr de peste 8 milioane de consumatori să înscrie oferte de electricitate pe piața liberă. Acest lucru a fost posibil datorită infrastructurii complete de contorizarea automată.
Cum vor afecta relațiile dintre furnizori și consumatori?
În baza experienței Enel, dobândite prin instalarea a 32 de milioane de contoare inteligente în Italia, există câteva beneficii pentru consumatori determinate de implementarea unui sistem de gestionare de la distanță a contoarelor, și anume: transparență (consumatorii își pot citi consumul, tariful și contractul pe ecran), facturare în funcție de citirea la zi a contorului, tarife flexibile (cu posibilități precum zi, săptămână, lună, sezon, alături de flexibilitate a perioadei de facturare), timp redus pentru schimbări contractuale (conectări, deconectări, tarife, tensiune, transferuri de abonamente, etc.), operate de către centrul de contact, eliminând inconveniența consumatorului de a se deplasa la un centru de relații clienți și zero greșeli în citirea contorului, reducând plângerile și disputele.
Este pregătită compania pentru implementarea sistemelor de măsurare inteligentă a energiei electrice?
Experiența Enel, combinată cu cercetarea inovatoare, pune bazele creării rețelelor inteligente, făcând posibilă gestionarea fluxurilor de electricitate de la toate sursele de generare – inclusiv cele care folosesc resurse precum soare și vânt – oriunde, chiar și în casele consumatorilor, menținând un echilibru constant între ofertă și cererea de energie și asigurând o furnizare de energie eficientă, sustenabilă și sigură. Enel a implementat acest proces în Italia între 2001 și 2007, cu „Telegestore”, un proiect nemaiîntâlnit de gestionare de la distanță, care a presupus instalarea a peste 32 de milioane de contoare inteligente, toate permițând citirea și gestionarea de la distanță.
În România, Enel a anunțat că are în plan instalarea a 1 milion de astfel de contoare inteligente până în 2017. Enel distribuie electricitate în trei zone importante ale țării: Muntenia Sud (inclusiv București), Banat și Dobrogea. Aceste zone acoperă o treime din piața de distribuție din România. Enel va începe acest proiect pilot în acest an, întrucât compania trebuia să se asigure că propunerea sa respectă în totalitate reglementările adoptate de ANRE la finalul lui 2013. Propunerea de proiect a fost transmisă spre aprobare către ANRE, iar compania așteaptă răspunsul autorității.