Noul episod al podcastului Green Report, moderat de Raluca Fișer, îl are ca invitat pe primarul general Nicușor Dan. Află cum vede el viitorul Capitalei: de la termoficarea centralizată și taxarea parcării până la salvarea spațiilor verzi.
Primarul general Nicușor Dan consideră că Bucureștiul are șanse să devină un oraș mai sustenabil, dar pentru asta este nevoie de măsuri strategice și de o administrare eficientă a resurselor. De la termoficare și spații verzi, până la trafic și dezvoltare urbană, toate aceste domenii necesită soluții aplicate cu consecvență.
Menținerea sistemului centralizat de termoficare este esențială, în contextul în care înlocuirea acestuia cu sute de mii de centrale individuale ar duce la o creștere semnificativă a poluării. CET-urile existente, deși vechi, au o eficiență energetică mai mare, produc electricitate și sunt amplasate în afara zonelor rezidențiale, reducând impactul asupra locuitorilor.
În ceea ce privește spațiile verzi, legislația actuală reprezintă o barieră majoră. Inventarierea terenurilor dintre blocuri este imposibilă fără expropriere, ceea ce blochează eforturile de gestionare eficientă. Resursele autorităților au fost canalizate până acum în lupta pentru conservarea spațiilor verzi existente, în loc de dezvoltarea unor strategii de extindere.
Pentru reducerea traficului și a poluării auto, primăria propune extinderea taxării parcării în oraș, considerată o soluție mai practică decât interzicerea anumitor vehicule poluante.
În paralel, se dorește un control mai strict asupra autorizațiilor de construire, transferul acestora la Primăria Capitalei fiind esențial pentru a putea impune condiții dezvoltatorilor imobiliari, cum ar fi construcția de școli sau alte facilități necesare.
Primarul subliniază că bugetul actual al Bucureștiului ar fi suficient pentru modernizare, dacă este gestionat eficient. Prioritățile identificate includ extinderea transportului public nepoluant, modernizarea termoficării și construirea unui spital de mari dimensiuni.
Administrația își propune astfel să transforme Bucureștiul într-un oraș mai funcțional și mai prietenos cu mediul.
Idei principale:
-
Termoficarea centralizată, o soluție esențială pentru reducerea poluării urbane
Păstrarea sistemului centralizat de termoficare este esențială pentru a evita o creștere semnificativă a poluării în zonele urbane, întrucât înlocuirea acestuia cu 550.000 de centrale termice individuale ar avea un impact ecologic major.
Centralele electro-termice (CET) existente, chiar dacă sunt din anii 70, au o eficiență energetică mai bună decât centralele individuale, producând atât energie termică, cât și electricitate.
În plus, CET-urile sunt amplasate la marginea orașelor, iar poluarea pe care o generează este emisă prin coșuri înalte, departe de nivelul apartamentelor.
Mai mult, direcția vântului este calculată pentru ca emisiile să fie dispersate în afara orașului, reducând astfel impactul asupra populației.
Acești factori fac ca menținerea și modernizarea sistemului centralizat să fie o soluție mai sustenabilă pentru reducerea poluării în mediul urban.
„Raportat la cantitatea de energie termică, poluarea e mult, mult mai mare pe centrala termică față de marile CET-uri, care, pe de o parte, sunt la marginea orașului.
Unu: că au eficiență… chiar dacă sunt din anii 70, au eficiență energetică mai bună, produc și curent electric.
Doi: au coșuri mari de fum care nu sunt la înălțimea apartamentelor
Şi trei: sunt calculate pe direcția vântului, astfel încât poluarea să nu vină către oraș, să se ducă în afara lui”, a explicat Nicușor Dan.
-
Blocaj legislativ: Inventarierea spațiilor verzi urbane din București, imposibilă fără expropriere
Lipsa unui registru al spațiilor verzi urbane este rezultatul unei constrângeri legislative prevăzute în Legea 24/2007. Potrivit acesteia, pentru a inventaria spațiile verzi dintre blocuri în București, care sunt în mare parte proprietăți private, autoritățile ar trebui mai întâi să le exproprieze.
Această prevedere a fost un subiect discutat inclusiv cu principalii candidați la Președinție, care au propus eliminarea articolului respectiv din legea spațiilor verzi.
În prezent, legislația face imposibilă inventarierea acestor spații fără a încălca dreptul de proprietate, ceea ce blochează eforturile de gestionare eficientă a spațiilor verzi urbane.
În momentul de față, așa cum este această lege 24/2007, dacă noi vrem să inventariem spațiile verzi dintre blocuri în tot Bucureștiul și dacă ele se întâmplă să fie private, așa cum sunt câteva sute, poate peste 1000, nu putem să le inventariem fără să le expropriem,
a spus Primarul general Nicușor Dan.
În ciuda existenței unei legi care interzice schimbarea destinației spațiilor verzi, aplicarea acesteia rămâne deficitară.
În București, Planurile Urbanistice Zonale (PUZ-uri) de sector au prevăzut dispariția a aproximativ 600 de hectare de spații verzi, ceea ce a forțat mobilizarea resurselor pentru a lupta împotriva acestor inițiative, în loc de a dezvolta strategii pe termen lung pentru extinderea spațiilor verzi.
Nu avem o strategie despre cum să plantăm în București, ca să spunem foarte direct, pentru că am consumat foarte, foarte multe resurse de a lupta pentru ca acele spații verzi prevăzute de documentații să mai existe, a recunoscut Nicușor dan.
-
Autorizațiile de construire, cheia pentru un București respirabil
Primarul general Nicușor Dan consideră că transferul autorității pentru emiterea autorizațiilor de construire către Primăria Capitalei ar putea rezolva una dintre cele mai mari probleme de mediu ale Bucureștiului.
O astfel de măsură ar permite un control mai strict asupra dezvoltării urbane, influențând direct traficul, spațiile verzi și infrastructura socială. Prin acest transfer, municipalitatea ar putea impune condiții pentru dezvoltatorii imobiliari, cum ar fi crearea de școli în apropierea noilor proiecte rezidențiale, reducând astfel nevoia de deplasări lungi cu mașina și impactul asupra mediului.
Această schimbare este văzută ca o prioritate strategică pentru îmbunătățirea calității vieții în capitală.
Cred că dezvoltarea durabilă înseamnă că rolul primarului este mai mult de reglementator al modului în care privatul, pentru că el dezvoltă mai mult orașul decât autoritatea locală, este mai mult de reglementator decât de intervenient direct în diferite lucruri. Deci miza mea este ca în momentul în care plec din primărie să las un oraș mult mai funcțional decât l-am găsit,
a precizat edilul-șef al Capitalei.
-
„Pizza” bugetului este suficientă, dacă este împărțită eficient
Pentru a transforma Bucureștiul într-un oraș mai modern și funcțional, bugetul actual, dacă este bine distribuit între Primăria Capitalei și sectoare, ar putea fi suficient pentru atingerea unor obiective majore.
Acestea includ dezvoltarea unei flote de autobuze nepoluante, extinderea și eficientizarea transportului public, modernizarea sistemului de termoficare și construirea unui spital mare.
Cu toate acestea, investițiile în zona de metrou ar trebui asumate de stat, având în vedere contribuția semnificativă a Bucureștiului la PIB și statutul său de pol de dezvoltare.
Eu cred că bugetul total, dacă este bine distribuit între Primăria Capitalei și sectoare, e suficient pentru a ajunge să avem și flotă de autobuze care sunt nepoluante, și un transport public mult mai dens și mai frecvent, și sistemul de termoficare și să construim și un mare spital,
a spus primarul.
-
Poluatorul să plătească? Mmmm… nu, mai bine să parcheze
Primarul general consideră că interzicerea anumitor autovehicule poluante în oraș este dificil de implementat din cauza cadrului legislativ național, care permite circulația pe drumurile publice a vehiculelor autorizate.
În schimb, o soluție mai practică și eficientă ar fi extinderea sistemului de taxare orară pentru parcare, care descurajează utilizarea excesivă a mașinilor personale în funcție de frecvența utilizării.
Deși ideea unei taxe generale pentru accesul în anumite zone a fost discutată, aceasta nu ar rezolva problema de bază, deoarece oamenii ar plăti și ar continua să circule cu mașinile lor.
Prin urmare, taxarea proporțională cu utilizarea este văzută ca cea mai bună modalitate de a reduce poluarea și traficul în București.
„A fost discuția dacă să facem sau să nu facem o zonă în care să se taxeze orice mașină care intră. Dacă vei da o taxă pe care oamenii să o plătească, până la urmă o vor plăti. Și tot vor veni cu mașini. Eu cred că modelul (… )cel mai eficient e cel în care e proporțional cu utilizarea și asta-i taxa orară de parcare. Și vreau să facem asta cât mai extins în oraș”, a mai spus Nicușor Dan.
Dă play acum și descoperă ce planuri are pentru un București mai verde și mai prietenos!
#primarulcapitalei #NicusorDan #transport #energie #parcari #incalzire #poluareaaerului #Bucuresti #podcast #GreenReport